سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سفرنامه رامسر، بهشت زمینی خدا؛ رامسر، جایی که کوه و جنگل و دریا به هم می رسند

تور مسافرتی: پائیز همیشه محبوب ترین فصل من برای سفر است، به خصوص شهرهای شمالی که در این فصل از سال حسابی خوش آب و رنگ می شوند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، به حال ما کارمندها هم که فصل ها خیلی فرقی ندارد، نهایتا تعطیلات عید را داریم که من ترجیح می دهم روزهای بهاری را حتما تهران باشم و برای چند روز هم که شده شهرم را نسبتا خلوت و تمیز ببینم. در کل برای مسافرت اغلب سه چهار روز از پاییز را مرخصی می گیرم و به یک سمتی می روم.
پارسال اواسط آبان بود که طبق معمول وسوسه سفر به جانم افتاد. یک بعدازظهر که صفحه اینستاگرام را بالا و پایین می کردم، عکس دوستم را دیدم که کنار تابلویی ایستاده بود و روی تابلو نوشته بود: «به بهشتی زمینی خدا رامسر خوش آمدید.» آلبومی عکس گذاشته بود، یکی از جنگل، یکی از دریا، یکی از بازار و… زیرش هم کلی در وصف رامسر نوشته بود و این که یکی از بهترین سفرهای عمرش را رفته است. عکس ها و تعریف و تمجیدش حسابی وسوسه کننده بود و من هم تاکنون رامسر نرفته بودم. این شد که تصمیمم برای مرخصی گرفتن و سفر جدی شد و مقصد هم شد رامسر در استان مازندران. مساله را در گروه با دوستانم مطرح کردم و طبق معمول فقط یکی از آنها پایه سفر بود. روز و ساعت کاری او دست خودش بود و قرار شد من درخواست مرخصی بدهم و روزش را به او اعلام کنم. پس از کمی چک و چانه زدن با مرخصی سه روزه موافقت شد و در نهایت هفته بعد چهارشنبه من و دوستم و خواهرش ترمینال غرب بودیم تا راهی رامسر شویم.
اقامت در رامسر
چند روز پیش از سفر راجع به این حرف زدیم که وقتی رسیدیم رامسر کجا بمانیم. چند تا سایت رزرو هتل و سوئیت را دیدیم. تنوع اقامتگاه در شهرهای شمالی به خصوص شهرهای توریستی مثل رامسر طبیعتا زیاد است، از هتل و سوئیت گرفته تا ویلا و اقامتگاه بوم گردی. نهایتا پس از بالا و پایین کردن چند تا سایت، یک ویلا در سایت شب دیدم که ویوی رو به جنگل داشت و حسابی چشمم را گرفت قیمتش هم انصافا خوب بود و مناسب جیب کارمند! و یک نکته مهم این که چند نفر کامنت گذاشته بودند و از تجربه خوبی که از اجاره این ویلا داشتند و این که عکس ها مطابق واقعیت بوده گفته بودند. لینکش را برای دوستم فرستادم و تایید که کرد ویلا را رزرو کردم و پس از صحبت کردن با صاحبخانه نهایتا خرید را نهایی کردم.
هزینه اجاره ویلا در مناطق توریستی ایران همچون رامسر در فصل های مختلف، متفاوت می باشد و می توانید با عنایت به بودجه ای که دارید، در هر فصلی شهری را انتخاب کنید که از نظر اقتصادی هم سفر مقرون به صرفه ای داشته باشید.

گشت در شهر و جاهای دیدنی رامسر
قبل از سفر سرچ کردیم و جاهای دیدنی رامسر را شناختیم، انتخاب کردیم که کدام جاذبه ها را حتما ببینیم و اگر وقت اضافه آوردیم سراغ چه جاهایی برویم. عادتم بود که از قبل راجع به مقصد سفرم کمی بخوانم. طبق چیزی که خوانده بودم سه روز کافی بود برای این که داخل و خارج شهر رامسر را بگردیم. خلاصه به رامسر که رسیدیم روز اول را داخل شهر گشتیم و از جاذبه های گردشگری آن بازدید کردیم. روز دوم و سوم هم به گشت خارج از شهر اختصاص دادیم.
در ادامه درباره جاهایی که رفتیم به تفکیک داخل و خارج شهر توضیح مختصری می دهم و امیدوارم به کار شما هم بیاید و به دردتان بخورد.
جاذبه های گردشگری داخل شهر
گشت داخل شهر ما از بلوار معلم آغاز شد. بلواری زیبا و سنگفرش شده که دو سمتش را درختان سر به فلک کشیده، پالم احاطه کرده اند و جان می دهد برای پیاده روی. بلوار معلم برای اهالی شهر هم جای محبوبی برای قدم زدن است و انتهایش به کاخ مرمر و هتل قدیم رامسر می رسد.
هتلی قدیمی با معماری زیبا در انتهای این بلوار حسابی جلب توجه می کرد. هتلی با فضای سبز چشم نواز که در زمان رضا شاه تولید شده و می گردد گفت سفر به رامسر با بازدید از این هتل و به خصوص عکس گرفتن روی پله های آن عجین شده است.
جنب هتل قدیم هتل جدید رامسر قرار داشت که قدم زدن در محوطه آن و تماشای طبیعت زیبای اطراف، برای ما تجربه خوب و لذت بخشی بود.
زیر بنای هتل قدیم رامسر حدود ۵۰۰۰ متر مربع بوده که در ۳ طبقه تولید شده است، هتل به لحاظ نوع معماری، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل های خاورمیانه به حساب می آید. ورودی اصلی در جهت شمالی است و پلکان سراسری آن با مجسمه های دختران مشعل به دست، رستم و سهراب، شیرهای غران و گلدان های تزیینی آراسته شده است. در دو سوی نمای بالای هتل، دو نقش برجسته نبرد انسان با شیر و گاو به چشم می خورد. ورودی هر طبقه با ستون های تزیینی گچی و طاق های هلالی تزیین شده و نرده های پلکان داخلی از چوب های خراطی شده و طرح های گلدانی شکل است. بیشتر سقف ها دارای گچ بری از نوع گیاهی و ورودی اتاق ها دارای تزیینات گچی از نوع شمسه ای و پر طاووس است. باغ مصفایی در جنوب هتل قرار دارد که به گونه ای زیبا باغچه بندی و گل آرایی شده و در فواصل مختلف جایگاه های ویژه برای استراحت و پذیرایی میهمانان اختصاص یافته است. اروپایی ها در ساخت هتل نقش بسزایی داشتند و مجموعه ای از سلیقه آلمانی ها که در ساخت آن حرف اول را زدند، انگلیسی ها که طراحی داخلی را عهده داشتند و ایتالیایی ها که محوطه سازی کردند را در خود گرد آورده است. در ورودی از بتن و ساج تولید شده و بسیار خیره کننده است. (منبع)
بعد از آن به سمت غرب هتل رفتیم، جایی که یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری رامسر قرار داشت. کاخ مرمر که بنایی بسیار باشکوه بود و به دستور رضاه شاه تولید شده بود. این بنا پیش از انقلاب اقامتگاه خاندان پهلوی بوده و امروز با نام موزه تماشاگه خزر برای مردم قابل بازدید است. قسمت های اصلی این موزه شامل کاخ اصلی، موزه اسناد، موزه عاج، موزه مردم شناسی، حمام و باغ بامبو و چشمه می گردد.
مقصد بعدی ما موزه مردم شناسی رامسر بود. موزه ای که شکل گیری آن حاصل تلاش یک شخصیت فرهنگی است که به خاطر حفظ و معرفی فرهنگ و تاریخ این سرزمین طی سی سال وسایل داخل آنرا گردآوری و خریداری نموده بود. پس از بازدید از موزه به بازارچه کوچکی که در محوطه بیرونی موزه بود رفتیم و من یکی از آن عروسک های بامزه را برای کودک درونم خریدم!
نزدیک موزه ساحل خلج یکی از معروف ترین ساحل های رامسر بود ولی ما قرار بود شب کنار ساحل قدم بزنیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم به بازار محلی رامسر برویم که پیش بینی هایم درست از آب درآمد و یکی از جذاب ترین بخش های سفر برای من شد. بازاری پر از رنگ های چشم نواز و بوهای خوش که آخرش به خرید زیتون به سفارش مامان به اتمام رسید.
ساعت نزدیک چهار بود و حسابی گرسنه بودیم. روی نقشه رستوران های نزدیک را دیدم و نهایتا قرار شد برای ناهار به رستوران دوستان برویم که ظاهرا یکی از معروف ترین رستوران های رامسر هم بود. کته کباب ترش و چلوماهی قزل آلا سفارش دادیم، غذاها تازه بود و طعم نسبتا خوب و قابل قبولی داشت.
نزدیک غروب به ساحل خلج آمدیم و خستگی روز با تماشای غروب آفتاب و گوش دادن به صدای امواج از تنمان رفت. بدین سان برنامه بازدید روز اول که گشت داخل شهر بود با کلی خاطره خوب و حال خوش به اتمام رسید. همان گونه که بالاتر هم گفتم روز دوم و سوم را به جاذبه های خارج شهر اختصاص دادیم که در ادامه کمی درباره شان توضیح می دهم.
جاذبه های گردشگری خارج شهر
تله کابین رامسر: نزدیک چابکسر و در فاصله ۵ کیلومتری رامسر یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری رامسر قرار دارد. تله کابین رامسر ساحل دریا را به جنگل های سرسبز پیوند می دهد و خاطره ای فراموش نشدنی در ذهن گردشگران ثبت می کند.
روستای جواهرده: در ۲۷ کیلومتری رامسر ییلاق جواهرده با طبیعتی بی نظیر و آب و هوایی بسیار مطبوع و خنک قرار دارد. یکی از خاص ترین و بهترین تجربه های ما از سفر به رامسر بدون شک رفتن به این روستا بود. در راه هم آبشارهای زیبایی دیدیم که به ما نوید نزدیک شدن به بهشتی زمینی را می داد. ما شب را آن جا نماندیم ولی اگر فرصت و امکانش بود اقامت در خانه های محلی و ویلای اجاره ای در رامسر بطور قطع تجربه ای متفاوت و فراموش نشدنی می شد.
قلعه مارکوه: قلعه ای تاریخی به نام مارکوه در ۶ کیلومتری شرق رامسر در بخش کتالم بود. حدودا ۳۱۱ پله را بالا رفتیم تا به قلعه مارکوه در بالای کوه رسیدیم اما واقعا ارزشش را داشت. چشم اندازی که از شهر داشتیم آن قدر زیبا و گسترده بود که دلمان نمی خواست برگردیم.
جنگل دالخانی: جنگل دالخانی در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق رامسر بود که روز آخر به آن جا رفتیم. اغراق نیست اگر بگویم یکی از زیباترین، بکرترین و حتی تمیزترین جنگل های ایران بود. به خاطر مراقبت ها و محافظت هایی که از این جنگل شده آن قدر تمیز است که باور نمی کنید در کشور خودمان باشد!
در این منطقه رستوران هم بود ولی ما به ویلا برگشتیم و خودمان غذا درست کردیم. پس از خوردن شام ساعت ده شب راهی ترمینال شدیم و سفر خاطره انگیزمان به رامسر، عروس شهرهای شمالی به آخر رسید.
امیدوارم با خواندن این سفرنامه شما هم وسوسه شوید و یکی از بهترین سفرهای عمرتان را به این سرزمین سرسبز رقم بزنید.