سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
به منظور معرفی معماری معاصر ایران انجام می شود؛ اعطای جایزه سال معماری ایران به بهترین پروژه های معماری

به منظور معرفی معماری معاصر ایران انجام می شود؛ اعطای جایزه سال معماری ایران به بهترین پروژه های معماری

تور مسافرتی: جایزه سال معماری ایران با نگاهی متفاوت در شانزدهمین دوره به بالاترین طرح ها داده خواهد شد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نشست شانزدهمین سال جایزه معماری ایران با حضور هیأت داوری قبل از ظهر امروز در خانه شعر و ادبیات اجرا شد. در این برنامه، احمد زهادی دبیر این جایزه اظهار داشت: مقرر است شانزدهمین دوره این جایزه در محورهای معماری، معماری منظر، معماری داخلی، حفاظت و احیا شهر و محله اجرا شود. وی اظهار داشت: سال ها روی جایزه معماری کار کردیم همیشه توجه پروژه ها فقط به فضا بود و باید به معماری داخلی توجه می شد پس از چند سال فقط به معماری پروژه معطوف شد اما گفتیم آنرا تغییر داده نامش را معماری ایران گذاشتیم. اما امسال اینها را تفکیک کردیم و گفتیم پروژه معماری داخلی، شهر و منظر و حفاظت و مرمت و احیا را داشته باشیم و از ابتدا پروژه ها هر کدام در جای خود بررسی شود. شهاب میرزاییان از معماران و داوران نیز بیان کرد: شاید از ۲۴ ساعت شبانه روز ۲۰ ساعت در فضای معماری می گذرد. ما همیشه می شنویم که معماری قدیمی ما با ارزش بوده است اما دیگر امتداد نداشته است هر چند که در دوره معاصر کارهای خوبی هم به انجام می رسد. وی اظهار داشت: جوایزی که در عرصه معماری برگزار می گردد اعتبارشان را از برگزار کنندگان و داوران می گیرند. امسال پروژه هایی که معرفی می گردند در فضای پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار می گیرد و آموزش در سطح بزرگ تری صورت خواهد گرفت. مهمست که بدانیم یک پروژه چه پرسشی مطرح کرده است. وی ادامه داد: خیلی وقت ها تأثیر پروژه های شهری را نادیده می گیریم امسال این اتفاق برعکس افتاده است این که چه پروژه ای چه پارامترهایی را در نظر گرفته در این دوره از مسابقه مهم می باشد. رفیعی یکی از اعضای داوری این جایزه با اعلان اینکه جوایز در هر زمینه و رشته ای تأثیرگذار هستند اظهار داشت: کار جوایز این هست که آن مدل کارها را بالا ببرد. گاهی این جوایز اعتبار دارند و لزوماً نقدی نیستند. مصطفی امیدبخش نیز با اعلان اینکه دغدغه ما تبیین جایگاه معماری در کشور است اظهار داشت: ما نیاز داریم که رسانه ها آگاهی مردم را در حوزه معماری و جوایز معماری و پروژه های برتر بالا ببرند. بالابردن آگاهی بین معماران نیز با فعالیت مجله های تخصصی، کارگاه ها و همین مسابقات به انجام می رسد. یاسر جعفری از معماران کشور درباره ی بخش مرمت و احیا که برای نخستین بار در این جایزه مطرح گردیده است اظهار داشت: این جایزه بصورت مستقل و با تاکید به حفاظت، مرمت و احیای بناها و فضاهای با ارزش معماری به عنوان یکی از موضوعات مستقل در جایزه معماری ایران انجام می شود.
وی اظهار داشت: در موضوع حفاظت نه فقط الگوهای با ارزش کشورمان را معرفی می کند بلکه این مهم را فرهنگ سازی و در این جهت تشویق خواهدنمود. شرکت کنندگان می توانند در این جایزه در موضوع حفاظت، مرمت و احیای بناها و فضاهای تاریخی میراث فرهنگی کشور در گروههای دسته بندی شده شرکت نمایند همچون ابنیه شهری و ابنیه عمومی تاریخی، طراحی شهری، بناهای روستایی و طراحی ابنیه میان افزا. این گروه شامل مرمت ابنیه ای است که ساختمان فاقد قدمت یا ارزش سبکی یا ارزش یادمانی ویژه ای است ولی با مداخله ای معمارانه عملکرد بهتر و ارزش های معماری ویژه به بنا اضافه می شود.
جعفری بیان کرد: در این بخش به روستاهایی که سال ها خالی از سکنه بوده اند ولی الان بواسطه انجمن ها و گروه های مختلف حمایت می شوند نیز مورد توجه قرار گرفته اند.
در ادامه، شادی عزیزی بیان کرد: شهر و معماری از هم خط کشی می شود معماری را به معمار و کارهای شهری را به شهرسازان می سپارند در صورتیکه معماران معروف دنیا با نظریه خود در شهر هست که به مقام اصلی خود دست پیدا کرده اند. وی ادامه داد: در این جایزه پروژه هایی شهری یا فضای عمومی یا پیاده راه هایی که طراحی می شود می تواند بررسی شود. قسمت بعد تکنولوژی و شهر هست در نتیجه یکی از محورها را همین قرار دادیم. شیرین صمدیان هم اظهار داشت: در عرصه معماری و شهرسازی آن چه توجه می شود این است که محور توسعه ما انسان هست و هر اندازه بتوان به نیازهای انسان پاسخ داد هم در معماری هم در شهرسازی موفق تر هستیم. در بحث طراحی شهری با طیف گسترده ای از انسان ها با نظرات مهم رو به رو هستیم این جایزه نگاهی نو به مفهوم دارد که به آن کمتر توجه شده است. در بسیاری از طراحی شهری، مردم در نظر گرفته نمی شوند. صمدیان اضافه کرد: شاید زمانی فضاهای شهری ممکنست با ایده های خاصی طراحی شده باشند اما پس از چند سال می بینیم، متروکه شده اند، چون نیازهای اقتصادی در آنها دیده نشده و برای مردم نبوده است. بدین سبب گزارش، ثبت نام جهت شرکت در جایزه معماری ایران بصورت آنلاین خواهد بود و توضیح و ارائه طرح توسط شرکت کنندگان در جلسه داوری بصورت مستقل و زمان بندی ارائه خواهد شد. همین طور حضور همه علاقمندان (معماران، دانشجویان، کارفرمایان و …) در جلسه داوری آزاد است. اما مرحله دوم داوری نیز حضور و با توضیحاتی توسط ارائه کنندگان انجام می گیرد. در حقیقت گزینش اولیه پروژه های شرکت کننده توسط نمایندگان هیئت داوری صورت خواهد گرفت و سپس فهرست پروژه های کاندید (راه یافته) به مرحله دوم اعلام خواهد شد. ارمغان احمدی، مصطفی امید بخش، هومن بالا زاده، یاسر جعفری، کامران حیرتی، کورش رفیعی، شیرین صمدیان، شادی عزیزی، شهاب میرزائیان(Chair داوری)، آرش نصیری و نغمه همتیان که از معماران هستند، این جایزه را نیز داوری می کنند. اسامی پروژه های پذیرفته شده جهت راهیابی و قضاوت در مرحله دوم یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خواهد بود. تاریخ داوری دهم و یازدهم و مراسم اهدا جوایز بیستم و هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در ساختمان کوشک واقع در اراضی عباس آباد تهران بصورت حضوری به انجام می رسد.