سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
تیموری خبر داد؛ تسریع در استانداردسازی خدمات گردشگری

تیموری خبر داد؛ تسریع در استانداردسازی خدمات گردشگری

تور مسافرتی: معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: با اصلاح و ابلاغ شیوه نامه ارزیابی و درجه بندی تأسیسات گردشگری کشور، فرایند استانداردسازی خدمات گردشگری شفاف تر و سریع تر می شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ولی تیموری اظهارداشت: شیوه نامه ارزیابی و درجه بندی تأسیسات گردشگری با رویکرد ایجاد وحدت رویه و پیشگیری از اعمال نظر و رفتارهای سلیقه ای در زمینه درجه‬ ‏بندی تأسیسات گردشگری، با تشکیل کارگروهی مرکب از کارشناسان، خبرگان دانشگاهی و نمایندگان بخش خصوصی تهیه و سپس با دریافت نظرات از ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها بعد از یک سال کار کارشناسی در معاونت گردشگری نهایی شد تا بر اساس آن بستری مناسب برای ارتقای کمی و کیفی خدمات گردشگری فراهم گردد.
وی اضافه کرد: شیوه نامه درجه بندی که قبلاً در سال ۱۳۹۴ ابلاغ گردیده بود دارای نقصها و چالش هایی بود که به طور عمده با بروکراسی پیچیده، امکان فعالیت در این حوزه را برای بخش خصوصی با دشواری رو به رو کرده بود؛ ازاین رو با رویکرد تسهیل شرایط فعالیت، ارتقا کیفیت خدمات و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در فرایند ارزیابی و درجه بندی تأسیسات گردشگری، شیوه نامه مرتبط اصلاح و ابلاغ گردید.
تیموری ضمن اشاره به این که در شیوه نامه جدید وظایف کمیته فنی به کمیسیون عالی تفویض شد؛ تصریح کرد: تقویت کمیسیون عالی تجدید نظر در جهت رعایت حقوق بهره برداران تأسیسات گردشگری و امکان رسیدگی مجدد به شکایات آنها در قالب مفاد آیین نامه بالادستی بوده است.
به گفته معاون گردشگری علاوه بر وظایف ذاتی کمیسیون عالی در مورد تجدید نظر به اعتراض های واصله، مسئولیت راهبری، نیازسنجی و تصمیم گیری درمورد مسائل در رابطه با اجرای طرح تطبیق هم به آن کمیسیون تفویض شد.
وی افزود: بر این اساس ابهامات و ایراداتی که بر مبنای تجربه کارشناسان احراز شده بود، برطرف و فرایند ارزیابی به صورت دقیق، شفاف و مشخص تدوین شد.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه موارد غیر ضروری از شرایط دریافت مجوزهای فعالیت عوامل اجرایی تطبیق شامل شرکتهای عامل تطبیق، ارزیابان و مدیران فنی حذف و با این اقدام فعالیت در این حوزه تسهیل خواهد شد؛ اظهار داشت: اصلاح شرایط مدیرعامل، حذف سر ارزیاب بر مبنای مصوبه هیأت مقررات زدایی، تشریح حوزه عملکرد و حیطه مجاز فعالیت ارزیابان، همچون خصوصیت های شیوه نامه جدید است.
تیموری افزود: تمرکززدایی از ستاد و تفویض امور به استان ها با افزایش اختیارات ادارات کل استانی در برگزاری کمیسیون های درجه بندی تأسیسات گردشگری هم یکی دیگر از اصلاحات بعمل آمده است؛ بر این اساس با تمهیداتی که معاونت گردشگری پیشبینی کرده است سرعت برگزاری کمیسیون های درجه بندی هم افزایش خواهد یافت.
وی در انتها ایجاد بستر لازم جهت ملحوظ کردن نظرات و پیشنهادات مسافران و گردشگران در تعیین درجه واحد و هم حذف موافقت اصولی و مجوز ایجاد برای واحدهای تبدیلی را از دیگر محاسن شیوه نامه جدید نام برد.

منبع: