سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
دارابی؛ خیرین میراث فرهنگی برای فعالیت در چند پروژه اعلام آمادگی کردند

دارابی؛ خیرین میراث فرهنگی برای فعالیت در چند پروژه اعلام آمادگی کردند

به گزارش تور مسافرتی، معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: دو نفر از فعالان اقتصادی تمام هزینه های ساخت و راه اندازی موزه بزرگ شهرشان را تقبل کردند. یک فرد دیگر هم برای قلعه الموت اعتبار لازم را تأمین کرد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مراسم شروع به کار انجمن خیرین میراث فرهنگی امروز عصر برگزار گردید. در این برنامه خیلی از چهره های ماندگار، کارشناسان میراث فرهنگی، باستان شناسی، گردشگری، سرمایه گذاران، کارگردانان، شهرسازان، خیرین، بازیگران، چهره های فرهنگی و…. حضور داشتند.
در این برنامه علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و پشتیبانی از صنایع دستی از نگاههای مهم دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی است. به رغم همه تلاش ها و اقدامات صورت گرفته که ما کمال تشکر را داریم، بودجه و اعتبارات میراث فرهنگی بس محدود است که با آن اقدام قابل توجهی را نمی توان انجام داد و این رو است که می گوئیم «حال بناها و آثار تاریخی ایران خوب نیست» و احتیاج به یک نهضت مردمی دارد.
وی اظهار داشت: از زمان اعلام این نشست از جمع شما افرادی اعلام نموده اند که بخشی از هزینه آموزش امر موزه داری کشور شامل بورسیه کردن، اعزام به خارج برای دوره های آموزشی و آوردن اساتید به ایران و … را تقبل خواهند کرد.
دو تن از فعالان اقتصادی که در جمع ما حضور دارند، تمام هزینه های ساخت و راه اندازی موزه بزرگ شهر خودشان را تقبل کرده اند.
یکی دیگر از عزیزان برای قلعه الموت که در لیست نامزدهای ثبت جهانی است اعتبار لازم را تأمین کرده اند.
دو تن از بزرگواران بخشی از هزینه خرید و تجهیزات صوتی و حفاظتی بناهای تاریخی بزرگ را تقبل کرده اند. بله همین کمک ها و همکاری ها است که ما امید به ایجاد یک نهضت بزرگ مردمی برای محافظت از میراث فرهنگی داریم. این کمک ها برابر قانون از معافیت های مالیاتی برخوردار خواهند شد و بسیاری می توانند در جهت مسئولیت های اجتماعی، این خدمات بزرگ را به سمت میراث فرهنگی هدایت کند.
دارابی بیان نمود: چرا نباید در همه شهر های کشور موزه داشته باشیم؟ اگر همت عالی به خرج دهیم و با شعار «هر شهر یک موزه» در مدت زمان کوتاهی می توانیم در این عرصه از کشورهای سرآمد جهان باشیم و این دست یافتنی است.
وی بیان داشت: راه اندازی ۹ موزه منطقه ای با اعتبارات قطره چکانی که داریم مشخص نیست برای تأمین ۱، ۰۰۰ میلیارد تومان به بودجه امروز، چند دهه دیگر باید منتظر باشیم که به اتمام برسد؟!ایوان مدائن یا طاق کسری، برجسته ترین یادگار دوران ساسانی که معرف معماری با شکوه ایرانی ها است در نزدیکی ما در عراق را مؤسسه ای از کشور سوئیس برای مرمت می آید، چرا؟ چون چند سال قبل میراث فرهنگی وقت پول بلیت هواپیما برای اعزام مرمت کاران را نداشته است؟ اینها فرصت های طلایی است که دارد از دست ما می رود؟ دارابی افزود: امکانات ایمنی، حفاظتی، الکترونیکی، تجهیزات صوتی (راهنمای صوتی) در چنین کشوری با چنین عظمت فرهنگی نایاب است؟
اینها نیازهای اولیه موزه ها است و من ایمان دارم نه چند نفر بلکه به تنهایی یکی از شما می تواند برای تأمین این نیازها به دور از تشریفات اداری خریداری و در اختیار قرار دهد. یک میلیون اشیا و کالای فرهنگی داریم، جا نداریم در معرض دید مردم قرار دهیم. همه در مخازن هستند.
الواح هخامنشی را آوردیم، کجا هستند؟ در همین مخازن! چرا؟ جا نداریم. این در شرایطی است که به شکل جدی تر استرداد اشیا و اموال فرهنگی را در دستور کار داریم. موزه ها ویترین و آبروی هر کشوری هستند
وی بیان نمود: انجمن خیرین میراث فرهنگی یک نهاد غیردولتی، مردمی و نیکوکاری است. مشابه خیرین مدرسه ساز و سلامت که خوش درخشیدند و یادگارهای بزرگی را از خود بر جای گذاشتند. ما می خواهیم با کمک شما این انجمن هم بتواند منشأ خدمات جاویدان و ماندگار در زمینه میراث فرهنگی باشد.
دارابی بیان نمود: دولت سیزدهم، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام که نهادهای اصلی هستند، بیشترین حمایت ها را در طول تاریخ هم اکنون از میراث فرهنگی داشته و دارند. اما عظمت و گستردگی کار میراث فرهنگی به دست ایران بزرگ است و فراتر از هر دولتی است.
وی اضافه کرد: ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران را در چهل و پنجمین نشست عمومی کمیته میراث جهانی یونسکو در شهریور ماه سال جاری در ریاض ثبت جهانی کردیم. برای ثبت این کاروانسراها که در ۲۴ استان کشور پراکنده اند. (گفتنی است ما در ایران بیشتر از ۱۰۰۰ کاروانسرا از دوران باستان تا قاجاریه داریم که ۷۰۰ مورد آن ثبت ملی شده است). حالا بعد از ثبت جهانی که آغاز کار است هیچ چیز نداریم.

منبع: