سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در حاشیه مصاحبه رئیس بنیاد مستضعفان؛ جزئیاتی جدید از آسانسور پرماجرای کاخ مرمر

در حاشیه مصاحبه رئیس بنیاد مستضعفان؛ جزئیاتی جدید از آسانسور پرماجرای کاخ مرمر

به گزارش تور مسافرتی آسانسوری که خبرنگاران آنرا در کاخ مرمر برای نخستین بار دیدند قابل حذف اعلام شده بود اما جکوزی این کاخ حتما از دید کارشناسان میراث فرهنگی مخفی نبوده چون بارها به آنجا رفت و آمد کرده بودند.

خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ: کاخ مرمر بعد از ۶ ماه باز هم خبرساز شد بهمن ماه از این جهت که درهای آن به روی مردم بعد از سال ها باز خواهد شد و این دفعه درباره وجود جکوزی و امکانات هتل ۵ ستاره در کاخ تاریخی و ملی!
این مبحث باز هم توسط پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در مصاحبه تلویزیونی عنوان شد او گفته است: «در ۴ ماه اینجا را بازسازی کردیم برای موزه هنر ایران و اگر کرونا اجازه بدهد درهای آنرا به روی مردم از خیابان ولیعصر باز می نماییم نباید در این کاخ ها مسؤلان مستقر می شدند اینجا را میکروسکوپی بازسازی کردیم تا به حالت اول برگردد ولی چنین چیزی نمی گردد چون کاخ صدمه دیده است در این کاخ که هنر کشور به معرض نمایش گذاشته شده است آسانسور وجود دارد آنجا را کنده اند و پتک زده اند و در طبقه دوم آن حمام و جکوزی و سونا درست کرده اند. این میراث که به همه جا ایراد می گیرد کجا بوده و چرا نگفته اند این کاخ صدمه دیده است. الان اصلاح کردیم این کاخ مردمی شده است تا مردم ببینند که رضاشاه و پسر ناخلفش چه کرده اند و تاریخ این مردم آنجا به معرض نمایش گذاشته شده است.»

در مدتی که کاخ مرمر در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود بارها و بارها کارشناسان میراث فرهنگی برای مرمت های نقاشی و یا دیواره های آن به این کاخ رفته اند ازاین رو در این زمان سازمان میراث فرهنگی وقت در جریان اتفاقات افتاده در این کاخ بوده است اما سوال اینجاست که چرا واکنشی به آنها نداشته است و همانطور که فتاح گفته چرا سکوت کرده اند این سکوت مشابه همان اتفاقی است که درباره آلبوم خانه کاخ گلستان رخ داده و حالا مدیریت آن پس از ۶ ماه اعلام نموده که یکی از اموال این آلبوم خانه مفقود شده است!
از طرف دیگر فتاح درباره الحاق جکوزی و حمام به این کاخ که زیبایی آنرا به مسجد شیخ لطف الله تشبیه می کنند اطلاع داده است موضوعی که از دید خبرنگاران میراث فرهنگی در بهمن ماه سال قبل که برای نخستین بار از آن بازدید کردند مخفی نگه داشته شد! حالا اما از وجود چنین سازه هایی اطلاع داده اند و اینکه مقرر است اصلاحاتی در آن صورت گیرد.
البته همان زمان گفتند که درهای این کاخ را به روی مردم باز می کنند اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است فتاح یک مرتبه گفته بود که در پساکرونا این اتفاق می افتد پساکرونایی که مشخص نیست چه وقت است. با این وجود دیوارهای ورودی کاخ مرمر از سمت خیابان ولیعصر نقاشی دیواری شده تا نشان دهنده وجود یک موزه هنر در این مکان باشد.

این بار فتاح از وجود آسانسور هم در کاخ مرمر اطلاع داد آسانسوری که اتفاقی خبرنگاران آنرا هنگام بازدید از کاخ پیدا کردند همان زمان مسؤلان مرمت کاخ گفتند که این آسانسور با اینکه برای یک طبقه بوجود آمده اما طوری قرار داده اند که صدمه ای به بنا نمی زند و قابل حذف است. هر چند که نباید ایجاد می شد اما برای سهولت در رفت و آمد بوجود آمده بود. آنطور که فتاح گفته است طبقه اول سالن اجتماعات و طبقه دوم هم امکاناتی مانند سونا و جکوزی کار شده است و معلوم است که این وسط آسانسور برای افراد ناتوان به وجود نیامده است.
مشابه آسانسور تعبیه شده در این کاخ را می توان در موزه آیت الله رفسنجانی هم مشاهده کرد که برای بنای دو طبقه کار گذاشته شده است البته این موزه تاریخی نیست.

منبع: