سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در نخستین فصل کاوش باستان شناسی؛ خوانا سازی قلعه اژدها پیکر لار به پایان رسید

در نخستین فصل کاوش باستان شناسی؛ خوانا سازی قلعه اژدها پیکر لار به پایان رسید

به گزارش تور مسافرتی، اولین فصل کاوش دیرینه شناسی و دومین فصل از مطالعات دیرینه شناسی محوطه قلعه اژدها پیکر لار در استان فارس با عنوان خوانا سازی قلعه اژدها پیکر لار به پایان رسید.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا ابوالاحرار سرپرست هیأت دیرینه شناسی با بیان این خبر اظهار داشت: محوطه قلعه اژدهاپیکر به وسعت ۲۰ هکتار در شمال غربی شهر لار و در محدوده بافت قدیم این شهر، بر بلندای تپه ای طبیعی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: این محوطه از سه پشته شمالی، میانی و جنوبی تشکیل شده و توسط دیواری دفاعی محصور می شده که در فواصل مشخص برج های دیده بانی در آن تعبیه شده بود، که امروزه بقایای آن قابل مشاهده می باشد.

این دیرینه شناس خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از اولین فصل مطالعات دیرینه شناسی قلعه اژدها پیکر، پیشینه استقرار در این محوطه را دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی معرفی می کند که تا اواخر دوره قاجار سکونت در آن ادامه داشته است.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی با اشاره به اینکه گروه کاوش دیرینه شناسی محوطه تاریخی اسلامی قلعه اژدهاپیکر لار با هدف شناسایی پیشینه استقراری، شیوه معماری و مطالعه جایگاه اقتصادی و صنعتی، کاوش در این محوطه را شروع کرد اضافه کرد: در بررسی دیرینه شناسی فصل پیشین، قدیمی ترین آثار فرهنگی از قسمت شمالی و پشته شمالی محوطه به دست آمد.
ابوالاحرار اظهار نمود: بر اساس این نتایج و با هدف شناسایی و خواناسازی معماری پشته شمالی، شمال شرقی این بخش، مورد کاوش قرار گرفت و بخش شرقی از یک بنای مستطیلی شکل شناسایی شد.

وی اظهار داشت: این قسمت از بنا شامل سه اتاق است که هر اتاق با درگاهی به قسمت غربی مرتبط می شود. به نظر می آید که قسمت غربی راهرویی است برای دسترسی به فضاهای مختلف بنا، اتاق جنوبی با ابعاد ۳۴۰ در ۲۹۰ سانتیمتر با یک دیوار باریک از جنس خشت های عمودی و ملات گچ از فضای معماری میانی جدا شده است. در اتاق میانی چهار خمره سفالی نگهداری آذوقه پیدا شد که در داخل و اطراف یکی از ظروف بقایای خرما مشاهده شد.
اتاق شمالی شامل ۲ درگاه در سمت شرق و غرب است و طاقچه ای با تزئینات گچبری در گوشه جنوب شرقی آن قرار گرفته است. مواد فرهنگی به دست آمده از این فضای معماری متعلق به قرون ۵ تا ۷ هجری قمری است.
در این پژوهش میدانی، مرکز محوطه قلعه اژدها پیکر حدفاصل پشته میانی و شمالی هم به منظور دستیابی به بخش صنعتی، مورد کاوش قرار گرفت و در نخستین لایه استقراری بر روی بستر طبیعی تپه، شواهد کوره ساخت سفال بدست آمد. در بررسی فصل گذشته در این محدوده، ابزار در رابطه با کارگاه های ساخت سفال پیدا شد.
یکی از موارد با ارزش در مطالعات دیرینه شناسی محوطه قلعه اژدهاپیکر تداوم سکونت از قرن پنجم تا قرن هفتم هجری قمری است، این در شرایطی است که اغلب محوطه های در رابطه با آن، همچون بندر سیراف تا قرن ششم دارای سکونت بوده و بعد از آن متروک می شوند، شواهد دیرینه شناسی در این محوطه، می تواند تحولات تاریخی در این بازه زمانی را مورد بررسی قرار دهد.
با توجه به قرار گرفتن قلعه اژدهاپیکر در محدوده شهری و دسترسی ساده به آن، با تداوم کاوش دیرینه شناسی و خواناسازی تمامی معماریِ موجود در پشته شمالی، میتوان امید داشت که این محوطه تبدیل به سایت موزه شده و مورد بازدید پژوهشگران و علاقه مندان قرار گیرد.

منبع: