سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران مطرح کرد وراثت نام دیگر گردشگری پایدار

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران مطرح کرد وراثت نام دیگر گردشگری پایدار

به گزارش تور مسافرتی، خراسان رضوی رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار داشت: معادل فارسی مناسب برای مفهوم گردشگری پایدار، وراثت است؛ به این مفهوم که هر چیزی که برای ما به ارث رسیده است را استفاده می نماییم و برای آیندگان هم ارث می گذاریم.

فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا درباب گردشگری پایدار اظهار نمود: گردشگری پایدار نوعی از گردشگریست که نیازهای گردشگران، صنعت گردشگری و جوامع میزبان را بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده در تامین نیازهایشان برطرف می کند.

وی افزود: به بیانی دیگر مفهوم گردشگری پایدار این است که به گونه ای گردشگری صورت گیرد که نیاز همه کنشگران صنعت گردشگری مانند گردشگر، صاحبان کسب وکارها و جامعه میزبان تامین گردد و حل این نیازها خللی جهت زندگی نسل آینده ایجاد نکند و بتوانیم دارایی ها و منابع امروز را برای آیندگان حفظ نماییم.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: مفهوم گردشگری پایدار از اواخر قرن ۲۰ مطرح شده و مفهمومی جدید است. این مفهوم شباهت بسیاری به مفهوم گردشگری مسئولانه دارد. در گردشگری مسئولانه اثرگذاری گردشگری بر محیط زیست و شرایط اجتماعی بسیار مهم می باشد، در نتیجه می توان این دو مفهوم را معادل دانست.

جواهرزاده با تاکید بر این که گردشگری پایدار کمک می نماید تا شرایط برای گردشگران و جامعه میزبان آسان تر شود، بیان کرد: گردشگری پایدار اصول ۱۰گانه دارد که تمام بخش های گردشگری را مورد توجه قرار می دهد و به دنبال کاهش اثرات منفی روی محیط زیست، جامعه محلی و سالم نگه داشتن این صنعت است تا کمترین زیان به جوامع گردشگرپذیر وارد شود.

وی اصول ۱۰گانه گردشگری پایدار را برشمرد و اشاره کرد: استفاده پایدار از منابع به مدلول صیانت از منابع طبیعی، تاریخی و فرهنگی بصورت طولانی مدت است. دومین اصل کاهش مصرف بیش از حد و جلوگیری از اتلاف منابع است. اصل سوم حفظ تنوع زیستی است که برای تحقق این امر باید انعطاف پذیری جامعه را افزایش دهیم.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار داشت: گردشگری همراه با برنامه ریزی، پشتیبانی از اقتصاد محلی، آموزش، مشارکت جوامع محلی و مشاوره با مردم محلی و ذی نفعان از دیگر اصول گردشگری پایدار می باشد. یکی دیگر از این اصول بازاریابی مسئولانه است که به مدلول انتقال اطلاعات کامل به توریست است تا رضایت او را در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: تحقیقات و نظارت مستقیم با بهره گیری از جمع آوری داده ها و تحلیل موثرشان در امتداد حل مشکلات نیز از دیگر اصول این نوع گردشگریست.

جواهرزاده بیان کرد: گردشگری پایدار دارای ۳ بعد محیطی، اقتصادی و اجتماعی است که بعد اقتصادی از مهم ترین ابعاد آنست. مقوله توسعه پایدار گردشگری که در دهه های اخیر رشد کرده متمرکز بر فاکتورهای اکولوژیک، اقتصادی، اجتماعی، نهادی، فرهنگی و تاثیرات متقابل این موارد است.

وی افزود: گردشگری رابطه مستقیم با انسان، فرهنگ جامعه و منابع دارد در نتیجه باید در امتداد کاهش مشکلاتی که گردشگری ممکنست بوجود آورد، تلاش نماییم. معادل فارسی مناسب برای مفهوم گردشگری پایدار وراثت است. به این معنا که هر چیزی که برای ما به ارث رسیده است را استفاده می نماییم و برای آیندگان نیز ارث می گذاریم.

تاب آوری، توان جامعه برای مقابله با بحران هاست

این استاد دانشگاه درباب تاب آوری بیان کرد: تاب آوری به مفهوم انعطاف یک جامعه برای بازگشت به شرایط عادی در مقابل مشکلاتی است که برای آن جامعه ایجاد می شود. به بیان دیگر جامعه ای تاب آور است که بتواند با برخورداری از انعطاف لازم بعد از بحران ها بتواند به حالت عادی بازگردد.

وی با تاکید بر این که کرونا یک بحران بود که جهان با آن مواجه گردید، عنوان کرد: در این بحران تعدادی از بخش های گردشگری که توانستند راه های تاب آروی را شناسایی کنند، دوام آوردند. در دروان کرونا زیرساخت های اقتصادی گرفتار مشکل شدند و گردشگری در تمام جهان گرفتار فراز و فرود شد. در نتیجه امروزه همه درحال کوشش برای بازگشت به شرایط عادی هستند. بدین سبب یادگیری مهارت برگشت به شرایط قبل از کرونا لازم است.

وی با اعلان اینکه راهکارهای زیادی برای تاب آوری در زمینه گردشگری وجود دارد، اظهار نمود: سیستم های تاب آوری برای هر مکانی متفاوت می باشد. برای مثال وقتی در مورد اب آوری شهری صحبت می نماییم باید ابتدا سیستم های شهری پایدار و عوامل موثر در آنها را در نظر بگیریم یعنی به شالوده پایدارسازی شهر دقت نماییم. سپس راهکارهایی را که یافته ایم اجرا نماییم.

جواهرزاده با تاکید بر این که شهرها دارای سیستم تاب آوری پیچیده اند، اشاره کرد: مفهوم تاب آوری شهری زمانی معنا می یابد که شهر در بحران ها بازخورد مناسبی نشان دهد و بتواند فضای مناسبی برای ساکنانش بوجود آورد. تا آن زمان که بحرانی رخ نداده است، نمی توان تاب آوری یک شهر را بررسی و اندازه گیری نمود.

وی درباب ضرورت به کارگیری راهکارهایی برای افزایش تاب آوری در بحران ها اضافه کرد: باید به دنبال افزایش آمادگی محیط برای مقابله با بحران ها باشیم. برای مثال در یک شهر گردشگری با تقویت سیستم های هوشمندی که بتواند به گردشگران کمک نماید مانند حمل و نقل، مکان یابی ویژه مسافران و دیگر خدمات و زیرساخت ها می توانیم در وضعیت بحرانی عملکرد بهتری نشان دهیم.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: زمانی مفهوم تاب آوری در شهرها نمایان است که در هر بحرانی شهروندان بتوانند در کنار گردشگران چرخ معیشت و اقتصاد شهرشان را بگردانند و شهر را برای زیستن در وضعیت بحرانی آماده کنند.