سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس کاخ گلستان خبر داد مرمت و آماده سازی آیینه های تالار برلیان تا روز مشروطه

رئیس کاخ گلستان خبر داد مرمت و آماده سازی آیینه های تالار برلیان تا روز مشروطه

به گزارش تور مسافرتی، مرمت آئینه کاری تالار برلیان کاخ گلستان با حضور متخصصان هنر گچ بری و آئینه کاری شروع شد تا برای برنامه های روز مشروطیت آماده شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، اینروزها تالار پر از نور و پرتلالو برلیان کاخ گلستان به روی بازدیدکنندگان بسته است چون تیمی از متخصصان، درحال مرمت آئینه کاری های تالار هستند. خصوصیت منحصر به فرد آئینه کاری ها آن است که اگر در بسیاری از جاها آئینه روی گچ کار می شده، در این تالار برعکس بوده و گچ روی آئینه قرار گرفته است.
این تالار جدا از این که بخش مهمی از کاخ گلستان به شمار می آمده و میزبانی از میهمانان مهم دربار در این تالار انجام می گرفته، یک واقعه تاریخی هم در آن اتفاق افتاده که آن هم صدور فرمان مشروطه بوده است. در زمان مظفرالدین شاه قاجار، فرمان مشروطه در همین تالار از پنجره ای که به سمت محوطه بیرونی کاخ است، خوانده شد.
به همین دلیل مرمت آئینه کاری های تالار برلیان از روز دهم تیر ماه سال جاری شروع شده تا این تالار آماده برگزاری برنامه های روز مشروطه باشد.
در این باره، جبار آوج معاون اجرایی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرت تالار برلیان کاخ گلستان به واسطه ارزش معماری و تزئیناتش همچون آئینه کاری و گچ بری های آن است.
تزئینات این تالار به صورت یکپارچه بوده بنابراین در سال های اخیر مرمت اساسی نشده بودند ما تلاش می نماییم این آئینه کاری ها را تثبیت کرده و قسمتهایی که فروریخته است را مرمت، تکمیل و پاکسازی نماییم.
وی با اشاره به اینکه می خواهیم مرمت جامعی روی تزئینات تالار داشته باشیم اظهار داشت: مرمت یک امر مستمر و دائمی است. مرمت های موضعی به صورت موردی در سالهای اخیر انجام شده است.
آوج با اشاره به اینکه مرمت تالار برون سپاری شده است بیان نمود: خوشبختانه هم اکنون هم میزان صدمه ها آنقدر زیاد نیست. بیشتر زمان ما صرف پاکسازی و مرمت می شود.
آفرین امامی رئیس کاخ گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر از اتمام این آئینه کاری تا روز مشروطه اطلاع داد و اظهار داشت: همه تلاش مان را می نماییم که مرمت این تالار تا روز ۱۴ مرداد مصادف با سالروز صدور فرمان مشروطیت تمام شود چون می خواهیم یک همایش مفصل در آن روز برگزار کرده و اسناد تاریخی و آلبوم عکس ها را به نمایش بگذاریم.