سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
شروع مرمت قلعه تاریخی پارک ملی قمیشلو

شروع مرمت قلعه تاریخی پارک ملی قمیشلو

تور مسافرتی: رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تیران و کرون از شروع مرحله هفتم مرمت قلعه تاریخی قمیشلو آگاهی داد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، محسن مظاهری عنوان کرد: مرحله هفتم مرمت قلعه تاریخی قمیشلو بااعتباری بالغ بر پنج میلیاردریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی شروع شد.
به گفته وی، قلعه و باغ تاریخی قمیشلو تیران همچون آثار در تملک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان است که هم اکنون بعنوان پاسگاه محیط بانی مرکزی پارک ملی قمیشلو در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد که متأسفانه براثر بارش های سال قبل خسارت های زیادی به آن وارد شده بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان تیران و کرون اضافه کرد: در این مرحله مرمتی و با تأمین بودجه مرمت آن و همینطور انتخاب پیمانکار، سقف های حیاط ضلع غربی قلعه که در مجاورت شاه نشین قلعه قرار دارد و گرفتار موریانه خوردگی تیرهای سقف و همینطور تخریب بیشتر سقف ها شده بود، مرمت می شود.
مظاهری خاطرنشان کرد: با عنایت به گستردگی صدمه های قلعه قمیشلو، برای مرمت کامل احتیاج به اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیاردریال است و تمام تلاش این اداره تأمین اعتبارات مرمتی لازم است لیکن تنها راهکار نجات بخشی قلعه از تخریب کامل و محافظت از آن سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مجموعه و مرمت قلعه و تبدیل آن به مجموعه سنتی گردشگری می باشد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، قلعه تاریخی قمیشلو در مرکز پهنه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو واقع شده است. قدمت ساخت قلعه به ۱۵۰ سال پیش بازمی گردد. مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان پسر ارشد ناصر الدین شاه قاجار حاکم استانهای مرکزی ایران همچون اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری برای گذراندن ماه های گرم سال در یک منطقه خوش آب و هوا، دستور ساخت این قلعه را در قمیشلو داد.
این منطقه در سال ۱۳۴۲ با نام “منطقه حفاظت شده قمیشلو” از تملک شاهزادگان قاجار گرفته شد و تحت مدیریت سازمان شکاربانی و نظارت بر صید قرار گرفت. بین سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۷۳۴ هم قسمتهایی به این محدوده افزوده شد و در نهایت سال ۱۳۹۱ تغییراتی در محدوده مرز پناهگاه ایجاد و بخش مرکزی منطقه قمیشلو به پارک ملی ارتقا یافت.
اما شهریور ۱۳۹۹ سند ۱۸ هکتار از اراضی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو شامل قلعه تاریخی و باغ مجاور آن بدون هماهنگی با سازمان محیط زیست به نام اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان صادر شد.
این اراضی شامل قلعه تاریخی و باغ قمیشلو به مساحت ۱۲ هکتار بعنوان مستثنیات و همینطور ۶ هکتار هم از زمینهای اطراف قلعه واقع در اراضی ملی است.
اداره کل محیط زیست استان اصفهان ۲۵ سال پیش سند این قلعه به مساحت ۹ هزار و ۶۰۰ متر را گرفت. مبحث مالکیت این قلعه هم اکنون با شکایت محیط زیست در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در نوبت رسیدگی است.
پارک ملی پناهگاه حیات وحش قمیشلو با وسعت ۱۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار در ۴۵ کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد. شرق و جنوب این منطقه هم در بین شهر های شاهین شهر، خمینی شهر، نجف آباد و تیران و کرون واقع شده است.

منبع: