سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
طلایی مطرح کرد؛ واگذاری ۳۶ بنای تاریخی و جذب ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری

طلایی مطرح کرد؛ واگذاری ۳۶ بنای تاریخی و جذب ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری

به گزارش تور مسافرتی، مدیرعامل صندوق احیا اظهار داشت: در ۶ ماه اخیر ۳۶ بنای تاریخی در ۱۲ استان توسط مردم جذب شده و ۲۷۰ میلیارد تومان در آنها سرمایه گذاری می شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، شهاب طلایی مدیرعامل صندوق توسعه، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی در اولین جلسه خبری خود که قبل از ظهر یکشنبه در عمارت مسعودیه برگزار شد، در رابطه با فعالیتهای این صندوق اظهار داشت: بسته های مزایده استانی را فعال کرده ایم و از این به بعد مزایده در استان صورت می گیرد. استان ها از ابتدا تا انتهای مشارکت مردم در جریان امور واگذاری بناها هست. این رویه در استان اصفهان و زنجان انجام شده و ادامه پیدا می کند.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری که برای احیای بناهای تاریخی پیش قدم می شود در تمام مراحل چه آنجایی که درگیر شهرداری ها هست چه مکاتباتی که باید با استان ها انجام دهد در کنار سرمایه گذار هستیم و مطالبات آنها را از دستگاههای مختلف پیگیری می نماییم. همکاری با دستگاه هایی مختلف در حال انجام می باشد بیشتر از سه هزار بنا در اختیار دستگاه ها و مؤسسات دولتی قرار دارند که صندوق تعامل خوبی را با این دستگاه آغاز کرده که در یک ماه آینده نتیجه این همکاری با یکی از دستگاه ها که بناهای تاریخی دارد، رسانه ای می شود.
وی افزود: صنایع دستی در قانون پشتیبانی از هنرمندان به وظایف صندوق اضافه شده است جلسات گوناگونی با معاون صنایع دستی برگزار کردیم که از موازی کاری هایی که بعدها به وجود می آید جلوگیری شود و کاری را انجام دهیم که با هماهنگی معاونت صنایع دستی باشد تا بتواند هم افزایی ایجاد نماید. از آغاز تأسیس صندوق ۱۰۸ بنا به صورت واقعی واگذار شده است یعنی سالی ۸ بنا. اما در ۶ ماه اخیر ۳۶ بنا در ۱۲ استان کشور توسط مردم جذب سرمایه شده است و مردم ۲۷۰ میلیارد تومان در این بناها سرمایه گذاری می کنند.
وی اظهار داشت: ۱۹۲ شهر در کشور دارای بافت تاریخی است و صندوق باید بتوانند برای بناهای دولتی و مالکیت خصوصی ابتکار عمل به خرج دهد. برای ساماندهی این بناها طراحی را داریم و می توانیم برای بناهای با مالکیت خصوصی ورود کند. بحث تعیین تکلیف بناهایی که در دوران کرونا مشمول استمهال شده بودند را پیگیری کردیم. ۴۲ بنا را تعیین تکلیف کردیم یا اجاره دوران کرونا بخشیده شد یا این دوران به زمان بهره برداری آنها افزوده شد. بناهایی که به بن بست خورده بودند، هم تعیین تکلیف شدند. امیدواریم بتوانیم سال جاری ۲۰ بنا را افتتاح نماییم.
طلایی اظهار داشت: صندوق با نگاهی که دارد به دنبال حفاظت پایدار هست ولی در سنوات قبل شناسایی بیشتر روی ثبت بوده است. یکی از کارهایی که دوستان ما انجام داده اند کار خیرخواهانه برای میراث فرهنگی است.
وی در ادامه این نشست که بمناسبت هجدهمین سالروز تأسیس صندوق برگزار شده بود، اظهار داشت: ۵۰ بنا درحال بهره برداری و ۵۰ بنای دیگر درحال احیا و مرمت هستند. با اداره کل استان ها صحبت می نماییم حدود ۸۰ بنا در فهرست مزایده قرار گیرد. استان هایی که تاریخی هستند بناهای بیشتری برای واگذاری دارند. این بناها تعیین نفاست شده اند. نفیس بودن یک بنا به این مفهوم نیست که مردم را از مشارکت محروم کنید. نفیس بودن را به این معنا گرفته ایم که دیگر هیچ کاری نکنیم آن چه در قانون آمده مبحث فروش آنهاست نه این که اصلاً در آن بناها کاری نشود و احیا نکنیم. ما هیچ کدام از بناها را نمی فروشیم.
طلایی اضافه کرد: مشروح قانون اساسی این نیست که مشارکت مردم را برای بهره برداری یا مرمت نگیرید. آنها برپایه شاخص هایی که نخبگان قبول دارند ثبت ملی شوند همه این بناها نفیس هستند. بنای نفس با ضوابط خودش می تواند مشارکت مردم را برای احیا داشته باشد.
وی بیان نمود: بخش زیادی از بناها برای اوقاف هستند شاید دغدغه ای که ما داریم الزاماً اولویت اوقاف نباشد اگر در بنایی مرمت اشتباه انجام شده باشد شورای فنی مرمت باید نظر دهد و به حالت قبل برگردد. تلاش می نماییم بناهایی واگذار شود که دعوای حقوقی نداشته باشند.
طلایی اظهار داشت: خانه صنایع دستی و خانه فرهنگ همچون کاربری های مختلفی است که برای بناهای تاریخی در نظر گرفته ایم. قبلاً به حمام هم کاربری پذیرایی داده اند. ولی هم اکنون کاربری ها مختلف است. کاربری ها صرفا بحث اقامتی پذیرایی نیست بلکه طیفی از آنها مورد بحث قرار می گیرد در اینباره اداره های کل میراث فرهنگی استانی هم دارای رای هستند.
وی در رابطه با این که چه زمانی صندوق احیا عمارت مسعودیه را تخلیه خواهد نمود اظهار داشت: پیگیر هستیم برای صندوق، جایی را بگیریم تا کل عمارت مسعودیه در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد. ما اگر امروز یک بنای جدید را پیدا نماییم از مسعودیه بیرون می رویم. برای ما در اولویت هست که در منطقه ۱۲ و بافت تاریخی تهران بمانیم.
مدیرعامل صندوق احیا اظهار داشت: مدیران استان ها باید احصا کنند که کدام بناهای ثبتی در اختیار دستگاههای دولتی است. همینطور وزیر میراث فرهنگی به دستگاه ها نامه زده با این مضمون که مشخص کنند چه برنامه ای با بناها دارند. البته بخش زیادی از بناها، مالکیت خصوصی دارند.
وی در رابطه با فعالیتهای صندوق در حوزه صنایع دستی هم اظهار داشت: از سال ۹۶ تاکنون به وظایف صندوق، مبحث صنایع دستی هم اضافه شده ولی هیچگاه ندیدیم که یک نفر بیاید در این عرصه کار کند. ما در ۶ ماه اخیر ساختار صندوق متناسب با اهداف جدیدش که صنایع دستی است را تعریف کردیم و تا آخر سال به تأیید هیأت امنا خواهد رسید. ساختار فعلی صندوق جایی برای صنایع دستی ندارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در رابطه با این که چطور صندوق احیا می خواهد به حوزه بناهایی که مالکیت خصوصی دارند وارد شود توضیح داد: یک بنایی متعلق به بخش خصوصی بوده و بر مبنای شاخص هایی که داشته آنرا ثبت کرده ایم ولی به پس از ثبت فکر نکرده ایم حتی مالک را رها کردیم. صندوق بر مبنای اختیارات قانونی که دارد می تواند برای مالکان طرحی داشته باشد. عرضه طرح های تهیه مرمت، بسته های سرمایه گذاری و کاربری، حتی انتقال به غیر همچون کمک هایی است که صندوق بر مبنای اختیارات قانونی می تواند انجام دهد. صندوق درگیر بناهایی با مالکیت وزارت میراث فرهنگی بوده است ولی می توانیم به حوزه بخش خصوصی هم ورود کرده و به مالکان در نگهداری این بناها کمک نماییم.
وی اضافه کرد: امنیت سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی مخدوش است. عمارت مسعودیه آینه عبرتی برای همه سرمایه گذاران است. گاهی اذیت ما از روی دوست داشتن میراث فرهنگی بوده است ولی اینها سرمایه گذار را اذیت کرده است. گاهی هم می بینیم که صندوق بنایی را واگذار کرده اما استان تحویل نداده است. هم اکنون ۵ بنا در استان محروم هست که تحویل سرمایه گذار نشده است. در حالیکه مزایده برگزار شده بنابراین گفتیم که باید مزایده ها استانی شود.
طلایی بیان نمود: گاهی شهرداری به قانون عمل می کند شهرداری شهری به قانون دیگر عمل نمی کند و سرمایه گذار درگیر نهادهای دیگر می شود این وظیفه ماست تا امنیت سرمایه گذار را تأمین نماییم. همینطور باید نرخ های واقعی سرمایه گذاری را بررسی نماییم این مورد با مسئول حقوقی صندوق صحبت شده است. ما برای هزینه های غیرقابل پیشبینی باید چاره اندیشی نماییم. کمیته فنی بررسی می کند هزینه هایی که سرمایه گذار کرده و مشمول تورم شده را صورت وضعیت می کند و امکان دارد در اجاره بهای آن بنا لحاظ شود. رویکرد ما این نیست که خرج کشور را با هزینه های صندوق بدهیم هدف ما احیاست.

منبع: