سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
طی مراسمی برگزار شد؛ معرفی فلسفه همدلی یلدا با حضور ایرانیها و ترکمن ها

طی مراسمی برگزار شد؛ معرفی فلسفه همدلی یلدا با حضور ایرانیها و ترکمن ها

تور مسافرتی: ویژه برنامه شب یلدا در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد پایتخت ترکمنستان با تزیین سفره شب یلدا اجرا شد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در جشن شب یلدا که با حضور علی مجتبی روزبهانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، نوید رسولی رایزن فرهنگی، کارکنان سفارت، ایرانیان مقیم و اقشار مختلف جامعه ترکمنستان همچون فرهنگ دوستان ایرانی و ترکمنستانی در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار گردید، بعد از قرائت قرآن کریم، علی مجتبی روزبهانی در تعریف واژه یلدا به عنوان یک رویداد تاریخی و فرهنگی اظهار داشت: کلمه یلدا به مفهوم زایش و تولد است و سبب زایش و تولد نور خورشید می شود. ایرانیها درباره ی یلدا بر این باور بودند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می شود و تابش نور ایزدی فزونی می یابد.
وی در بخش دیگر از سخنان خود به نفوذ جشن یلدا از ایران به کشورهای مسیحی اشاره نمود و علت استفاده از کلمه یلدا در گذشته را وجود جنگ همیشگی بین نور و ظلمت دانست.

روزبهانی با اشاره به تنظیم مناسبت ها در گذشته بر طبق طبیعت اظهار داشت: در آخر بهار و اول تابستان که خورشید در شمالی ترین نقطه، طلوع و غروب می کرده بلندترین روز بوده و به مفهوم پیروزی نور بر تاریکی بوده است و در روز آخر پاییز که خورشید از دورترین نقطه خود طلوع و غروب می کند کوتاه ترین روز و کم ترین نور خورشید و بیشترین ظلمت و تاریکی را داشته است و در حقیقت، کشاورزان محصولات خودرا جمع آوری کرده و برای یک سرمای سخت آماده می شدند و با نگاه به پیروزی نور بر تاریکی دور هم جمع می شدند تا آن شب سخت را بگذرانند و با پایان شب یلدا، تولد مجدد نور و خورشید صورت می گرفت که این روز را خرم روز می نامیدند.
سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به همدلی به عنوان یکی از عناصر یلدا اظهار داشت: مردم با همدلی اهتمام می کردند دوره سختی و ظلمت را بگذرانند و در محفلی که بوجود می آمد انتقال دانش نیز صورت می گرفت. بسیاری از اَمثال و حکایت هایی که در فرهنگ غنی ایرانیها وجود دارد برگرفته از همین محفل ها بوده است که به نسل های بعد منتقل شده است.
در ادامه، نوید رسولی رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان اظهار داشت: شب چله یا یلدا قدمتی چند هزار ساله دارد و همیشه در طول تاریخ در تمدن های مختلف در این شب جشن گرفته می شود و آئین های خاصی انجام می شود.
وی در ادامه اضافه کرد: آئین شب یلدا به عنوان نوزدهمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس کشورمان در آذر ۱۴۰۱ به ثبت جهانی رسید.
رسولی با اشاره به ارزش هایی که در یلدا مورد توجه قرار می گیرند، اظهار داشت: در جریان برگزاری بخش های مختلف یلدا، ارزش هایی مانند هویت فرهنگی، توجه به طبیعت و گاه شماری سنتی، ارج نهادن به جایگاه مهم زنان و کودکان در خانواده، آشتی، دوستی، میهمان نوازی و آشنایی با محترم شمردن بیان های مختلف فرهنگی مورد توجه قرار می گیرند و به نسل آینده منتقل می شوند.
رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان گفت: آخرین شب پاییز که طولانی ترین و تاریک ترین شب سال شمرده می شود و یلدا نام دارد سبب تقویت خانواده به عنوان مهم ترین نهاد یک اجتماع انسانی می شود چونکه در این شب، اعضای خانواده فارغ از خیلی از چالش های امروزی که موجب دوری آنها از یکدیگر می شود، گردهم می آیند. ما هم امشب با مهمانان ترکمن خود به عنوان یک خانواده مشترک دور هم جمع شدیم تا این شب را که نماد مهر و دوستی است، جشن بگیریم.
اجرای نمایش، شعرخوانی یلدا توسط فارسی آموزان، تفأل بر کتاب حافظ، اهدای جوایز و پذیرایی، از برنامه های متنوع دیگر شب یلدا بود.