سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
ماجرای ویدیوی منتشرشده درباب تابوت های جوبجی چیست؟

ماجرای ویدیوی منتشرشده درباب تابوت های جوبجی چیست؟

به گزارش تور مسافرتی، معاون میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به ویدیویی که چند روز اخیر در چند کانال خبری انتشار یافته اظهار داشت: این ویدیو مربوط به مراحل جستجوهای فصل پنجم در سال ۱۳۹۸ است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، سیدمحسن حسینی بامداد امروز سه شنبه در گفتگویی رسانه ای اظهار داشت: با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، هیأت دیرینه شناسی بمنظور کاوش علمی و نجات بخشی در محل محوطه تاریخی جوبجی حضور یافت که بدنبال آن، کاوش بطورکامل علمی باحضور کارشناسان متخصص عتیقه شناس و مرمت گر انجام شد که حاصل این کاوش ها کشف تعدادی تابوت بود که در برخی از آنها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.
معاون میراث فرهنگی خوزستان افزود: از همین رو، با حضور کارشناس مرمت گر در هیأت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت ها و اسکلت ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همه تابوت ها بمنظور اقدامات بعدی همچون مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و لابراتوار پایگاه میراث جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و بطورکامل علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و هم اکنون نیز این تابوت ها در انبار قرار دارند و بمحض راه اندازی موزه دیرینه شناسی رامهرمز، همه اشیاء و تابوت ها به موزه رامهرمز انتقال خواهند یافت.
او اضافه کرد: از شروع کار دولت سیزدهم، حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث فرهنگی قرار گرفته و در سال جدید هم بمنظور ساماندهی این تابوت ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تامین اعتبار انجام داده ایم.
حسینی با اشاره به ویدیوی انتشار یافته درباب نابودی اسکلت های کشف شده در جوبجی اظهار داشت: پس از گذشت پنج سال باردیگر این فیلم که در زمان خود پاسخ داده شده بود را بازپخش شده است.
او اضافه کرد: در هر هیأت کاوش دیرینه شناسی حداقل یک نفر مرمت گر و یک نفر استخوان شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیاءِ مکشوف انجام می دهند.
معاون میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: اشیا و اموال حاصل از جستجوهای جوبجی در محل استاندارد و مخزن امن قرار دارند، بخش از کشفیات هم در مجهزترین لابراتوار های میراث فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.

منبع: