سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیرپایگاه تخت جمشید خبر داد: اجرای طرح مرمت سراب بهرام

مدیرپایگاه تخت جمشید خبر داد: اجرای طرح مرمت سراب بهرام

فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از شروع طرح حفاظت و مرمت اضطراری نقش برجسته ˮسراب بهرامˮ در شهرستان ممسنی توسط متخصصان این پایگاه خبرداد.
حمید فدایی سه شنبه ۲۰ اردیبهشت به خبرنگاران گفت:، نقش برجسته سراب بهرام، که در مجاورت روستایی به همین نام قرار دارد، از آثار شاخص دوره ساسانی بشمار می رود که در آن، بر تخت نشست بهرام دوم در کنار چشمه و منظری طبیعی و زیبا، به تصویر کشیده شده است.
فدایی اضافه کرد: صیانت از این نقش برجسته مهم بعد از درخواست مسئول محترم اداره میراث فرهنگی شهرستان نورآباد و بازدیدی که در فروردین ماه امسال از وضعیت اثر داشتیم، برنامه ریزی و از شروع اردیبهشت، عملیاتی شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر لزوم صیانت از نقوش برجسته تاریخی اضافه کرد: استان پهناور فارس دارای بیشترین کتیبه ها و نقوش برجسته تاریخی است و ما این افتخار را داریم که طی سالهای قبل با ظرفیتی که در حوزه کارشناسی و فنی حفاظت و مرمت در پایگاه به وجود آمده، علاوه بر انجام برنامه های حفاظت و مرمت در تخت جمشید و حرایم آن، در حوزه حفاظت و مرمت تعدادی از آثار صخره ای در پهنه استان نیز همکاری و مشارکت داریم.
فدایی ضمن ابراز امیدواری نسبت به مشارکت نهادهای مرتبط در ساماندهی بهتر عرصه نقش برجسته سراب بهرام، اضافه کرد: حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی مسئولیتی است همگانی و همانطور که در برنامه حاضر نهادهای مختلفی همچون اداره میراث فرهنگی نورآباد، فرمانداری، شهرداری، بخشداری، مخابرات، دهیاری شهرستان ممسنی و پاسگاه انتظامی سراب بهرام همکاری داشتند، انتظار می رود این مشارکت در ساماندهی عرصه اثر و برکه و سراب کم نظیر در مجاورت نقش برجسته که همچون آینه ای ارزش های اثر را دو چندان نموده است، طراحی و صورت گیرد.
کارشناس ارشد حفاظت و مرمت و سرپرست کارگاه حفاظت و مرمت سراب بهرام نیز اظهار داشت: از با اهمیت ترین مشکلات این نقش برجسته رشد گیاهان و درختچه ها بر روی صخره و کمی بالاتر از قاب پیشانی اثر بوده که فروپاشی بخش هایی از صخره را به همراه داشته است و امکان پیشروی فرسایش به سمت نقش می رفت، بدین سبب استواری بخشی این قسمت از صخره و کنترل فرسایش آن در اولویت فعالیت گروه قرار گرفت.
مصطفی رخشنده خو اضافه کرد: همین طور به موازات انجام استواری بخشی های اضطراری، متخصصین در حوزه مطالعه، مستندنگاری و لطمه نگاری نقش برجسته اقدام نموده اند.
وی افزود: لطمه نگاری ها بر روی تصاویر تخت تهیه شده از اثر انجام شده است و باتوجه به شناسایی الگوهای فرسایش اثر، طرح اضطراری مرمت آماده شده که در این طرح اقداماتی همچون پاکسازی رسوبات خاکی و گیاهان از سطح اثر، اصلاح مداخلات سیمانی پیشین، پر کردن درزه ها و ریزترک ها در سطح اثر، تثبیت و استواری بخشی پوسته ها و بخش های متورق سنگ و هدایت روان آب ها از پیشانی اثر به دو سمت نقش از با اهمیت ترین اقدامات این پروژه خواهد بود.
این کارشناس حفاظت و مرمت، اشاره کرد: مواد و روش های مورد استفاده در این پروژه در قالب شیوه ها و توجه به مبانی نوین علم حفاظت و مرمت سنگ بوده و تمامی اقدامات با رعایت کمترین مداخله و حفظ اصالت اثر در حال انجام می باشد.