سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیر پایگاه جهانی شوشتر: مرمت دیواره غربی سازه های آبی شوشتر بطور کارشناسی دنبال می شود

مدیر پایگاه جهانی شوشتر: مرمت دیواره غربی سازه های آبی شوشتر بطور کارشناسی دنبال می شود

به گزارش تور مسافرتی، مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر اظهار داشت: اقدامات اجرائی طرح تثبیت و استواری بخشی دیواره غربی میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر بصورت تخصصی و با نظارت کامل به انجام می رسد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، امین مهدوی کیا با اشاره به تاکید کنوانسیون های بین المللی بر امنیت و سلامت جانی انسان ها و گردشگران در هنگام بازدید از مجموعه های تاریخی اظهار داشت: این مساله محرز شده بود که دیواره غربی سازه های آبی شوشتر به ارتفاع حدود ۲۵ و طول حدود ۶۰۰ متر برمبنای پایش های دوره ای و به استناد بیش از ۱۰۰ شاهد مدرج و گچی (وسیله اندازه گیری رانش) به اندازه حدود ۱.۵ سانتی متر به حرکت درآمده و درحال رانش و ریزش بود که هر لحظه امکان ریزش لحظه ای در آن وجود داشت.
مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی- تاریخی شوشتر اضافه کرد: با توجه به این که دیواره مورد اشاره به محوطه آسیاب ها مشرف است و در بخش فرادیواره، بناهای مسکونی بافت شهری وجود دارند، به اغلب مالکان این بناها درباب خطرات رانش و احتمال تهدید ریزش اطلاع رسانی شد و موضوع به شکل جدی در دستورکار قرار گرفت.
وی اشاره کرد: در صورت ریزش ناگهانی این دیواره، بخش عمده ای از ساختمان آسیاب ها تخریب و برای همیشه از دست می رفت؛ نهر گرگر که یک نهر دست کند مربوط به دوره هخامنشی است، در صورت مسدود شدن جریان آب رسانی این نهر به پایین دست، به لحاظ تبعات اجتماعی و تلفات جانی ممکن بود خسارت های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
مهدوی کیا تصریح کرد: از سال ۱۳۸۸ و نزدیک به ۱۲ سال، این محدوده از سازه ها نیازمند تهیه طرح تثبیت توسط مشاور ذیصلاح و شروع اقدامات اجرائی بود، بنا بر این تا انجام این امر مهم، مسیر بازدید بخش غربی مجموعه مسدود و حضور بازدیدکنندگان در بخش میانی محوطه امکان پذیر نبود و بارها موضوع بسته شدن این بخش به روی گردشگران توسط خبرگزاری های توضیح داده شد؛ مسیری که تا پایان عملیات کارگاهی کماکان مسدود خواهد بود.
وی افزود: به همین دلیل و بعد از ترتیب سلسله جلساتی با عنوان تثبیت و استواری بخشی این دیواره در شورای فنی پایگاه و اداره کل پایگاه های ملی و جهانی، با هدف ارائه و تشریح دقیق مطالعات اولیه، مشخصات فنی و همین طور تبادل نظر با اعضای شورای تخصصی پایگاه ها باتوجه به بررسی روش های مختلف مهار با ملاحظات حفظ اصالت اثر توسط مشاور، قراردادی با اعتباری بیش از ۴۷۰ میلیاردریال بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و شرکت عروج راه خوزستان از محل اعتبارات شرکت ملی نفت ایران در قالب مشارکت های اجتماعی منعقد گردید.
مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی – تاریخی شوشتر اضافه کرد: مدت زمان اجرای این طرح برمبنای برنامه زمان بندی مشاور طرح و عوامل شرکت پیمانکار، حدود ۱۴ ماه و ابعاد طرح در فاز اول به طول ۶۰ متر و تا ارتفاع کل جداره است.
وی اضافه کرد: اقدامات اجرائی در این طرح به صورتی است که در فاز نخست بعد از تملک چهار پلاک در قسمت فرادیواره، تخریب آنها بمنظور سبک سازی و سپس لقه گیری و پاکسازی بخش های هوازده این دیواره انجام، سپس برمبنای طرح مصوب با کاشت میل مهار، اجرای شبکه مش و شاتکریت (فرآیند پاشش مخلوط سیمان، سنگدانه، آب و مواد افزودنی با سرعت بالا) تثبیت می شود.
مهدوی کیا اشاره کرد: دیواره غربی محوطه آسیاب های شوشتر در شاخه گرگر از رودخانه کارون قرار دارد. این مجموعه ثبت جهانی شده به همراه قسمتی از نهر گرگر، از آثار سیزده گانه نظام آبی تاریخی شوشتر هستند که در چند سال قبل خطر رانش و ریزش بناهای مسکونی مشرف بر این جداره موجب نگرانی هایی شده بود.

منبع: