سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مرمت یکی از ستون های ایوان شرقی عمارت کوشک احمدشاهی

مرمت یکی از ستون های ایوان شرقی عمارت کوشک احمدشاهی

به گزارش تور مسافرتی، یکی از ستون های ایوان شرقی عمارت کوشک احمد شاهی زیر نظر واحد حفاظت و مرمت مجموعه کاخ نیاوران مرمت و بازسازی شد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران، بنای معروف به کوشک احمد شاهی عمارتی از نوع کوشک است که در دو طبقه بوجود آمده و گرداگرد طبقه فوقانی را ایوانی ستون دار تشکیل داده است. این ستون ها دارای هسته فلزی و پوسته از اندود گچ با آرایه های گچبری در قسمت سرستون ها هستند.
تحت تاثیر عوامل مخل محیطی و مشکلات بوجود آمده برای بخشی از بام بنا، یکی از ستون ها در ناحیه شرقی گرفتار صدمه شده بود که به منظور رفع اشکال و کنترل فرایند فرسایش، برنامه ای در دو مرحله برای مرمت و بازسازی این ستون در نظر گرفته شد. صدمه شناسی مصالح و عناصر معماری و تدوین و عرضه طرح مرمت و بازسازی اولین مرحله بود.
مستند سازی، رفع اشکال و تعمیر بام بنا و پیشگیری از نفوذ آب های نزولی به کالبد بنا، بهسازی و اصلاح هسته فلزی ستون، ایجاد پوشش ضد خوردگی، استقامت بخشی و مسلح سازی اندود، ایجاد اندود بهینه شده گچ و بازسازی بخش های تخریب شده اندود در پایه ستون و قلمه ستون و سرستون با ملات گچ بهینه شده در مقابل رطوبت از فعالیتهای انجام شده در مرحله دوم بود.
ایجاد یک لایه پرایمر، موزون سازی رنگی و ایجاد یک لایه محافظ در مقابل عوامل مخل محیطی با اتکا بر خصوصیت های تاریخی و هنری بنا با هدف تأمین تمامیت و یکپارچگی و همینطور حفاظت از آن دیگر اقدامات مرحله دوم بود.
کوشک احمدشاهی عمارتی است که در اواخر دوره قاجار، جهت اقامتگاه ییلاقی احمدشاه در بین باغ نیاوران با مساحتی بالغ بر ۸۰۰ مترمربع در دو طبقه با سقف شیروانی بنا گردید و در دوره پهلوی دوم بعنوان محل اقامت رضا پهلوی (فرزند محمدرضا پهلوی) استفاده می شد.

منبع: