سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ موزه ای برای شهاب سنگ

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ موزه ای برای شهاب سنگ

تور مسافرتی: انتقاد از پژوهش های دیرینه شناسی در رامهرمز، کشف محوطه پارینه سنگی، واکنش ضرغامی به ویدئوی گردشگری عربستان، افتتاح موزه شهاب سنگ همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته و در حاشیه هیأت دولت عزت الله ضرغامی نسبت به ویدئوی تبلیغاتی مسی برای عربستان واکنش نشان داد و اظهار داشت: می گویند چرا شما مثل تبلیغات مسی انجام نمی دهید. مسی چند میلیون برای اسم خود می گیرد و چند ده میلیون دلار برای توزیع آن در فضای مجازی می گیرد. وی همین طور به ویدئوی تبلیغاتی صادق بوقی اشاره نمود و اظهار داشت: من از او تشکر می کنم که مردم را جهت شرکت در نمایشگاه گردشگری دعوت کرده است.
پژوهش های دیرینه شناسی در رامهرمز اصلاً مناسب نیست در این هفته مصطفی ده پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به همراه ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی، محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان، عبدالله خیران پور فرماندار رامهرمز، سجاد علی بیگی رییس پژوهشکده دیرینه شناسی وزارت میراث فرهنگی، ذات الله نیک زاد معاون پژوهشی وزیر میراث فرهنگی، نوروز رجبی مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، سیدعباس موسوی رییس میراث فرهنگی رامهرمز و سمیه خطیبی نماینده سازمان آب و برق استان خوزستان از محوطه های تُل برمی، سرتُلی، جوبجی، طرح دوازده هزار هکتاری مقام معظم رهبری و عمارت صمیمی بازدید نمودند.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه در جریان سفر به رامهرمز، بازدید از تپه های باستانی سرتُلی و تل بُرمی و دیدن ملاحظات اجتماعی، میراث فرهنگی و نگرانی های مردم درباب این آثار در دستورکار ما بود اضافه کرد: بعد از آن، از محوطه باستانی جوبجی دیدن کردیم و در جریان اقداماتی که سازمان آب و برق خوزستان در آن محوطه مدنظر دارد و همین طور شبکه انتقال آب به طرح ۱۲ هزار هکتاری شرق رامهرمز قرار گرفتیم.
۸۰۰ عنوان محتوای اسپانیایی زبان معرفی ایران در پرتال جامع گردشگری هشتصد عنوان محتوای معرفی ایران به زبان اسپانیایی در پرتال جامع گردشگری کشور (visitiran.ir) آماده ارائه در نمایشگاه گردشگری فیتور شده است. این طرح از مرداد ماه سال گذشته، بمنظور معرفی بهتر و بیشتر جاذبه های تاریخی، طبیعی، گردشگری و مذهبی کشورمان به گردشگران، جهانگردان و سفر دوستان اسپانیایی زبان، شروع شده بود. در این جهت بیش از ۸۰۰ عنوان محتوای کلی، اطلاعات ۳۱ استان شامل تاریخچه، جغرافیا، آب و هوا، شهرها، اقامتگاه ها، رستوران ها، غذاهای محلی، صنایع دستی، سوغات و آداب و رسوم، معرفی ۴۶۰ جاذبه شامل طبیعی، تاریخی، مذهبی، موزه ها، ۲۷ میراث ملموس و ۲۳ اثر ناملموس ایرانی ثبت شده در یونسکو و ۱۶ مورد شهر و روستاهای جهانی صنایع دستی ایران به زبان اسپانیایی در این پرتال بارگذاری شده است. معرفی ۹۰ عنوان از مقاصد گردشگری شامل شهرها و روستاهای گردشگری، مراسم و مناسبت های ملی و مذهبی، بازی و رقص های محلی، ۱۰۳ عنوان صنایع دستی و ۲۸ عنوان خوراک محلی، ۱۳ مسیر گردشگری و پیشنهاد سفر فصلی، ۳۹ تور ۳۶۰ درجه از اماکن و جاذبه های گردشگری، نقشه گردشگری به همراه سفرساز و جستجو در نقاط مختلف، محتواهای دیگری هستند که بمنظور معرفی بیشتر ایران به زبان اسپانیایی در visitiran.ir در دسترس قرار دارد.
تعامل با مناطق آزاد در امتداد تامین نیازهای اساسی گردشگران در این هفته پنجاه و نهمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، مدیران هفت گانه مناطق آزاد و نمایندگان دستگاه های عضو با محوریت مناطق آزاد امروز دوشنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارتخانه اجرا شد. شالبافیان با اشاره به اهمیت تعامل و همکاری با سازمان های مناطق آزاد بمنظور رفع نیاز گردشگران طی ایام عید، افزود: مناطق آزاد یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری به ویژه طی ایام عید محسوب می شوند و رفع نیاز گردشگران به همکاری جدی نیاز دارد که در این جهت هماهنگی های خوبی با دبیرخانه مناطق آزاد انجام شده است.
تعرفه گاز هتل ها و تأسیسات گردشگری تعیین شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، بند (ش) تبصره ۷ این لایحه را تصویب کردند. طبق این مصوبه، تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی و آبدرمانی ها و هتل ها مشابه تعرفه خدمات می باشد و تعرفه برق موارد موضوع این بند در مناطقی که فاقد گاز می باشند برابر تعرفه مصارف عمومی در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق در نظر گرفته می شود. کشف محوطه پارینه سنگی میانه در جنوب تهران عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از یافته های تازه متعلق به دوران پارینه سنگی در جنوب تهران آگاهی داد. مرتضی حصاری اظهار داشت: در بازدید هفته گذشته از تپه اصلی قمی‎آباد که در جنوب روستای قمی آباد شهرستان ری قرار دارد، ابزارهای سنگی دوره پارینه سنگی را مشاهده کردیم به همین دلیل از فریدون بیگلری عتیقه شناس و رییس بخش پارینه سنگی موزه ملی ایران درخواست کردیم از محوطه قمی آباد بازدید میدانی داشته باشد. مرتضی حصاری عنوان کرد: در این بازدید یافته های به دست آمده مورد تأیید این متخصص سنگ قرار گرفت که اتفاق بزرگی برای تاریخ استان تهران شکل گرفت. در این خصوص فریدون بیگلری هم اظهار داشت: ما قبل از این درباره ی دوران پارینه سنگی در استان تهران اطلاعات خیلی کمی داشتیم که محدود به تعدادی تک یافته از این دوره بود، اما در تپه های طبیعی قمی آباد با یک پراکنش بسیار وسیع از دست ساخته های سنگی مواجه هستیم.
نام سازمان جهانی گردشگری تغییر کرد UNTOURISM یا «سازمان گردشگری ملل متحد» عنوان جدیدی است که سازمان جهانی گردشگری خودرا با آن معرفی کرده است. این سازمان با برند آژانس تخصصی گردشگری سازمان ملل متحد و رهبر جهانی گردشگری برای توسعه، محرک تغییرات اجتماعی و اقتصادی، کارهای خودرا تأیید کرده است همین طور تحول گردشگری برای جهانی بهتر شعار این سازمان است. ماموریت این سازمان حول سه پیام اصلی است شامل؛ سازمان ملل متحد به عنوان سازمان نوع دوستانه جهانی، مفهوم پیوند انسان ها در سرتاسر جهان و مفهوم کنشگری و حرکت. همین طور ارتقای رفاه افراد، صیانت از محیط زیست طبیعی، تحریک پیشرفت اقتصادی و تقویت هماهنگی بین المللی، جوهر اساسی کارهای این سازمان است.
تتوی استرالیا رابه جشنواره صنایع دستی فجر معرفی کردند مدیرکل ترویج صنایع دستی اظهار داشت: استرالیا که قدمت زیادی در عرصه هنرهای دستی ندارد تتو را به عنوان صنایع دستی به جشنواره سرو سیمین معرفی نمود ولی ما نپذیرفتیم. ویدا توحدی مدیرکل صنایع دستی در نشست هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان سرو سیمین ۸ که در برج آزادی انجام شد اظهار داشت: تعداد افراد خارجی شرکت کننده در جشنواره زیاد بوده است باید آثار رسیده داوری می شد. چون بسیاری از آنها جز هنر و صنایع دستی به حساب نمی آمدند. ما به عنوان کسانی که صنایع دستی ایرانی را می شناسیم می گوئیم چطور تعدادی از کشورها این هنر را به عنوان صنایع دستی انتخاب نموده اند. بطورمثال تتوی استرالیا را آورده بودند جز کارها و ما نمی توانستیم آنرا بپذیریم. با اینحال از ۱۶ کشور در جشنواره حضور دارند. وی ادامه داد: از کشورهای کویت، ازبکستان، قطر، هند، لبنان، ساحل عاج، کلمبیا، عربستان، تایلند برای ما آثار فرستاده اند کشورهای اروپایی و آمریکایی هم صنایع دستی با قدمتی ندارند و البته که ثبت نام زیادی نداشته اند. توحدی بیان کرد: جایی نبوده که هنرمندی را در جشنواره ای معرفی نماییم و رتبه ای به دست نیاورد. اخیراً کشور چین یک برنامه ای تحت عنوان اساتید برگزیده مناطق آسیا و اقیانوسیه داشت و من به عنوان نماینده عرب آسیا حضور داشتم همین طور ۹ شرکت کننده از ایران حضور داشتند که ۸ نفر از آنها به عنوان اساتید برگزیده انتخاب شدند.
کشف بقایای تدوین ۴ انسان درون صندوق چوبی بقایای تدفین چهار انسان روی یک کف گچی در کاوش نجات بخشی محوطه شماره ۵ حوضه آبگیر سد مَراش شهرستان ماهنشان استان زنجان کشف شد که برمبنای شواهد موجودبه نظر می رسد درون صندوقی چوبی قرار داشتند.
شقایق هورشید سرپرست هیأت دیرینه شناسی جستجوهای نجات بخشی سد مَراش با اشاره به این که در زمستان سال ۱۳۹۳ و بعد از موافقت های اولیه بین پژوهشگاه و شرکت سهامی آب منطقه ای استان زنجان، حوضه آبگیر سد مَراش به سرپرستی لاله عبدی کیا و با هدف نجات بخشی مورد بررسی و شناسایی باستان شناختی قرار گرفت اشاره کرد: در مجموع ۱۶ محوطه از دوره های پارینه سنگی میانی، مس و سنگ، هزاره اول قبل از میلاد، اشکانی، ساسانی تا اوایل اسلام و سده های میانی و متأخر اسلامی در این محدوده شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: پیرو توافقات پیشین و تفاهم نامه منعقده، اولین کاوش نجات بخشی در این حوضه بعد از گذشت ۵ سال از بررسی مورد اشاره در زمستان ۱۳۹۸ در محوطه شماره ۶ به سرپرستی نگارنده انجام شد که در نتیجه آن بقایای استقراری فصلی مربوط به دوره اشکانی کاوش و مستندنگاری شد.
افتتاح موزه شهاب سنگ در برج آزادی موزه شهاب سنگ برج آزادی برای نخستین بار میزبان دو قطعه شهاب سنگ مریخی شد.
آئین رونمایی از شهاب سنگ مریخی با حضور حجت کمالی، مدیر موزه شهاب سنگ (مرد شهاب سنگی ایران)، محمد نخعی رییس دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی، دکتر شهریار محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، فرزاد هوشیار پارسیان رییس برج آزادی و تعدادی از اهالی علم و فرهنگ و رسانه اجرا شد.
حجت کمالی درباب این شهاب سنگ اظهار داشت که این شهاب سنگ مریخی شامل دو قطعه و در مجموع ۷۲ گرم است و پوسته آن احیانا مربوط به زیر ۱۰۰ سال اخیر و بطورکامل تازه و سالم می باشد. اصالت این دو قطعه شهاب سنگ مریخی به تأیید دانشگاه سرژ (CEREGE) فرانسه رسیده و برای ثبت و دریافت شناسنامه در لیست ثبت جهانی قرار گرفته است.
همچنین وی اظهار داشت؛ با اشاره به این که همه دانشمندان و پژوهشگران بدنبال شهاب سنگ های مریخی هستند، ثبت جهانی شهاب سنگ مریخی رتبه ایران را به ویژه در عرصه علمی در دنیا ارتقا خواهد داد.
ارسال پرونده ثبت جهانی «دره خرم آباد و قلعه فلک الافلاک» به یونسکو قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، از امضای پرونده ثبت جهانی «دره خرم آباد و قلعه فلک الافلاک» و ارسال آن به یونسکو آگاهی داد. پرونده ثبت جهانی «دره خرم آباد و قلعه فلک الافلاک» بعد از امضای علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ارسال شد. دارابی اظهار امیدواری کرد این پرونده در آینده نزدیک به ثبت جهانی برسد. وی ادامه داد: پرونده خرم آباد، ۵۴ هزار سال قدمت و زندگی در غارهای این منطقه را اثبات می کند.