سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ پایان سفرهای نوروزی

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ پایان سفرهای نوروزی

تور مسافرتی: کشف مبهم سنگ نگاره ساسانی در فرودگاه لندن، پایان سفرهای نوروز ۱۴۰۲، اعلام آمار سفر و بازدید موزه ها همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته که اوایل آن با اواخر تعطیلات نوروزی همراه بود، مسافران کم کم از سفرهای نوروزی خود برگشتند. در این زمان افراد مختلفی از ستاد خدمات سفر دیدن کردند همچون محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهوری که روز دوازدهم فروردین به جلسه این ستاد رفت و ایمانیه استاندار فارس در حضور او به افزایش ۱۴ درصدی بازدید از اماکن تاریخی این استان اشاره نمود و اضافه کرد: این استان بیشترین آمار بازدیدکننده اماکن تاریخی را به خود اختصاص داد. زیارت حرم های مطهر، حافظیه، تخت جمشید، سعدیه ارگ کریم خان و پاسارگاد به ترتیب بیشترین بازدید کننده را داشتند. اسکان در تمامی مدارس، بافت گردی و قدم زنی در بافت تاریخی شیراز برای مقابله با هجمه هایی که در در رابطه با از بین بردن بافت تاریخی شیراز طی ماه های گذشته صورت گرفته بود، پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی برای خرید از ۷۰ غرفه های صنایع دستی مستقر در حافظیه، توزیع هفت هزار روسری به صورت رایگان، اجرای برنامه های فرهنگی در حرم ها، استقرار ۵۶ «کمپین شصت سی» در سی کیلومتری ورودی شهرها به منظور کاهش خواب آلودگی از دیگر نکات یاد شده استاندار فارس بود. وی با اشاره به اینکه در جاده های برون شهری ۳۳ فوتی کم تر از سال قبل داشتیم، افزود: شیراز پس از کرمان بیشترین کاهش را نسبت به سال قبل داشت. اجازه ندادیم در مازندران حتی یک مسافر در خیابان بخوابد سید محمود حسینی پور استاندار مازندران هم در این نشست از راه ویدئوکنفرانس در سخنانی اظهار داشت: استان مازندران از دیرباز مقصد گردشگری بوده و در طول سال میزبان گردشگران است. بیشتر از ۹۵ هزار ویلا در این استان در روزهای مختلف سال میزبان گردشگران هستند و حتی در نوروز در برخی از شهرها تا پنج برابر جمعیت یک استان شاهد حضور گردشگران هستیم. وی ادامه داد: ۲۱ درصد جمعیت کشور با فاصله ۳ ساعت به استان مازندران می رسند و این استان بعنوان تنفس گاه کشور قلمداد می شود ازاین رو ما با حجم انبوهی از گردشگران هستیم. سال جاری اجازه ندادیم حتی یک نفر بعنوان مسافر در نوروز در خیابان شب خوابی داشته باشند، مسافران نوروزی در اماکن مختلف مانند مدارس اسکان داده شدند. حسینی پور اضافه کرد: تأمین ارزاق عمومی همچون گوشت و مرغ با قیمت مناسب یکی از مهم ترین اقدامات در نوروز سال جاری بود این در شرایطی است که مبحث کاهش ترافیک در جاده های اصلی ورودی به استان اقدامات تأثیرگذاری انجام شده است.
موضع گیری جامعه بوم گردی به سه اتفاق اخیر نوروزی در این هفته جامعه انجمن های حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور در رابطه با پخش تصاویری از مدیریت بوم گردی در یک سریال تلویزیونی، سهم بوم گردی ها و پلمب بعضی از این نوع اقامتگاه ها در گردشگری واکنش نشان داد. در بیانیه این انجمن آمده: متأسفانه در از یکی از شبکه های تلویزیون سریالی پخش می شود که جایگاه واقعی خانه های بومی با ادبیات دور از شأن مورد صدمه قرار می گیرد، این سریال در شبکه یک پخش گردید که چهره ای مخدوش، غیرواقعی و دور از اخلاق حرفه ای از اقامتگاه های بوم گردی به نمایش گذاشت. قطعا فرهنگ بومی ایران زمین بسیار غنی و دارای جایگاه ویژه بوده و تولید محتواهای هنری باید با ظرافت و دقت نظر و مطالعه بیشتری صورت گیرد. و دیگر آنکه فعالان بوم گردی و گردشگری خوان های بسیار طی می کنند تا برای فعالیت مجوزی دریافت و یا تمدید کنند در حالیکه فعالیت مراکز بدون مجوز و با نامهای مختلف و بدون نظارت صورت می گیرد. اخیراً آماری توسط یکی از مسؤلان عرضه شده که سهم خانه های بوم گردی را از گردشگری نوروزی کشور تنها یک درصد می داند که این خود بی ارزش کردن مجوزهای عرضه شده و همینطور دستگاههای نظارتی و تشکل های تخصصی به حساب می آید. جامعه انجمن های حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور آمادگی خویش را با نگاه گفتگو محور و تعاملی و درجهت دستیابی به راهکارهای مناسب در جهت تفاهم بیشتر اعلام می دارد.
۲۶۱ هزار نفر از تخت جمشید دیدن کردند در رابطه با میزان بازدیدهای نوروزی هم در این هفته مدیرکل پایگاه های میراث ملی و جهانی اظهار داشت: تخت جمشید با ۲۶۱ هزار نفر بیشترین بازدیدکننده را طی نوروز به خود مختص کرده است. رضا سامه افزود: استانهای فارس، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، خراسان رضوی به ترتیب بیشترین تعداد بازدید کننده از پایگاه های میراث ملی و جهانی را دارا بوده اند. استانهای فارس، اصفهان، کرمان، کرمانشاه و کرمان و خراسان رضوی به ترتیب پانصد و بیست و یک هزار و نهصد و دوازده نفر، چهارصد و سی و هفت هزار و دویست و بیست و سه نفر، یکصد و پنجاه و سه هزار و پانصد و چهار نفر، یکصد و سی و چهار هزار و دویست و هشت نفر و یکصد و سی و سه هزار و دویست و پنجاه و نه نفر پنج استان برتر به لحاظ بیشترین میزان بازدیدکننده هستند. سامه اظهار داشت: در بین پایگاه های ملی و جهانی در سرتاسر کشور هم پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با ۲۶۱ هزار و چهل و نه نفر بیشترین بازدیدکننده را به خود مختص کرده است. بعد از آن به ترتیب مجموعه میراث جهانی میدان امام (ره)، میراث جهانی باغ فین کاشان و میراث جهانی پاسارگاد قرار دارند.
اقامت در هتل های کشور ۳۵ درصد کاهش یافت در این هفته که مملو از آمارهای عرضه شده از سفر بود، جمشید حمزه زاده رئیس جامعه حرفه ای هتلداران کشور اظهار داشت: هفته اول با ۲۵ درصد کاهش اشغال هتل ها در ایران رو به رو بودیم و هفته دوم با ۳۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل. این آمار که تا کنون به دست آورده ایم نشان داده است مردم نسبت به سال قبل اقامت کمتری در هتل ها داشته اند.
ساعت کاری موزه ها تا پایان ماه رمضان اعلام شد این هفته مرتضی ادیب زاده، مدیرکل موزه ها در رابطه با تغییر ساعت کاری موزه ها اظهار داشت: در تعطیلات نوروزی ساعت کاری موزه ها به ۱۰ بامداد تا ۲۱ تغییر پیدا کرد و مردم تا این ساعت می توانستند از موزه های سراسر کشور بازدید نمایند.
ادیب زاده افزود: با پایان تعطیلات نوروز و با عنایت به همزمانی با ماه مبارک رمضان، ساعت کاری موزه های زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از امروز دوشنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۹ بامداد تا ۱۸ بعدازظهر خواهد بود و این تغییر ساعت تا پایان ماه مبارک رمضان تداوم خواهد داشت.
اختصاص وام مرمت و مقاوم سازی برای بافت های تاریخی این هفته خبر رسید: در جهت پشتیبانی از مردم و ساکنان بافت های تاریخی کشور که حدود ۳۳ هزار هکتار از پهنه های شهری را در بر می گیرند و به سبب حفاظت و احیا این بافت ها، برای نخستین بار با توافق حاصل شده بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی از بانک مرکزی خواسته شده در ساختار سیستم بانکی کشور وام مرمت و مقاوم سازی بناهای واقع در بافت های تاریخی تعیین و پرداخت گردد. با پیگیری های انجام شده توسط معاونت میراث فرهنگی و شرکت بازآفرینی شهری و در جهت تحقق قانون پشتیبانی از بافت های تاریخی مقرر شد کلیه تسهیلات بانکی موجود برای نوسازی در محدوده های هدف باز آفرینی شهری و قانون جهش مسکن، با ضریب ۸/۰ به بناهای واقع در محدوده بافت های تاریخی با هدف مرمت و مقاوم سازی اختصاص پیدا کند و در دوره مرمت، تسهیلات بانکی اسکان موقت هم به ساکنان این بناها تعلق گیرد. این پیشنهاد بعد از تصویب شورای پول و اعتبار، در سیستم بانکی کشور لازم الاجرا خواهد بود.
ارسال پرونده گلاب گیری سنتی به یونسکو در این هفته خبر رسید که پرونده میراث فرهنگی ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن» از جانب ایران برای ثبت در لیست میراث جهانی ناملموس به یونسکو ارسال شد. علاوه بر پرونده گلاب گیری سنتی، ایران ۲ پرونده جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن ساز رباب را هم به صورت چند ملیتی امسال برای یونسکو ارسال کرده است. پرونده جشن مهرگان به صورت مشترک با کشور تاجیکستان و پرونده هنر ساختن و نواختن رباب به صورت مشترک با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان بعد از انجام اصلاحات و تکمیل مدارکی که مورد نظر برای ثبت بوده، باردیگر برای یونسکو ارسال شده است. این ۳ پرونده برای آذرماه ۱۴۰۳ در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار خواهد گرفت و ایران برای آذرماه سال جاری (۱۴۰۲)، چهار پرونده میراث ناملموس زیارت رضوی، سنت افطاری، هنر تذهیب و جشن سده را در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو دارد.
سفر به مصر هنوز برای ایرانیان امکان پذیر نیست در ایام اخیر احمد عیسی وزیر گردشگری و آثار باستانی کشور مصر در یک نشست خبری، تسهیلات جدیدی که این کشور به گردشگران می دهد را اعلام نمود و برای هر یک از ملیت ها تسهیلات جداگانه ای در نظر گرفت بعنوان مثال بخشی از این تسهیلات شامل چینی هایی می شد که می توانستند بدون شرط سفر گروهی با تور گردشگری وارد این کشور شده و ویزای فرودگاهی دریافت نمایند. احمد عیسی در رابطه با تسهیل سفر ایرانی ها هم گفته بود که ایرانیان می توانند به منطقه جنوب سینا در محدوده شرم الشیخ سفر کنند شرط سفر آنها هم تأیید برنامه تور گردشگری شرکتهای مسافرتی از جانب مصر است. این خبر باعث شد ایرانی هایی که سال ها قصد سفر به مصر را داشتند از شنیدن آن خوشحال شوند. در این میان بعضی از دفاتر خدمات مسافرتی هم در صفحات مجازی خود اعلام نمودند که آماده برگزاری این تورهای گردشگری به مقصد مصر هستند. خوشنودی ایرانیان از سفر به مصر از آنجا نشأت می گیرد که از سال ها پیش روابط بین ایران و مصر تاریک بوده و هیچ سفارتخانه ای بین دو کشور وجود ندارد ازاین رو تبادل مسافر میان این دو کشور صورت نمی گیرد. در اینباره الخشن مدیر دفتر حافظ منافع مصر در ایران هم در گفتگو با خبرنگار مهر صدور ویزای سینا در مصر برای ایرانیان را منوط به اجرایی شدن آن در ایام آینده دانست ازاین رو هم اکنون ویزایی برای ایرانیان صادر نمی گردد. اما از آنجائیکه بعضی از سوداگران از این شیفتگی ایرانیان قصد سواستفاده دارند، به صورت دو پهلو مبادرت به تبلیغ برای سفر به مصر کرده اند ولی اکنون در جدید ترین اخبار، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی اطلاعیه ای صادر کرده و در رابطه با تورهای گردشگری مصر اخطار داده است. در این اطلاعیه آمده است: نظر به این که هم اکنون روابط سیاسی رسمی بین دو کشور ایران و مصر برقرار نیست، ازاین رو تا وقتی که امکان سفر به آن کشور از راه مبادی قانونی اعلام نشده و وضعیت حقوق گردشگران ایرانی و نحوه پیگیری آن در مقصد مشخص نمی باشد، برگزاری هرگونه سفر گروهی و اجرای تور گردشگری به مقصد مذکور سفارش نمی شود و مورد تأیید نیست. مراتب از جانب وزارت امور خارجه درحال پیگیری بوده و در صورت تأیید به اطلاع دفاتر خدمات مسافرتی و عموم خواهد رسید. ازاین رو در شرایط کنونی و تا مشخص شدن وضعیت، عواقب و نتایج احتمالی برگزاری هرگونه سفر گروهی به مقصد کشور مصر، به عهده دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی مجری و مسافران این تورها خواهد بود. استرداد و کشف سنگ نگاره ای که محل قرار گیری آن مبهم است روزنامه آبزرور روز گذشته گزارشی در رابطه با سنگ نگاره ای دو هزار ساله نوشت که متعلق به دوران ساسانی در فرودگاه استنستد لندن هنگام قاچاق به بازار سیاه کشف و توقیف شده بود. در ژانویه سال ۲۰۱۶ (۲۶ دی ۱۳۹۴) مأموران نیروی مرزی با دیدن بسته بندی شلخته آن مشکوک شده و احتمال دادند قاچاقچیان می خواستند با چنین بسته بندی وانمود کنند این یک شیء بی ارزش است. درحالی که این مجسمه تقریبا دو هزار سال پیش تراشیده شده و اثر مهمی است که اگر امروز در بازار هنر ظاهر شود می تواند بیشتر از ۳۰ میلیون پوند به فروش برسد اما این یک اثر باستانی است که قبلاً ثبت نشده و هیچگاه نمی توان آنرا فروخت. اثر مورد اشاره که ارتفاعش کمی بیشتر از یک متر است، مستقیماً از دل کوه یا به اصطلاح انگلیسی آن از «سنگ زنده» بریده و جدا شده است. سفارت ایران در لندن پس از بیشتر از ۶ سال پیگیری حقوقی توانست ضمن اثبات مالکیت و تعلق این اثر باستانی به ایران، مقدمات بازگشت آنرا به کشور فراهم آورد. دلیل این تأخیر هم طولانی شدن مراحل حقوقی و اداری آن در قسمت پلیس جنایی انگلیس و موزه بریتانیا بود که البته انتشار کرونا هم مزید بر علت شد. «سنت جان سیمپسون» دیرینه شناس ارشد موزه بریتانیا اظهار داشت که تابحال ندیده در قاچاق آثار باستانی کار تا جایی پیش برود که قطعه ای را از دل صخره یا کوه جدا کنند.
این پرونده طبق گزارش آبزرور، توسط پلیس اینترپل و آژانس ملی جرایم جنایی در دست بررسی قرار دارد اما تابحال کسی دستگیر نشده است، البته روی بسته بندی مشخصات فرستنده، گیرنده و مقصد قید شده است. این نشریه انگلیسی اضافه کرد: موزه بریتانیا از دولت ایران اجازه نمایش آنرا به مدت سه ماه دریافت کرد و سپس آنرا به موزه ملی تهران ارسال خواهد نمود. ولی اکنون پس از چند روزی که از اعلام این خبر گذشته بعضی از افراد نسبت به محل کشف آن تردید دارند چون که معتقدند این سنگ نگاره نمی تواند از یک صخره جدا شده باشد ازاین رو احتمال می رود که از مخزن موزه ای دزدیده شده باشد ازاین رو با عنایت به این که بزرگترین مخزن موزه ای در اختیار موزه ملی ایران است و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی هم مسئولیت استان فارس را در زمان قاچاق این اثر به عهده داشته، نوک پیکان پاسخگویی به سمت این دو نفر رفته تا آنها پاسخ بدهند که این اثر چگونه و چطور از کشور خارج شده و در کجا قرار داشته است.