سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
نساجی سنتی و کپو بافی در کاشان و دزفول جهانی شدند

نساجی سنتی و کپو بافی در کاشان و دزفول جهانی شدند

به گزارش تور مسافرتی، پرونده دو شهر صنایع دستی در رشته های نساجی سنتی (کاشان) و کپو بافی (دزفول) به ثبت جهانی رسید.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مریم جلالی دهکردی معاون صنایع دستی در یادداشتی نوشت: افتخاری دیگر برای هنرمندان و صنعتگران کشورم کسب شد، اعتبار و افتخاری که بیشتر از هر چیز جایگاه ویژه کشورمان را در میان کشورهای دارای تمدن و جایگاه فرهنگی بیشتر از پیش ارتقا داد و در این عرصه هم فاصله خویش را با سایر رقبا در این حوزه بیشتر کرد.
شهر جهانی کاشان پانزدهمین و شهر جهانی دزفول شانزدهمین شهر صنایع دستی ایران به حساب می آید که پرونده های آنها در شورای جهانی صنایع دستی وابسته به یونسکو، توسط ارزیابان این سازمان از چند سال پیش در دست بررسی بود که متأسفانه به علت وجود بیماری همه گیری کرونا به تعویق افتاده بود تا این که در نهایت با دارا بودن قابلیت های فراوان و امتیاز بسیار بالا موجودیت آنها بعنوان شهر های جهانی صنایع دستی اعلام گردید.
در دنیای امروز عنوان شهرها و روستاهای جهانی می تواند نقش تعیین کننده ای در گفتمان جهانی و مراودات فرهنگی و اقتصادی داشته باشد. چون که دیگر بعنوان یک مرکز تولید و سرمایه سازی به حساب می آیند و می توانند نگاه گردشگران، بازرگانان و سرمایه گذاران را به خود جلب نماید و از این رهگذر بیشترین سود و منفعت عاید مردمان آن شهر یا جامعه محلی می شود.
در حوزه سیاست گذاری هم همواره بیشترین بهره را از دور اندیشی و دقت نظر آقای ضرغامی که دغدغه زیادی در حوزه فعالیتهای صنایع دستی دارند می بریم، چون که اعتقاد دارند صنایع دستی علاوه عرضه زیبایی و معرفی تمدن ایرانی- اسلامی و هم تأمین معیشت و رونق اقتصادی باعث آرامش و امنیت جوامع انسانی می شود.
ذکر این نکته را لازم می دانم که کاشان و دزفول آخرین شهر های جهانی صنایع دستی ما نخواهند بود چون که این کشور و تنوع و گستردگی اش، لبریز از هنرها و فرهنگ ها و خصوصیت های منحصر است که سرشار از درخشندگی و تلالو و زیبایی است که رویاهای خیلی از جوامع بشری را در خود جمع کرده است با اینکه تا کنون ثبت شهرها و روستاهایی همچون اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، زنجان، ملایر، خراشاد، آباده، میبد، مریوان، سیرجان، لالجین، کلپورگان و قاسم آباد، هر کدام همچون آفتابی درخشان جهانی از هنر – صنعت و زیبایی را در خود جای داده اند.
یادآور می شوم که همچنان با قدرت و قوت و با همراهی و همدلی همه همکارانم در سرتاسر کشور در قسمت های خصوصی و دولتی، نهادها و سازمان های مرتبط در جهت تقویت ارزش های معنوی و مادی صنایع دستی کشور و هم ثبت شایسته شهرها و روستاهای جهانی همراه خواهیم بود و مفتخر به گره گشایی از دغدغه های صاحب دلان و تلاشگران عرصه اقتصاد هویت بنیان هستیم.