سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
واکنش مدیرکل موزه های ایران؛ انتقال منشور کوروش به رژیم صهیونستی لغو شود

واکنش مدیرکل موزه های ایران؛ انتقال منشور کوروش به رژیم صهیونستی لغو شود

به گزارش تور مسافرتی، اداره کل موزه ها در نامه ای به معاون همکاریهای فرهنگی و سمن های وزارت امور خارجه و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، خواست برای لغو انتقال منشور کوروش به رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، سه روز پیش موزه بریتانیا اعلام نمود که از ۱۳ ژانویه منشور کوروش به ایالات متحده سفر می کند تا در موزه ییل شهر نیوهیون ایالت کنتیکت قرار گیرد و پس از آن در سفری نادر به کتابخانه رژیم صهیونیستی می رود.
طبق اعلام موزه بریتانیا این استوانه باستانی تا تاریخ ۳۰ ژوئن در آمریکا باقی می ماند و در تاریخ چهارم اکتبر (مهر ماه) به اسرائیل می رود و تا ۲۹ نوامبر در این کشور باقی می ماند و در اورشلیم (بیت المقدس) به معرض نمایش گذاشته می شود.
پیرو این اتفاق، اداره کل موزه ها در نامه ای به امیرحسین غریب نژاد معاون همکاریهای فرهنگی و سمن های وزارت امور خارجه و علی اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مراتب نگرانی خویش را نسبت به انتقال منشور کوروش به کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی اعلام نمود و پیشگیری از این اقدام را خواهان شد.

در این نامه که به امضای هادی میرزایی، مدیرکل موزه ها رسیده، آمده است: طبق اخبار منتشره، بریتانیا نسبت به انتقال منشور کوروش که الان در آمریکا به نمایش درآمده است به کتابخانه ملی رژیم اشغالگر قدس در بیت المقدس از ۴ اکتبر تا ۲۸ نوامبر ۲۰۲۴ اقدام خواهد نمود. انتقال این اثر تاریخی که وجهه جهانی دارد به سبب مخاطراتی که می تواند به همراه داشته باشد، اساسا به صلاح نخواهد بود.
در ادامه نامه با تکیه بر حق مالکیت معنوی جمهوری اسلامی ایران بر منشور کورش، ممنوعیت ارسال و اقدامات حقوقی را بر مبنای کنوانسیون ۱۹۴۵ در مورد پشتیبانی از اموال فرهنگی در صورت بروز منازعات مسلحانه، خواهان شده است.
به نظر می رسد، تنها واکنش اداره کل موزه های ایران به کمیسیون ملی که در ایران مستقر است، نمی تواند صدای اعتراض ایرانیان باشد بلکه این نامه نگاری ها و اعلام نگرانی به علت مالکیت معنوی ایران بر این منشور می بایست در سطوح بالاتری انجام می شد. با این وجود امید است که محافل جهانی نسبت به نگرانی ایرانیان از پیامد این سفر طولانی و مخاطره آمیز منشور، واکنش نشان دهند.
از طرفی رژیم صهیونیستی حالا در شرایط جنگی قرار دارد و پرونده نقض حقوق بشر آن در لاحه باز است ازاین رو انتقال منشور کوروش که نماد احترام به حقوق بشر است، واکنش های گوناگونی را در سطوح جهانی داشته است.
پیش از این منشور کوروش که اولین منشور حقوق بشر جهان است، اردیبهشت سال ۹۰ برای نمایش در ایران از موزه بریتانیا به تهران منتقل شد.

منبع: