سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
پیشکش بختیاری ها به نوعروس ها

پیشکش بختیاری ها به نوعروس ها

تور مسافرتی: «گرزنون» یکی از آیین های سنتی ایل بختیاری است که جزو رسوم عروسی به شمار می آید و خانواده داماد تحفه ای را قبل از ورود تازه عروس خود به خانه جدیدش، تقدیم او می کنند.
فریده احمدی ـ کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ـ درباره ی این آیین به ایسنا اظهار داشت: «گرزنون» یکی از سنت های عروسی در بین قوم بختیاری است. نوعروس، شب عروسی قبل از ورود به خانه‌ی داماد، جلو در می ایستد تا پیشکشی از خانواده داماد تقدیم او شده تا بعد وارد خانه شود. در گذشته که داماد خانه ای از خود نداشت و در یکی از اتاق های خانه پدری اش با عروس زندگی می کرد، این پیشکشی از طرف پدر داماد، برادر بزرگتر او یا عمویش به عروس تقدیم می شد.
او اضافه کرد: این پیشکشی بطور معمول گاو یا گوسفند ماده و یا مرغ بود که عروس می توانست در زندگی خود از محصولات این پیشکشی (مثال اگر گاو و گوسفند بود از شیر آن یا مرغ بود از تخم مرغ آن) استفاده نماید و این هدیه به صورتی پشتوانه زندگی آنها محسوب می شد.
احمدی افزود: امروز این رسم بیشتر در بین عشایر بختیاری و در لردگان و فارس اجرا می شود و بجای گاو و گوسفند، پول یا طلا به عروس هدیه می دهند. طبق اسناد شفاهی، این رسم قدمت و پیشینه طولانی دارد و از گذشته های دور برای تازه عروس ها آنرا به جا می آوردند.
کارشناس ثبت میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: گرزنون در اصطلاح همان «گیر زدن» به مفهوم «ایستادن» است که در زبان محلی گرزنون گفته می شود.
بگفته احمدی، رسم گرزنون بهمن سال ۱۴۰۱ با شماره ۲۸۱۰ در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

منبع: