سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
کاروانسرایی که کارگاه کاربافی شد

کاروانسرایی که کارگاه کاربافی شد

یزد سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردکان از راه اندازی کارگاه صنایع دستی در کاروانسرای رشتی عقدا با همکاری بخشداری آگاهی داد.

«محمود ادیبان» با بیان این خبر اظهار نمود: این کارگاه صنایع دستی با هدف توسعه و ترویج هنرهای سنتی، آشنایی و جذب علاقه مندان به رشته های صنایع دستی و ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و کارآفرینی جوانان در رشته های کاربافی و گلیم بافی به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: این کارگاه صنایع دستی حالا با دو رشته گلیم بافی و کاربافی فعالیت خودرا آغاز نموده و امیدوار هستیم در آینده ای نزدیک، توسعه و ترویج چنین کارگاه هایی در بخش عقدا تداوم داشته باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردکان با اشاره به اینکه کاربافی از زیرشاخه های نساجی و از صنایع دستی قدیمی شهرستان اردکان است، اظهار داشت: با وجود این که هنر و صنعت مذکور در گذر زمان فراموش شده بود اما درصدد احیای آن برآمدیم.

به گفته وی، این دستباف سنتی بعنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و دیگر موارد کاربرد دارد.

این مسئول اشاره کرد: این دستباف بهترین الیاف برای بافت کار پنبه بشمار می رود چونکه دوام و استواری پارچه های پنبه ای در مقابل شستشوی مداوم بالاست.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردکان در آخر اشاره کرد: مسئله مهم در بحث صنایع دستی به روز کردن و پیوند این حوزه با زندگی نوین مردم است، پس محصولات صنایع دستی اگر از حالت هنری تزیینی و موزه پسند خارج شده و جنبه کاربردی متناسب با نیازمندی های جامعه مدرن امروز داشته باشند، میتوانند در بازار جایگاه خودرا پیدا کرده و اساسا دارای صرفه اقتصادی خواهند بود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، رباط حاج ابوالقاسم رشتی عقدا که به شماره ۲۲۹۸ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از بناهای متعلق به دوران قاجار است که به شکل کاروانسراهای شاه عباسی بنا شده و در حقیقت از نوع کاروانسراهای عصر صفوی است.