سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
کتاب دیرینه شناسی جنوب شرقی فلات ایران منتشر گردید

کتاب دیرینه شناسی جنوب شرقی فلات ایران منتشر گردید

به گزارش تور مسافرتی، کتاب دیرینه شناسی جنوب شرقی فلات ایران نوشته سیدمنصور سیدسجادی از باستان شناسان پیشکسوت ایران منتشر گردید.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، کتاب «باستان شناسی جنوب شرقی فلات ایران» مقرر است مخاطب را به دنیای کمتر شناخته شده دیرینه شناسی جنوب شرق ایران و محوطه های تمدنی همسایه اش ببرد. این کتاب نقبی است به تمدن ناشناخته جنوب شرق فلات ایران که همواره از دید پژوهشگران نهان بوده است.
برخی براین باورند که حدود پنج هزار سال پیش در آسیای غربی تنها دو مرکز تمدنی عظیم کشاورزی و یکجانشینی قابل توجه یعنی میان رودان در یک سو و دشت سند در سوی دیگر وجود داشته، و به همین سبب اولین شهر های بزرگ و سازمان یافته در این مناطق گسترش یافته و پایه گذاران شیوه زندگی امروزین شده اند.
این دیدگاه اما دارای ایرادهای بنیادین است؛ مهم ترین آن ناشناخته ماندن تمدن های باشکوه و بزرگ پهنه جنوب شرقی ایران است چون که کمتر و بسیار دیرتر از محوطه های باستانی بین النهرین ایران کاوش شده اند. این کتاب بر آن است تا محوطه های کلیدی جنوب شرق ایران و همسایگانش را معرفی و از آثار نادیده اش بگوید، به این امید که روزی گوهر نهان این تمدن ها شناخته شود.
سیدمنصور سید سجادی کارشناس دیرینه شناسی و تاریخ هنر را از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دریافت کرده و دکترای ایران شناسی زیرشاخه دیرینه شناسی را از دانشگاه شرق شناسی ناپل در ایتالیا گرفته است.
سید سجادی، عضو خیلی از گروههای دیرینه شناسی داخل و خارج از کشور بوده، و گروههای دیرینه شناسی تپه بمپور، تپه طالب خان، کوه خواجه و دهانه غلامان را سرپرستی کرده. او همین طور از سال ۱۳۷۶ تا کنون سرپرست گروه دیرینه شناسی شهر سوخته بوده، و بیشتر از ۳۵۰ مقاله، پژوهش، تألیف و ترجمه در زمینه های ایرانشناسی و دیرینه شناسی به چندین زبان همچون ایتالیایی و روسی دارد. این کتاب ۵۰۹ صفحه دارد و در قطع رحلی با تصاویر رنگی و جلد شومیز به انتشار رسیده است.