سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
کرندغرب شهر ملی ابزارآلات فلزی می شود

کرندغرب شهر ملی ابزارآلات فلزی می شود

تور مسافرتی: کرمانشاه سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه از پیگیری برای ثبت ملی کرندغرب بعنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی سنتی آگاهی داد.
جبار گوهری در حاشیه جلسه داوری منطقه ای مهر اصالت ملی صنایع دستی غرب کشور به میزبانی کرمانشاه که امروز(۱۹ دی) برگزار شد، در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به تعدد رشته های صنایع دستی در کرمانشاه، اظهارکرد: هم اکنون حدود ۶۰ رشته صنایع دستی در استان فعال است که بعضی از آنها پیشینه و قدمت بسیار زیادی دارند.
وی از گیوه، گلیم، سازهای سنتی، تنبور، زیورآلات سنتی، ابزارآلات فلزی، نمدمالی و موج بافی بعنوان رشته های دارای ریشه کهن در کرمانشاه نام برد و اظهار داشت: باتوجه به این که خاستگاه اصلی برخی از این رشته ها در بعضی از شهرها و روستاهای کرمانشاه بوده، از چندسال پیش به منظور حفظ، توسعه و ترویج آنها برنامه ثبت ملی این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.
سرپرست میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه تابحال سه شهر و یک روستای استان در این حوزه به ثبت ملی رسیده اند، اظهار داشت: هرسین بعنوان شهر ملی گلیم، دالاهو شهر ملی تنبور، نودشه شهر ملی گیوه و روستای فش بعنوان دهکده ملی سازهای سنتی به ثبت رسیده اند.
وی از برنامه ریزی برای ثبت شهر کرندغرب بعنوان شهر ملی ابزارآلات سنتی اطلاع داد و اظهار داشت: باتوجه به سفر مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی به استان از ایشان درخواست کرده ایم تا سفری به این شهر داشته باشد و مقدمات ثبت ملی آنرا فراهم نماییم.
گوهری اظهار داشت: باتوجه به ظرفیت ها و قدمت بالای ساخت ابزارآلات فلزی در کرندغرب امیدواریم که بتوانیم با فراهم کردن مقدمات و پیگیری هایی لازم آنرا بعنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی به ثبت برسانیم.
وی در ادامه به وضعیت این روزهای صنایع دستی کرمانشاه اشاره نمود و اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا طی دو سال گذشته همانند سایر حوزه های دیگر، صنایع دستی کرمانشاه را هم تحت تأثیر قرار داد و مشکلاتی را برای فعالین این حوزه به همراه داشت.
سرپرست میراث فرهنگی استان یکی از مهم ترین مشکلات کنونی هنرمندان صنایع دستی را بحث عرضه و فروش محصولاتشان دانست و اظهار داشت: باوجود این که میراث فرهنگی استان طی چندسال اخیر کوشیده تا برای رفع این مشکل مبادرت به راه اندازی بازارچه های صنایع دستی کند، اما متاسفانه موانعی همچون عدم همکاری سایر دستگاههای ذیربط را شاهد بوده ایم.
وی افزود: باوجود این که این اقدام می تواند به ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم شهرهای مختلف کمک و از سویی زمینه معرفی فرهنگ و سنت اصیل آنها را فراهم آورد، اما عملا این احساس در دستگاههای ذیربط همچون شهرداری ها وجود دارد که موانع سد راه بازارچه های صنایع دستی مشکل میراث فرهنگی است و باید خودش آنرا حل کند.
گوهری در انتها خواهان همکاری دستگاههای ذیربط برای راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در شهرستان های مخلتف شد.

منبع: