سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
کشف ۴۹۵ شی تاریخی و نفیس از دو سوداگر زن

کشف ۴۹۵ شی تاریخی و نفیس از دو سوداگر زن

به گزارش تور مسافرتی معاون میراث فرهنگی خوزستان اظهار داشت: در پی انهدام یک باند حفار بدون مجوز در شهرستان رامهرمز، ۴۹۵ شیء تاریخی از این باند کشف و ضبط شد و دو زن نیز دستگیر شدند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، احمدرضا حسینی بروجنی اظهار داشت: حسب گزارش منابع و مخبران محلی در خصوص قاچاق اشیای تاریخی توسط چند فرد، موضوع با قید فوریت در دستورکار عوامل پایگاه حفاظت میراث فرهنگی رامهرمز قرار گرفت و این نیروها ضمن هماهنگی با فرماندهی انتظامی شهرستان، با همراهی نیروهای انتظامی به محل اختفای این افراد رفته و طی عملیاتی موفق به دستگیری دو زن می شوند.
او با اشاره به اینکه طی این عملیات، یک مرد نیز از محل متواری شد اضافه کرد: در ابتدا ۴۹۹ شیء مشکوک به تاریخی و یک خودرو از این باند توقیف و ضبط شد که بر طبق نظر کارشناس اموال فرهنگی تاریخی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تعداد ۴۹۵ شیء از اشیا ضبط شده دارای اصالت تاریخی و چهار قطعه بدل و جدیدالساخت تشخیص داده شدند.
معاون میراث فرهنگی خوزستان در این زمینه اشاره کرد: اشیای تاریخی کشف شده از این باند شامل سکه های دوره تاریخی و اسلامی و همین طور دست آفریده های ارزشمندی همچون دشنه، شمشیر، تندیس مهر، پیکرک جام سرمه دان و … از جنس سنگ، فلز، سیمین، زرین، مفرغ، آهن، قلع و مس هستند که بصورت عمده مربوط به دوره های ایلامی، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، صدر اسلام، سلجوقی و قاجاریه هستند.
او با اشاره به اینکه اشیای مکشوف بعد از صدور دستور مقام قضائی به امین اموال فرهنگی و تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان تحویل گردید اظهار داشت: مقرر است این اموال فرهنگی تاریخی ارزشمند، با یاری مدیر موزه ها و اموال فرهنگی تاریخی استان، برای اولین بار در سریع ترین زمان ممکن و طی هفته آتی، تدقیق، ساماندهی، مستندنگاری و لطمه شناسی و در سامانه جامع اموال فرهنگی تاریخی کشور ثبت شوند.
حسینی بروجنی همین طور خبر داد: مقرر است بعد از بررسی، تدقیق و لطمه شناسی این دست آفریده های ارزشمند، به زودی برخی از آنها برای مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی سپرده شوند و تعدادی نیز که از در زمره نفایس فرهنگی تاریخ و تمدن سترگ ایران تشخیص داده شده اند، در سیاهه آثار منقول قرار گیرد و پرونده فنی تخصصی شده آن تکمیل شود.
او در آخر اشاره کرد: پرونده سوداگران پیش گفته نیز باتوجه به متواری شدن یکی از افراد، از راه مراجع قضائی در حال پیگیری است.

منبع: