سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش تور مسافرتی؛ تالاب شادگان تلاقی زیبای آب و نخل و نیزار

گزارش تور مسافرتی؛ تالاب شادگان تلاقی زیبای آب و نخل و نیزار

تور مسافرتی: تالاب شادگان جایی است که آب و نخل و نیزار، تلاقی زیبایی با هم دارند و این پدیده زیبا موجب جذب گردشگران شده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها: تالاب شادگان خوزستان سرزمینی آبی است. نقطه ای از جاهای دیدنی خوزستان که تلاقی آب و آفتاب و نخل و نی زار ترکیب جذابی را ایجاد کرده اند. از یک سو گاومیش ها برای آب تنی به آب می زنند و از طرف دیگر پرندگان مهاجر بر فراز آب و نخل بال می کشند. همزیستی مسالمت آمیز حیوان و انسان به وضوح در این تالاب قابل رؤیت است.
تالاب شادگان بزرگترین تالاب ایران است که در جنوب استان خوزستان قرار دارد، برای رسیدن به این تالاب باید از مسیر جاده شادگان به دارخوین حرکت کرد و در ادامه مسیر به روستای صراخیه رسید؛ این روستا در حاشیه تالاب شادگان قرار دارد. در بخش غربی روستای صراخیه ایستگاه قایق سواری است. مسافران و گردشگران با بهره گیری از قایق های کرایه ای می توانند گشتی در تالاب بزنند و لحظات جالبی را تجربه کنند.
شاید هنگام ورود به تالاب شادگان تصور بشود که همه خانه ها بطورکامل در آب هستند و اتصالی به خشکی ندارند اما در حقیقت چنین چیزی نیست و خانه هایی که با بلوک و آجر سیمانی تولید شده اند از یک طرف به خشکی و از سه طرف به آب راه دارند. به همین علت تصور می شود که خانه ها روی آب قرار گرفته اند. در کنار هر خانه تعدادی قایق وجود دارد که وسیله رفت و آمد اهالی تالاب است.

عبور از میان نیزارها با قایقی که آب های تالاب را می شکافد و خواب پرندگان را آشفته می کند، تجربه ای است که مسافران و گردشگران از سفر به این تالاب از یاد نخواهند برد. این تالاب مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر است. دیدن از نزدیک پرندگانی چون اردک کرکری، انواع غاز وحشی، لک لک ها و فلامینگو در حین گردش در تالاب بسیار جالب و البته دلنشین خواهد بود.
میزبانی از مسافران در مضیف های تالاب
به علاوه مضیف هایی (استراحتگاهی تولید شده از نی و برگ درخت نخل) برای گردشگران در جزیره ای وسط تالاب تدارک دیده شده است. در مضیف ها به و میان منطقه با چای و قهوه از کسانی که از این منطقه دیدن می کنند، پذیرایی می شود. استراحت در مضیف ها و بهره مندی از طعم دلچسب قهوه در قاب خاطرات مسافران تا همیشه باقی خواهد ماند.
گردشگران و مسافران می توانند از بازارچه خرید سوغات و صنایع دستی که اغلب شامل سبد، حصیر و … که حاصل دست هنرمندان تالاب نشین است، به عنوان سوغاتی خریداری کنند. از دیگر امکاناتی که در اطراف تالاب شادگان وجود دارد می توان به پارکینگ، مسجد (مسجدی بدون گنبد و مناره)، تعدادی کپر و آلاچیق برای استراحت و رستوران محلی اشاره نمود.

این تالاب نزدیک به شهرستان های شادگان، ماهشهر و آبادان است. در گویش محلی به اینجا «هور» یا «هورالعظیم» می گویند. برای رسیدن به مرکز تفریحی و گردشگری تالاب شادگان خوزستان چندین راه دسترسی وجود دارد؛ نخست می توان از جاده آبادان اهواز به سمت تالاب حرکت کرد و آنگاه که به سه راهی شادگان دارخوین که رسید، می توان وارد جاده تالاب شد. این یک جاده آسفالتی است. پس از طی مسیری نزدیک به روستای صراخیه این جاده آسفالتی از وسط تالاب می گذرد. بعد از گذر از میان آب ها به تالاب و روستای صراخیه می رسید. اینجا ونیز ایران است.
جاذبه های نزدیک به شادگان
مهمترین هدف گردشگران برای سفر به شادگان بازدید از هورالعظیم است. از دیگر جاذبه های نزدیک به شادگان پناهگاه حیات وحش را می توان نام برد که غنی از گونه های مختلف گیاهی و جانوری است. بازدید از روستای صراخیه و دیدن خانه هایی روی آب و تولید شده از خشت و نی می تواند عجیب و جالب باشد.
آرامگاه ملافاضل لنکرانی از شاعران معاصر و نامدار این منطقه و مضیف ها از دیگر بخش های مهم این ناحیه هستند. مردم می توانند در این بازارها انواع صنایع دستی تولید شده با نی و حصیر را خریداری کنند.
تالاب شادگان خوزستان جزو تالاب هایی است که توسط سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده اما این تالاب با وجود جذب گردشگران خیلی از سراسر ایران هنوز دارای امکانات کامل و کافی نیست.

منبع: