سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش تور مسافرتی؛ غفلت از ظرفیتهای ارزآوری صنایع دستی

گزارش تور مسافرتی؛ غفلت از ظرفیتهای ارزآوری صنایع دستی

به گزارش تور مسافرتی، ظرفیتهای خوب تجاری، اقتصادی و بازار هدف فعال، فرصت خوبی برای صادرات محصولات و تولیدات صنایع دستی فراهم نموده تا ضمن اقتصادی سازی این بخش، فرهنگ و هنر ایران هم به دنیا معرفی شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- بهرام قربانپور: دست سازه ها تعبیر دیگر صنایع دستی است و در واقع آمیختگی صنعت و سنت را نمایان می کند. بشر از آغاز خلقت برای حیات و بقای خویش ناگریز دست به دامان سازه های دستی شده و حتی امروزه که تکنولوژی با سرعت نور درحال پیشرفت است همچنان سازه های دستی جایگاه، جذابیت و علاقه مندان خودش را دارد. سازه های دستی که با ظرافت و تیزبینی خاص به یک اثر هنری تبدیل می شود برخاسته از ذائقه، نگرش، فرهنگ و تمدن یک مرز و بوم است.
ایران از دیر باز خاستگاه دست سازه ها و صنایع دستی در جهان است و اگر بگوییم قطب صنایع دستی جهان است شاید بیراه نگفته ایم؛ به دور از هرگونه اغراق و بزرگ نمایی، ایران با داشتن بیشترین سهم از دست سازه ها و آثار پرارزش صنایع دستی در جهان بعنوان دهکده صنایع دستی و دست سازه های دنیا شناخته می شود اما در کنار همه این توانمندی ها و جایگاه فاخر در این حوزه، هنوز نتوانسته از این فرصت بسیار ارزشمند، استفاده های اقتصادی ببرد.
با توجه به ظرفیتهای پرارزش در حوزه صنایع دستی کشور، میتوان با کاربردی سازی این صنعت با سابقه و اقتصادزا، آنرا در ریل توسعه و پیشرفت قرار داد و از طرفی با بازآفرینی این آثار ضمن تلاش برای حفظ و احیا، به ظرفیت اقتصادی آن ضریب بخشید.

قدمت صنایع دستی به خلقت بشر باز می گردد
«بهرام حسنی» استاد دانشگاه و هنرمند فعال حوزه صنایع دستی ضمن اشاره به قدمت و پیشینه کهن دست سازه ها و صنایع دستی اظهار نمود: عمق یابی و واکاوی کلمه «کهن» در ادبیات تاریخی صنایع دستی و دست سازه ها بسیار اهمیت دارد و انسان را به ژرفای خیال و سرای تأمل در واژگان محتوا و مفاهیم می برد.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی و تاریخ تمدن هر قوم و ملتی بدون تعارف بر پایه صنایع دستی استوار است، اضافه کرد: صنایع دستی درون مایه و شکل پایه اصالت، هویت و فرهنگ یک کشور است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قدمت صنایع دستی به ما قبل عصر حجر و در زمان انسان های اولیه باز می گردد، اظهار داشت: ذوق و استعداد صنایع دستی در تار و پود زندگی انسان های اولیه هم دیده می شود و انحصار قدمت این هنر به زمان خاص یک گمانه زنی اشتباه است.
حسنی با اشاره به اینکه خمیرمایه میراث فرهنگی، «صنایع دستی» است، افزود: میراث فرهنگی با «صنایع دستی» به کمال و تعالی رسیده و تکمیل شده است میراث فرهنگی با «صنایع دستی» به کمال و تعالی رسیده و تکمیل شده است.
وی ضمن اشاره به درهم تنیدگی و وابستگی انسان با صنایع دستی برای بقا و حیات اضافه کرد: از زمان خلقت انسان تابحال بشر وابستگی عمیق و شدیدی به صنایع دستی داشته و دارد.
این هنرمند پیشکسوت صنایع دستی با اشاره به اینکه پازل سازه های دستی هنرمندان روایتگر یک فیلم و داستان است، اظهار داشت: آثار هنرمندان صنایع دستی در بناهای تاریخی کهن از سبک زندگی، فرهنگ و هویت یک قوم و ملت روایتگری می کند.
حسنی با اشاره به اینکه صنایع دستی قدیمی ترین رسانه بشر است، افزود: اثر بخشی جز جز و تار و پود صنایع دستی با ابلاغ پیام گذشتگان به نسل حاضر و آینده نشان دهنده نقش رسانه ای این سنت کهن است.
وی ضمن اشاره به قدمت ۶ دهه ای ثبت جهانی صنایع دستی در یونسکو اضافه کرد: ایران در نخستین سالهای ثبت جهانی صنایع دستی یونسکو به این کنوانسیون پیوست.
ثبت جهانی ۳۷۰ رشته صنایع دستی ایرانی
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه صنایع دستی ایران سازمان جهانی یونسکو را برجسته سازی کرد، اظهار داشت: سازمان جهانی برای جان گیری، حیات و اصالت بخشی به خود به سمت ایران آمد تا صنایع دستی جهان معنا پیدا کند.
حسنی ضمن اشاره به ثبت جهانی ۶۰۰ رشته صنایع دستی در یونسکو بیان نمود: از این تعداد رشته های ثبت شده صنایع دستی در یونسکو، ۳۷۰ رشته برای ایران است.
وی با اشاره به اینکه ایران به صنایع دستی جهان هویت و اعتبار بخشیده است، اضافه کرد: درون مایه و اصالت صنایع دستی جهان از صنایع دستی اعجاب انگیز ایران وام گرفته است.
این استاد دانشگاه با تکیه بر ضرورت واکاوی رسانه ای جایگاه و هویت واقعی صنایع دستی ایران بیان نمود: قدمت، هویت و اصالت واقعی صنایع دستی ایران مورد غفلت رسانه ای قرار گرفته است.
حسنی با اشاره به اینکه صنایع دستی زاییده هنر و زندگی بشر است، اظهار داشت: زندگی بشر با دست سازه ها و آثار پرارزش هنرمندان صنایع دستی در هم تنیده است.
وی با اشاره بر این که اثربخشی و تأثیرگذاری صنایع دستی در لایه های زندگی افراد بسیار اهمیت دارد، اضافه کرد: تولید آثار صنایع دستی بدون کاربرد و اثرگذاری در زندگی روزمره، «آب در هاون کوبیدن» است.

غفلت از ظرفیتهای صادراتی صنایع دستی
این استاد دانشگاه با انتقاد از نامگذاری غیر حرفه ای صنایع دستی به این نام افزود: دست سازه ها آمیختگی با فرهنگ و سنت ها و آداب و رسوم دارد و در قالب صنعت نمی گنجد.
حسنی با اشاره به اینکه در جهان از صنایع دستی به نان مهارت دستی یاد می شود، اظهار داشت: مهارت دستی کلیدواژه درستی است که برای دست سازه های تاریخی و کهن استفاده می شود و نامگذاری «صنایع دستی» این حرفه را به قهقرا می برد.
وی با تکیه بر ضرورت تغییر نام «صنایع دستی» به مهارت، سازه و یا دست سازه اضافه کرد: دولت و مجلس با تعامل و مشارکت هم در جهت تغییر نام «صنایع دستی» قدم بردارند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ظرفیتهای صادرات محور صنایع دستی مغفول مانده است، اظهار داشت: برای صادرات محصولات و تولیدات صنایع دستی باید برنامه و هدف گذاری اصولی صورت گیرد. برای صادرات صنایع دستی باید برنامه و هدف گذاری اصولی صورت گیرد
حسنی با اشاره به اینکه جهان شیفته زیبایی های صنایع دستی ایران است، افزود: بخشی از رونق اشتغال و شکوفایی اقتصادی از گردنه های جاذبه دار صنایع دستی می گذرد که با کاربردی سازی و صادرات آن میتوان به این مهم رسید.

طبق گفته کارشناسان و صاحب نظران، صنایع دستی ایران با جذابیت ها، تنوع و رنگ بندی هایی که دارد و بیشتر از نیمی از شاخه های صنایع دستی جهان را به خود مختص کرده است اما در حوزه اقتصادی سازی و درآمدزایی توفیقاتی در این بخش حاصل نشده است.
هر کدام از شاخه های جاذبه دار و نقش و نگارین هنر دستی ایرانی ها می تواند در سبد خرید جهانی برای خود جا خوش کند اما به شرطی که سازوکارها و تصمیم گیری های مسئولانه در این بخش حاکم شود.
وجود ظرفیتهای خوب تجاری، اقتصادی و بازار هدف فعال و پر رونق در چین، روسیه و دیگر کشورهای همسایه، فرصت ارزشمندی برای صادرات محصولات و تولیدات صنایع دستی ایران است تا ضمن اقتصادی سازی این بخش، فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به جهانیان صادر نماییم.

منبع: