سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش تور مسافرتی؛ موزه ای برای دوران کودکی

گزارش تور مسافرتی؛ موزه ای برای دوران کودکی

به گزارش تور مسافرتی، موزه ای برای دوران کودکی ایرانیان در ساختمان آرشیو ملی وجود دارد که با قصه و بازی، هم فرهنگ و تاریخ را آموزش می دهد و هم اوقات خوشی را برای همه گروههای سنی بوجود می آورد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، اینجا درست در ساختمان اسناد و ‌بایگانی ملی وقتی فکر می کنی باید از در کتابخانه وارد شوی، یک گوشه نوشته که موزه کودکی ایرانک از این سمت است. باید راه را کج کنی تا بتوانی درب موزه را ببینی.
وارد سالن که شدی از خیابان های اطراف و دود و دم بیرون یک دفعه بر می گردی به سالهای قبل و به ویژه به دوران کودکی پرت می شوی. جایی که نه دغدغه معیشت داشتی و نه غم و غصه. اتفاقاً برعکس اینجا پر از قصه است نه غصه.

کافی است خودت را بسپاری به دست خانم فرزانه طاهری و خانم رحیمی فرد، رئیس و راهنمای موزه ایرانک. آنها می دانند چه سنی داری و چه چیزی دوست خواهی داشت. اگر کودک باشی با زبان کودکی با تو سخن می گویند و اگر بزرگسال باشی یک راست دست می گذارند در نقطه ای از زندگی ات که بهترین خاطرات را از آن دوره داشتی.
پس اگر برنامه ریزی کرده بودی که شاید یک ساعته موزه را ببینی و بروی دنبال همان دغدغه های همیشگیت؛ زهی خیال باطل. در این موزه پاگیر می شوی آنقدر که دیگر بیرون نمی آیی. چون در این موزه خودت را می بینی و دورانی از زندگی ات که بهترین بوده و با تاریخ و دیرینه شناسی و هر آن چه که با آن وجه اشتراک داشتی روبه رو خواهی شد. گاهی در این موزه خیمه شب بازی می بینی و گاهی برائت سایه بازی انجام می دهند.

بنشین رو به روی راهنمای موزه و به قصه…… گوش بده. از افسانه درخت خرما و بزی بشنو و از کودک و کودکی دوران قبل از تاریخ تا دوره باستان بدان.
شاید به بسیاری از موزه ها رفته باشی که کسی با تو کاری نداشته و چند غرفه و ویترین دیده و بیرون آمده باشی اما اینجا برای تک تک ویترین ها داستان هست. از نخستین انیمیشن دنیا تا گهواره هایی که حتما خاطره های زیادی با آنها داری به ویژه اگر چند لالایی معروف هم با این ننوها و گهواره های به نمایش درآمد، پخش شود.

بعد از آن به سراغ اسکوترهای قدیمی برو همان ها که کودکان زمانی آنها را با چوب بصورت ابتدایی می ساختند و حالا باید صدها هزار تومان شکل دیگری از آنرا برای کودک امروزی خرید.
راستی یادت باشد که شاهنامه بااینکه دنیای قصه های پهلوانی است اما در آن به دوران کودکی هم نقبی زده شده است. از رستم زاد گفته شده و پسرانی که آئین پهلوانی در کودکی آموختند.

در بخش دیگری از این موزه باید به اسباب بازی ها سر زد. مگر می شود کودک باشی و با ابتدایی ترین وسایل بازی نکرده باشی. از نخودک بچه های تهران که دورش پارچه ای می دوختند گرفته تا عروسک شالیزارهای برنجی که دخترکان آنرا پشت در می گذاشتند تا همه ببینند این خانه دختری دم بخت دارد.
در این بخش می توان ۱۰۰ وسیله بازی که کامران ملک مطیعی به موزه هدیه کرده را هم دید. کلاً بسیاری از وسایلی که اینجاست را یا طاهری و عوامل ایجاد موزه جمع آوری کرده اند و یا به آنها هدیه شده است. مثل ارامنه مهاجر که میراث خانوادگی شأن را به این موزه فرستادند.
عروسک های مشهوری که زمانی ماسک فیلم شهر قصه ها بودند هم در این موزه حضور دارند تا روایت افرادی را داشته باشند که توانستند برای کودکان روز گذشته روزگاری فراموش نشدنی را بیافرینند چه با صدایشان، چه با قصه ها و چه با کتاب ها و ادبیات.

اینجا فقط مخصوص بزرگسالان نیست. کودکان هر بار که به موزه بیایند برایشان برنامه هایی اصیل و در رابطه با فرهنگ ایرانی اجرا می شود و می توانند با بسیاری از وسایلی که اینجاست بازی کنند.
فکر می کنی اگر محقق و پژوهشگر باشی اینجا راه نداری؟ این طور نیست. به دیرینه شناسی علاقه داری؟ بخش دیرینه شناسی هر آن چه درباره ی کودک و کودکی لازم است را در خود جمع کرده و به بیننده ارائه می دهد.
کتاب های مهم حوزه کودک در اینجا جمع آوری شده و به آسانی می توان با نویسندگانی که در این زمینه کار کرده اند آشنا شد.

مردم شناسی و شناخت مدارس مهم و افراد تأثیر گذار در ایران را می خواهی بشناسی؟ اول یک فاتحه برای مرحوم رشدیه بر سر سنگ قبر نمادین او بخوان و بعد به روح باغچه بان صلوات بفرست. اگر می خواهی بدانی در گذشته روند کتاب های درسی چطور تغییر کرده اینجا بهترین منبع برای دیدن این تغییرات است.

حالا اگر هوس رفتن به این موزه را کردی باید بدانی که موزه در ایام ۵ شنبه و جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ برای کودکان باز است در این روزهاست که برای کودکان برنامه های ویژه ای تدارک دیده می شود.

اما روزهای شنبه و سه شنبه هر هفته این موزه تعطیل می باشد. با اینحال روزهای یکشنبه و دوشنبه و چهارشنبه همه گروه ها و افراد می توانند حضور داشته باشند. بلیت این موزه هم برای کودکان زیر ۶ سال ۴۵ هزار تومان و برای کودکان بزرگ تر از ۶ سال ۵۰ هزار تومان است. این مبلغ کم یا زیاد برای بسیاری از افراد هم رایگان است. تابحال ۱۴۰۰ کودک و نوجوان از مناطق محروم، انجمن ها، بهزیستی و…، به این موزه دعوت شده اند و بازدید رایگان انجام داده اند. غیر از این فعالیت ها، موزه دوران کودکی ایرانک تا کنون کتاب های زیادی منتشر نموده است. برگزاری نمایشگاه های مختلف هم همچون برنامه های آنها بوده است. طوری که تا کنون ۱۶ نمایشگاه برگزار کرده اند. فرزانه طاهری رئیس موزه می گوید که از سال ۹۸ از نیاوران به ساختمان اسناد آمده اند وگرنه قبلاً در قالب نمایشگاه فعالیت می کردند. با اینحال دوست دارند که پذیرای جمع زیادی از مردم باشند. این بازدید تا وقتی کرونا همه گیر نشده بود به آمار شش هزار نفری در سه ماه اول سال می رسید اما وقتی کرونا شیوع پیدا کرد، بازدید از موزه هم فراموش شد. حالا مستأجر سازمان ‌بایگانی ملی هستند تا هر سال از این که قراردادشان تمام شود دلهره داشته باشند.

منبع: