سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش تور مسافرتی؛ ۲۰ شهر در صف پیمان خواهرخواندگی با یزد

گزارش تور مسافرتی؛ ۲۰ شهر در صف پیمان خواهرخواندگی با یزد

یاسبرین مجارستان، پوتی گرجستان، خیوه ازبکستان، گیومری ارمنستان، لینز اتریش، براگا پرتغال و پینگ یائو چین، برخی از خواهرخوانده های یزد هستند، پیمانی که سرانجام بعضی از آنها مشخص نمی باشد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: یزد بعنوان مرکز استان تنها شهری است که دارای خواهرخوانده هایی است که برای اجرای فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بخصوص گردشگری هم پیمان شده اند. با عنایت به ثبت جهانی یزد انتظار می رفت که تعاملات گردشگری بین این شهرها روز به روز افزایش پیدا کند اما آنچنان که باید از این ظرفیت ها بهره برداری لازم صورت نگرفت.
شهرداری عقیده دارد با عقد پیمان های خواهرخواندگی، بستر لازم برای بهره برداری بخش خصوصی از ظرفیت های خواهرخواندگی همچون در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری را بوجود آورده و الان نوبت بخش خصوصی است که وارد عمل شده و از این فرصت به بهترین نحو مناسب استفاده کنند.

البته اقداماتی از جانب اتاق بازرگانی استان یزد برای تعاملات اقتصادی با این کشورها برقرار شده اما آنچنان که باید و شاید موفق نبوده است. تنها نماد بیرونی خواهرخواندگی های یزد در مرکز استان، نماد شهر یاسبرین، نخستین خواهر خوانده یزد است که در میدان آزادی شهر نصب شده و متناسب با آن نماد شهر یزد یعنی بادگیر هم نصب شده است.
بعد از ثبت جهانی یزد، مسؤلان استان بخصوص شهردار و اعضای شورای شهر در نظر دارند روابط شهر را با جهان بیشتر از پیش بالا برند از اینرو انعقاد پیمان خواهرخواندگی با خیلی از شهرهای مطرح دنیا را دنبال می کنند اما تنها انعقاد پیمان کارساز نیست و باید از این پیمان ها بهره برداری لازم صورت گیرد.
خواهرخوانده های قدیمی یزد
مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دستاوردهای این خواهرخواندگی ها برای یزد اظهار داشت: شهر یزد از پیش از سال ۱۳۹۸ تعداد محدودی پیمان خواهرخواندگی داشت که شاخص ترین آنها شهر یاسپرین مجارستان، شهری از عمان و شهری در کوبا بود که قدیمی ترین خواهرخوانده های یزد بودند.

محمدجواد عاشق طوس افزود: اما اتفاقی که افتاده، همه اینها به جز شهر یاسپرین مجارستان به علل مختلف همچون نبود امکان بهره برداری از پیمان به علت بعد مسافت، تغییر شهرداران و تمدید نشدن تفاهمنامه ها و…. منتفی شده و پیگیری نشدند از اینرو از سال ۱۳۹۸ دفتر امور بین الملل شهرداری به صورت مستقل راه اندازی شد و به جز شهر یاسپرین که تقریباً سه نوبت تمدید شده بود، عملاً کار را از صفر شروع کردیم.
جهانی شدن یزد روال پیمان های خواهر خواندگی را بهبود بخشید
وی دلیل جدیت در این امر را اول جهانی شدن شهر یزد و تغییر جایگاه آن در جهان نسبت به پیش از سال ۱۳۹۶ عنوان نمود و اضافه کرد: با این نگاه جدید و با توجه و اتکا به تقسیم کار بین وزارت کشور و وزارت امور خارجه برای سیستماتیک شدن پیمان های خواهر خواندگی و تعریف دستورالعمل برای آن روند انعفاد پیمان ها بهبود یافت.
مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری عنوان کرد: بر مبنای آن دستورالعمل ها و کانال های ارتباطی جدیدی که به وجود آمده بود تلاش کردیم از پتانسیل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه هم بیشتر استفاده نماییم.
وی افزود: در ادامه همزمان ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، تشکیل کمیسیون گردشگری و امور بین الملل شورای شهر آغاز فعالیت دفتر نمایندگی یونسکو در استان کشورها و شهرهای مورد نظر و یا متقاضی خواهرخواندگی هدفمندتر انتخاب شدند.

عاشق طوی اظهار داشت: یکی از اهداف خواهرخواندگی با شهرهای کشورهای شاخص در قاره آسیا و اروپا بود و در کنار آن سراغ تمدن های قدیمی رفتیم که با شهر یزد سنخیتی داشته باشند.
وی افزود: این کشورها، کشورهایی تاریخی، گردشگرپذیر بودند و در میان شهرهایشان شهرهای دانشگاهی صنعتی که مشابهت بیشتری با یزد داشتند را در ۱۰ کشور اصلی و ۱۰ کشور فرعی شناسایی کردیم.
روال انتخاب شهرهای نامزد خواهرخواندگی
مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیان نمود: در مرحله پس از هر کدام این کشورها هم معمولا شهرهای دوم تا نهایت چهارم را با این شرایط که شهر یزد نمی تواند با پایتخت ها خواهرخوانده شود و تنها پایتخت ها با پایتخت ها خواهرخوانده می شوند، کار را شروع کردیم.
وی اضافه کرد: بدین سان که شهرهای بزرگ این کشورها را شناسایی کردیم و اینها به طور عمده شهرهایی بودند که از لحاظ تاریخی و فرهنگی با یزد غرابت داشتند و حتی درخواست های خواهرخواندگی که از برخی شهرهای این کشورها پیشنهاد شده بود را بررسی کردیم.

عاشق طوس از روند پیشرفت خواهرخواندگی ابراز رضایت کرد و اضافه کرد: از یک طرف هم اولویت ما در کشورهای همسایه و هم کشورهایی که ما به شکلی با آنها اشتراکات فرهنگی تاریخی داریم، مدنظر قرار گرفت و بر این اساس ما عملاً امروز تقریباً درباره بیشتر از ۲۰ شهر دنیا صحبت می نماییم و هفت شهر بجز یاسبرین رسماً در دو سال گذشته به خواهرخواندگی یزد درآمده اند.
وی خاطرنشان کرد: دقیقاً در دوران همه گیری کووید ۱۹ و زمانی که امکان اقدام متقابل زیادی نبود، خوشبختانه مقدمه سازی ها و زمینه چینی ها انجام شده و شهرها یک به یک درحال بستن پیمان خواهرخواندگی با یزد هستند.
خواهرخواندگی ها در ابتدای مسیر
مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تصریح کرد: هم اکنون در ابتدای مسیر بحث خواهرخواندگی هستیم و این که چه استفاده هایی میتوان از این مورد کرد و چه دستاوردهایی میتوان داشت باید به بحث و بررسی نشست ضمن این که شهرداری فراهم کننده زمینه ارتباطات است و بهره برداران تنها به شهرداری محدود نمی شوند.
وی افزود: برای مثال در پیمان خواهرخواندگی یاسپرین دستاوردهای مشخصی داشتیم، یاسپرین با این که یک شهر کوچک است سبب شده که استان یزد و شهر یزد در محور ارتباطات با کشور مجارستان قرار بگیرد.

عاشق طوس اظهار داشت: بر این اساس دانشگاه یزد قطب همکاری دانشگاه های ایران با دانشگاه های مجارستان شده است و به غیر از بحث های نمادین که به صورت نامگذاری خیابان مشترک، تبادل المان ها و کارهای فرهنگی که صورت گرفته، هیئت های فرهنگی و هنری را هم به این کشور اعزام کردیم.
خواهرانگی با یاسبرین
مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری از مشارکت یزد در رویدادهای یاسبرین مجارستان اطلاع داد و اظهار داشت: هم اکنون عملاً تفاهمنامه هایی که حالا به صورت تیپ شده و ۱۰ ساله بسته می شود و قابلیت تمدید در چهار محور اصلی اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، دانشگاهی یا آموزشی دارد.
وی با اشاره به اینکه تعاملات فرهنگی را معمولا شهرداری ها بر عهده می گیرند، اضافه کرد: برای تحقق بخش هایی از پیمان خواهرخواندگی مانند بخش های فرهنگی و گردشگری شهرداری با خصوصیت ها و ظرفیت هایی که دارد به رسالت خود عمل و نقش خویش را ایفا می کند.
عاشق طوس در عین حال اظهار داشت: بخش بزرگ عمده پیمان های خواهرخواندگی، بخش اقتصادی و تجاری است و این در شرایطی است که پیمان ها بگونه ای تدوین شده که امکان گسترش روابط در همه زمینه ها ایجاد شود اما در این بخش ها بهره برداران باید وارد عمل شوند و شهرداری روند را تسهیل کرده است.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی و تک تک شهروندها، نهادها، موسسه ها و سازمان ها باید نقش خودشان را در این پیمان ها پیدا کنند و در چارچوب این کانال ارتباطی که به وجود آمده یعنی بستری که شهرداری فراهم نموده، بهره برداری لازم صورت گیرد.
فزایش تعاملات دانشگاه های مجارستان با دانشگاه یزد
عاشق طوس افزود: برای مثال در زمینه استارت آپ ها و پارک های علم و فناوری میتوان ورود کرد که البته فعالیتهایی شروع شده و راه هایی برای همکاری بوجود آمده است.

وی از افزایش تعاملات دانشگاه های مجارستان با دانشگاه یزد بعنوان دانشگاه اصلی استان اطلاع داد و اظهار داشت: به صورت مشخص تفاهمنامه های همکاری و تفاهمنامه های علمی درحال انعقاد است.
آینده خواهرخواندگی ها
مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری عنوان کرد: نگاه ما به آینده این است که بتوانیم با همه شهرهایی که در دو سال گذشته تعداد آنها به تعداد قابل توجهی هم رسیده است، مسیرهای همکاری را تعریف کرده و بخش های دیگر شهر را بیشتر درگیر نماییم.
این آینده خوبی است که برای خواهر خواندگی های یزد متصور شده است اما به این شرط که همه با هم به تعامل برسند که خواهرخواندگی تنها به نام نیست و باید از شناسنامه شهر خارج شده و از ظرفیت هایی که در جهت تعاملات در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی گردشگری، درمانی، آموزشی و…. وجود دارد بهره برداری لازم صورت گیرد.
آن روز است که به خواهرخوانده هایمان هر چند تعدادشان هم محدود باشد، افتخار خواهیم کرد و به قرار گرفتن نام آنها در کنار شهر جهانی یزد به خود می بالیم.

منبع: