سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
یک باستان شناس: عایق کاری و مرمت بناهای تاریخی با مصالح نوین محدودیت هایی دارد

یک باستان شناس: عایق کاری و مرمت بناهای تاریخی با مصالح نوین محدودیت هایی دارد

به گزارش تور مسافرتی، یک دیرینه شناس اظهار داشت: استفاده از مصالح نوین برای مرمت و یا عایق کاری بناهای تاریخی محدودیت هایی دارد و با احتیاط و در موارد بسیار خاص صورت می گیرد.

محسن جاوری در گفتگو با خبرنگار مهر درمورد عایق کاری عرشه پل باستانی شهرستان در اصفهان که با هدف مرمت این سازه انجام شده است، عنوان کرد: اداره میراث فرهنگی در گذشته شورای فنی داشت و اگر قرار بود اقدام مرمتی در این سطح بخصوص بناهای مهم صورت گیرد حتما توسط شورای فرهنگی به شور و مشورت گذاشته و بعد عملیاتی می شد.
وی با اشاره به اینکه حالا نمی دانیم این مورد در کمیته فنی میراث فرهنگی بررسی شده است یا خیر، اضافه کرد: باید توجه داشت که در بعضی بناهای تاریخی هم از عایق کاری و مواد مثل ایزوگام و… استفاده می نمایند اما این که در چه مورد و با چه هدفی صورت گیرد و آیا منظور مرمت بوده یا عایق کاری، این ها تفاوت بوجود می آورد.
باستان شناس و استادیار دانشگاه کاشان تصریح کرد: عایق کاری بناهای تاریخی زیر نظر متخصصان مرمت در مواقعی که لزوم داشته باشد و در قسمتهایی که لازم باشد بعضاً صورت گرفته و می گیرد.
جاوری افزود: استفاده از مواد و مصالح نوین در کار مرمت محدودیت های خویش را دارد و دستکم باید با احتیاط تمام و در مواقع بسیار بسیار خاص صورت گیرد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، شهرستان یا پل جی یا پل جسر حسین قدیمی ترین پل اصفهان روی رودخانه زاینده رود است. این شاهکار معماری با ۱۰۵ متر طول و عرض پنج متر را در سال ۱۳۴۸ در لیست آثار ملی به ثبت رسید.
دیرینگی پل جی به عصر ساسانیان بر می گردد و در دوره سلجوقیان به علت سیلاب رودخانه زاینده رود تعمیر شد. یک مرتبه هم در دروره دیلمیان مرمت گشت که در طاق های آن علایم تعمیر قابل مشاهده می باشد.
انتشار تصویری از پل شهرستان طی دو روز اخیر که در آن ادعا شده بود میراث فرهنگی اصفهان این پل باستانی را آسفالت کرده است، در شبکه های اجتماعی بحث برانگیز شد.
روز گذشته شهرام امیری سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت که عملیات مرمت پل شهرستان از سه ماه پیش شروع شده است و تصویری که در شبکه های اجتماعی انتشار یافته در ارتباط با یک مرحله مانده به اتمام عملیات مرمت است.
وی افزود: طی این عملیات از سه ماه پیش تابحال سبک سازی و حذف تمامی مصالح زائد مرمت های ۵۰- ۶۰ سال قبل از روی پل انجام و حتی قلوه سنگ هایی که روی پل بود و سبب اذیت پای رهگذران می شد، حذف گردیده است.
امیری اضافه کرد: برای عایق بندی روی پل و پیشگیری از نفوذ آب مانند نزولات آسمانی به سقف لایه های زیرین پل، از قیر و گونی استفاده کردند که از مصالح نسبتاً قدیمی و در ارتباط با ۱۵۰ سال گذشته است و ایزوگام و آسفالت نیست.
وی افزود: بعد از خشک شدن عایق بندی روی پل، در همین هفته مرحله آخر عملیات مرمت آغاز و روی پل سنگ فرش می شود.
سخنگوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: حرارتی که برای عملیات قیر و گونی به کار می رود بگونه ای نیست که برای بدنه پل شهرستان صدمه زا باشد ضمن این که قیر و گونی یکی از مصالح قدیمی است.

منبع: