سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
همزمان با روز معمار مطرح شد؛ خانه تاریخی لرزاده به خانه معمار تبدیل می شود؟

همزمان با روز معمار مطرح شد؛ خانه تاریخی لرزاده به خانه معمار تبدیل می شود؟

تور مسافرتی: طرح تبدیل خانه تاریخی استاد حسین لرزاده به خانه معمار، هر چند از جانب شورای شهر تهران قالب مصوبه به خود گرفته است، اما به نظر می رسد شهرداری منطقه هفت تهران، کاربری های دیگری برای این خانه تاریخی مدنظر دارند و حاضر نیست، آن را با هیچ چیز عوض کند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، در بازدید پنج سال پیش گروه تهرانگردی احمد مسجد جامعی از خانه استاد حسین لرزاده، پیشنهاد تبدیل این خانه ی تاریخی و پرارزش به “خانه معمار” عنوان شد، پیشنهادی که مستلزم تخلیه خانه هنرمندان دو از این فضا بود.
در ۱۵ فروردین سال گذشته، احمد مسجدجامعی از مطرح کردن مصوبه این پیشنهاد یعنی تبدیل خانه لرزاده به خانه معمار در جلسه ۳۳۹ شورای چهارم شهر تهران اطلاع داد.
او در همان روز با اشاره به بازدید گروه تهرانگرد در دی ماه سال ۱۳۹۲ از خانه استاد لرزاده اظهار داشت: خانه این استاد گرانقدر که خیلی از ساختمان های دوره معاصر با معماری وی تولید شده است از گزند سودجویان ساخت و ساز در امان مانده بود و بر همین مبنا پیشنهاد کردیم که این خانه به محلی برای گرد آمدن “ان.جی.او”های حوزه معماری بدل شود و بر همین مبنا پیشنهاد دادیم که خانه استاد لرزاده به خانه معمار تغییر کند که خوشبختانه بامداد امروز این مهم محقق شد.
از سوی دیگر برای این کار در بودجه ۹۷ شهرداری تهران، به پیشنهاد شورای شهر تهران و کمیسیون شهرسازی و معماری، بودجه ای به منظور راه اندازی این خانه تصویب گردید تا شاید مصوبه برزمین مانده شورای شهر چهارم به تصویب رسید.
اما به نظر می رسد تصویب این مصوبه هنوز راه درازی در پیش دارد، چون با وجود موافقت مالک این بنا برای تبدیل خانه استاد لرزاده به “خانه معمار” شهرداری منطقه هفت تهران برای اجرای این مصوبه مقاومت می کند.
سجاد عسگری، فعال میراث فرهنگی و دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی در این زمینه به ایسنا توضیح می دهد: معماری خانه ی تاریخی و پرارزش استاد حسین لرزاده، با قدمتی حدود ۵۰ سال دارای معماری سبک پهلوی اول و دوران گذر از پهلوی اول به دوم است، که نوآوری و مدرن بودن فضای آن از یک سو و از جانب دیگر تحول، تطور و تجددگرایی در ساخت این خانه که توسط استاد لرزاده انجام شده بود و تا آن زمان در معماری سنتی راهی نداشت از مهمترین خصوصیات این خانه تاریخی به شمار می روند.
او در ادامه به ساخت مجتمعی بیش از پنج طبقه در حریم خانه تاریخی لرزاده اشاره می کند و می گوید: ساخت این مجتمع حریم و نمای منظری خانه را مخدوش کرده و به نظر می رسد با این اقدام مقرر است همچنان وقعی به این مصوبه ای که شورای شهر برای خانه معمار تصویب کرده، ننهند.

تذکر سخنگوی شورای شهر درباره خانه تاریخی لرزاده
از سوی دیگر علی اعطا، عضو و رئیس کمیته معماری و طرح های شهری شورای اسلامی شهر تهران در کانال خود در فضای مجازی نسبت به این اقدام تذکر داده است.
در بخشی از تذکر وی آورده شده است؛ «شورای اسلامی شهر تهران در دوره ی چهارم به پیشنهاد جناب آقای مسجدجامعی، طرح “الزام شهرداری تهران به تبدیل خانه هنرمندان(۲) به خانه معمار (خانه استاد لرزاده)”را تصویب کرده است. به باعث این مصوبه شهرداری تهران مکلف شد لایحه تبدیل خانه استاد لرزاده به #خانه_معمار را ظرف مدت ۳ ماه به شورای شهر عرضه کند.
بر اساس مصوبه شورا، شهرداری تهران مکلف شد تا عرضه لایحه تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار، از هرگونه ساخت و ساز در بنای موصوف جلوگیری کند و ضمن توقف پروژه ی ساختمانی سرای محله که در مجاورت بنا در حال احداث بوده است، مدارک و مستندات ساختمان در حال احداث را برای همگامی با اهداف مصوبه به شورای اسلامی شهر تهران عرضه کند.
متأسفانه مدیران وقت در برابر مصوبه شورا مقاومت کرده و مانع اجرای آن شدند و نه تنها مدارکی برای شورا ارسال نکرده اند، بلکه روند ساخت و ساز پروژه ساختمانی در حال احداث را متوقف نکردند.»
وی در ادامه تذکر خود به اقداماتی که در این زمینه هم انجام شده، اشاره کرده است؛ «اینجانب در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ طی تذکری خواهان تشکیل هیأت مؤسس خانه معمار و تحویل ساختمان قدیمی و ثبتی خانه استاد لرزاده جهت راه اندازی خانه معمار شدم. اما با کمال تأسف شهرداری منطقه ۷ در برابر اجرای مصوبه شورا مقاومت می کند.
با اینکه در ماده ششم مصوبه تبدیل خانه هنرمندان ۲ به خانه معمار به صراحت آمده است: ” شهرداری تهران (منطقه ۷) موظف است ظرف مدت یک (۱) ماه بعد از لازم الاجرا شدن این مصوبه با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تحویل خانه استاد لرزاده را به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اقدام نماید. تحویل ساختمان مجاور (ساختمان سرای محله) ظرف مدت شش (۶) ماه بعد از لازم الاجرا شدن این مصوبه، بعد از تأمین ساختمان مناسب برای فعالیت سرای محله انجام می گردد.”
اما امروز بعد از گذشت نزدیک به یک سال از تاریخ ابلاغ مصوبه شهرداری منطقه ۷ برابر تحویل خانه استاد لرزاده مقاومت می کند.»
اعطا همینطور از واکنش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به تذکرش در قالب یک نامه اطلاع داده است که در آن نوشته شده است: “در خصوص ماده ششم مصوبه صدرالذکر در خصوص تحویل خانه استاد لرزاده و ساختمان مجاور، شایان ذکر است که هم اکنون خانه استاد لرزاده توسط شورایاری محله مورد بهره برداری قرار دارد که با عنایت به مشکلات اعلام شده از جانب منطقه در خصوص عدم وجود ساختمان جایگزین، تخلیه خانه امکانپذیر نیست. از این رو پیشنهاد می گردد اعتبار لازم برای خرید ملک مناسبی برای جابجایی نهاد موصوف و تحقق مفاد این ماده در نظر گرفته شود. همینطور با عنایت به طراحی و ساخت ساختمان مجاور جهت بهره برداری درمانی- بهداشتی، خرید تجهیزات لازم جهت راه اندازی درمانگاه و صرفه هزینه های بسیار، امکان جابجایی و تغییر کاربری این ساختمان وجود ندارد.”»
او در ادامه آخرین تذکر خود نسبت به وضعیت خانه استاد لرزاده، نوشته است؛ «انتظار می رود شهرداری منطقه ۷ با تأمین ساختمان جایگزین برای سرای محله حتی با استفاده از اجاره، اقدام و زمینه اجرای مصوبه شورا را فراهم آورد.»
همچنین در اجرای ماده ۴ مصوبه، از ساختمان مجاور خانه استاد لرزاده باید در تأمین فضاهای مکمل اداری، آموزشی، پژوهشی، پایگاه اطلاع رسانی، کتابخانه و امثال آن با در نظر گرفتن مبانی نظری طراحی در مجاورت یک بنای تاریخی (عمارت قدیم استاد لرزاده) استفاده گردد و بهره برداری از ساختمان مذکور بعنوان مرکز بهداشتی و درمانی خلاف مقررات و مصوبه شورا است.
انتظار می رود معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، به وظایف خود بعنوان رئیس هیأت مؤسس خانه معمار عمل کرده و هر چه زودتر نسبت به تشکیل هیأت مؤسس و راه اندازی خانه معمار اقدام نماید.»
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، با عنایت به ثبت خانه استاد لرزاده در لیست آثار ملی، در ۲۴ آبان ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۳۰۶ به نظر می رسد ضرورت توجه به ضوابط میراث فرهنگی برای کاربری این بنای تاریخی هم ضروری می باشد.

کاربری خانه تاریخی لرزاده باید در شأن آن باشد
همان طور که دلاور بزرگ نیا، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران هم به خبرنگار ایسنا می گوید: با عنایت به ثبت ملی بودن این بنای تاریخی، باید کاربری آن در شان فضا باشد.
او امیدوار است تا با پیگیری و صحبت آن هم همزمان با روز معمار –دوشنبه سوم اردیبهشت- مشکل خانه تاریخی لرزاده که در محدوده خیابان شریعتی، نرسیده به خیابان بهار شیراز، کوچه سخن قرار دارد هم برطرف شود.
سمیه ایمانیان – ایسنا