سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران: ۸ میلیون مسافر در شهرری، آب به چشمه علی برمی گردد

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران: ۸ میلیون مسافر در شهرری، آب به چشمه علی برمی گردد

تور مسافرتی: مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: ۸ میلیون مسافر به شهرری می رود. اگر برای این ۸ میلیون برنامه داشته باشیم می توان از این فرصت و ظرفیت استفاده های زیادی کرد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در اولین نشست خبری خود که امروز پس از سه ماه از انتصابش در این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: صدمه های اجتماعی قدری فراغت ما را نسبت به داشته های فرهنگی مان در استان تهران کم کرده است. ما باید بتوانیم از این داشته ها بیشتر استفاده نماییم.
وی اظهار داشت: ما چند محور اساسی را در تهران در نظر گرفته ایم. یک محور تاریخی و فرهنگی است که در این محور باید به این هم توجه داشت که اگر به موقع حریم بعضی از بناهای تاریخی تعیین می شد، مشکلی در حفاظت از آنها به وجود نمی آمد یا در حوزه میراث معنوی در بعضی از محورها به پژوهش های فوری نیاز داریم که عناصر فرهنگی استان را مشخص نماید مانند اطلس جامع باستان شناسی، با این وجود در بخش معرفی آثار بسیار ضعیف بوده ایم.
بزرگ نیا خاطرنشان کرد: محور دیگر گردشگری رویدادهاست. در استان تهران رویدادهای بین المللی مانند جشنواره فیلم فجر برگزار می گردد. باید دید چقدر از این محصول در گردشگری استفاده می نماییم و یا اینکه چرا در رویدادهای بین المللی حضور نداریم.
۸ میلیون مسافر به شهرری می رود
وی اضافه کرد: در شهرستان ری ۸ میلیون مسافر به حرم عبدالعظیم می روند در حالیکه مشهد الرضا میزبان ۱۵ میلیون مسافر است. فاصله عددی آن زیاد نیست، ولی اگر برای این ۸ میلیون برنامه داشته باشیم می توان از این فرصت و ظرفیت استفاده های زیادی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: محور دیگر گردشگری سلامت است. استان تهران به علت فضاهای کالبدی که در حوزه گردشگری سلامت دارد ظرفیت قابل توجهی برای گردشگران سلامت بشمار می رود. با عنایت به پیشرفت های پزشکی، این محورها با نگاه پذیرش بیماران بین المللی طراحی شده است. از این ظرفیت می توان بعنوان ظرفیت ملی بهره برد.
بزرگ نیا همینطور درباره اقامتگاه های بوم گردی هم اظهار داشت: به یک اقامت بوم گردی در شهر تهران مجوز داده ایم که آن هم فعال است اما امسال حداقل ۱۰۰ واحد بوم گردی در روستاهای تهران تولید می گردد که تابحال ۷ یا ۸ واحد بوم گردی به بهره برداری رسیده است. ما نباید از این ظرفیت غافل شویم.
وی اضافه کرد: اگر تهران می تواند گردشگرفرست باشد، باید به این باور برسیم که می تواند مقصد گردشگری هم باشد. درست است که گردشگری تهران را در چند محور دیده ایم اما مانع از این نیست که در دیگر بخش ها نگاه به جلو نداشته باشیم. ما می خواهیم تا فستیوال تهران را با مبحث تهران قدیم برگزار نماییم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران از آمادگی افزودن ۷۰۰ تخت به ظرفیت اقامتی استان تهران اطلاع داد و اظهار داشت: بعضی از این پروژه ها در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
بزرگ نیا همینطور درباره خانه تاریخی نیما هم اظهار داشت: در آخرین ملاقاتی که با مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری داشتیم، عزم شهرداری بر خرید این خانه بود. مقدمات برای خریدن این بنا آماده شده است. ما می خواهیم پیوندی بین خانه نیما در تهران و خانه وی در یوش تولید شود. همینطور در نظر داریم تا برخی رویدادها مانند جایزه ادبی نیما هم پیگیری شود. اگر این خانه خریداری شود می توان از آن بعنوان خانه ادبیات معاصر هم بهره برد.
آب به چشمه علی برمی گردد
وی همینطور درباره ساخت و ساز در کافه باغ نگارستان هم که به این بنا صدمه وارد کرده است، اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره این مورد پیگیری حقوقی خویش را انجام داده است. این پرونده در حال رسیدگی است، طرح شکایت هم شده و ما از این ساخت و سازها بازدید کرده ایم. اینکه حکم تخریب صادر شود یا نه را نمی دانیم، ولی در اجرای حکم نیاز به تصمیم گیری داریم. باید بتوانیم تغییرات انجام شده را به شکل اولیه دربیاوریم تا اصالت بنا حفظ شود. ای کاش در راه ساخت و ساز شرایطی به وجود می آمد که اصلا به چنین جاهایی ختم نمی شد.
بزرگ نیا همینطور درباره پیگیری تخلفات مدیران قبلی بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی تهران هم خاطرنشان کرد: درباره هر تخلفی که به وجود آمده یا نه، مراکز رسیدگی وجود دارد که حکم صادر می کنند که البته باید حکم صادره با اصل جرم تناسب داشته باشد. ما هنوز وقت نکرده ایم که درباره ضرر و زیان ناشی از آن صحبت نماییم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره عبور خط مترو از چشمه علی شهرری و کم شدن آب آن هم اظهار داشت: دهها خط مترو در تهران وجود دارد که یکی از آنها به مشکل برخورده است. ما چندین نشست با مسئولان مترو برگزار کرده ایم و تحقیقات مرکز زمین شناسی را هم خوانده ایم. میراث فرهنگی در این زمینه کوتاهی نکرده است. ما در بعضی مسائل مانند ایستگاه متروی موزه فرش آنها را قانع کرده ایم که نباید تولید شود. مطالعات آنها درباره چشمه علی هم ما را قانع کرد که خط مترو آسیبی به سفره های زیرزمینی چشمه علی وارد نمی نماید. آنها به ما گفتند که اگر ۲۰ متر کار جلو برود، شاهد خواهیم بود که دوباره آب به چشمه برمی گردد.
وی درباره خروج خانه های تاریخی شهریار فریبرز و حسام لشگر از فهرست میراث ملی هم توضیح داد: در هر یک از این پرونده ها صرفا کارشناس ما وکیل این پرونده نبوده است. ما اجازه داریم که برای پرونده ها وکیل بگیریم تا حداقل بعدا کسی متهممان نکند که این پرونده ها ناقص به دادگاه رفته است، ولی پیگیری ها دچار ضعف بوده است. اگر دادگاه نپذیرفت که این پرونده ها باید در لیست میراث ملی بماند و در مرحله بدوی و تجدیدنظر حکم صادر کرد، ما ناچار به رعایت آن هستیم.
بزرگ نیا درباره مسافران جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم اظهار داشت: باید منتظر ماند تا دید تا پس از اتمام بازی ها افراد با چه مشکلاتی روبرو بوده اند و ما چه پرونده هایی را باید رسیدگی نماییم، الان برای قضاوت زود است. حتی در کشورهای توسعه یافته هم تاخیر پروازها به وجود می آید، مانند اینکه چند روز پیش بعضی از افراد از بازی اول جا مانده بودند، چون هواپیما تاخیر داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره تخریب سنگ قبرهای قدیمی گورستان امامزاده عبدالله (ع) در شهرری هم اظهار داشت: از اوقاف خواسته بودیم که نصب ۱۱ سنگ تاریخی آن محدوده صورت گیرد. بعضی اوقات می توان از قوانینی مانند احیای عین به عین بهره برد.
ایجاد مکانی امن برای انتقال آثار در مواقع بحران
وی به انتقاد درباره آماده نبودن موزه ها دربرابر بحران زلزله پاسخ اظهار داشت که ما به مخزن امن و مرکزی در تهران برای انتقال آثار تاریخی در زمان بحران نیاز داریم.
بزرگ نیا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تولید دادسرای میراث فرهنگی که پیش از این بارها مدیران اداره کل میراث تهران آن را اعلام نموده بودند، اظهار داشت: رئیس سازمان میراث فرهنگی جلساتی با آقای اژه ای برگزار کرده اند که نتایج خوبی داشته است. عزم سازمان میراث فرهنگی بر این است که در مراکز استان ها شعب تخصصی رسیدگی به جرایم فرهنگی و میراثی داشته باشیم. تهران هم از این غائله مستثنی نخواهد بود.
در ادامه این برنامه مهدی عنبر کارشناس گردشگری این اداره کل هم اظهار داشت: تا نیمه اردیبهشت ماه ۲۷۲ شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی به دست ما رسیده است که بخش عمده ای از آنها درباره سفرهای نوروزی بوده، ۵ آژانس لغو مجوز و ۳ آژانس فعالیتشان تعلیق شده است. در سال قبل هم ۵۵ آژانس لغو مجوز و ۷۲ آژانس فعالیتشان تعلیق شد. ما در سال ۹۶ با ۲۵۰۰ شکایت که منجر به رسیدگی شده اند روبرو بودیم.