سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سیدمحمد بهشتی: صنایع دستی ایرانی فقط روی طاقچه خانه هاست

سیدمحمد بهشتی: صنایع دستی ایرانی فقط روی طاقچه خانه هاست

تور مسافرتی: رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت اکنون صنایع دستی ایرانی بیشترین کاربردش فقط برای گذاشتن روی طاقچه خانه هاست. این یکی از بلاهایی است که ما بر سر صنایع دستی آورده ایم.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، سیدمحمد بهشتی، پژوهشگر و نویسنده در نشست معاونت صنایع دستی و ریاست سازمان میراث فرهنگی با برج سازان مناطق ۱، ۲ و ۳ تهران که ظهر روز سوم تیرماه در کاخ سعدآباد برگزار گردید اظهار داشت: یکی از موانع ذهنی درباره صنایع دستی همان عنوان صنایع دستی است. در صورتی که سابقه صنایع دستی بسیار زیاد است و به دست ساخته های بشر، صنایع دستی می گفته اند ولی هیچ وقت اسمش این نبود. شاید هضم کردن اینکه چطور صنعت و هنر می تواند یکی شود سخت باشد اما ما واژه صنعت را برای شعر هم بکار می بریم. تا زمانی که صنایع دستی سازمانی نداشت همه چیز صنایع دستی بود. ما در صنایع دستی آش می خوردیم، سفره پهن می کردیم و کاملا در متن زندگی ما حضور داشت اما زمانی که دارای یک سازمانی شد از زندگی ما هم رفت و حالا برای روی طاقچه از آن استفاده می نماییم. این یکی از بلاهایی است که بر سر آن آورده ایم. صنایع دستی متعلق به گذشته است و ما را به یاد گذشته دور می اندازد و خاصیت معاصر شدن را ندارد. این اتفاق خوب نیست. از زمان تاسیس صنایع دستی به قبل هیچ زمانی نیست که صنایع دستی به روز نشده باشد.
در ادامه این برنامه پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور اظهار داشت: نخستین مدل خانه ایرانی را در نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح کردیم. این خانه نشان داده است که می توان از صفر تا ۱۰۰ طراحی آن با صنایع دستی ایرانی باشد. ما حتی خانه صلح جو در تبریز را هم بعنوان نخستین مدل خانه ایرانی افتتاح کردیم. از زمانی که این مدل ارزش شد خیلی از افراد از آن استقبال کردند همچون رایزن های فرهنگی در وین، فرانسه یا ایتالیا و آنها هم خواهان نمایش این مدل شدند. ما بر آن شدیم تا دومین خانه ایرانی را هم در نمایشگاه صنایع دستی امسال به نمایش بگذاریم.همچنین سازمان میراث فرهنگی خویش را ملزم به بسترسازی این هنر می کند و می خواهیم دست برج سازان را در دست هنرمندانی قرار دهیم که کار با کیفیت تری می سازند.
مسعود انوشفر طراح خانه ایرانی و معمار هم به عرضه مدلهای خارجی و استفاده از هنر در ساختمان ها و برج های بزرگ پرداخت و اظهار داشت: تمام تلاشمان در طرح ها این بوده که وقتی خانه تاریخی احیا می گردد در آن از صنایع دستی ایران هم استفاده نماییم.این مدلها می تواند نمونه ای برای الگوبرداری برج سازان در ایران باشد. در این زمینه هم می توانیم برج سازان را حمایت نماییم.
در ادامه این نشست خبری از برج سازان پیشنهاداتی را عرضه کردند. جلال صادقی یکی از این انبوه سازان بود که اظهار داشت: در زمانی که رئیس سازمان میراث فرهنگی صحبت می کرد دائم به این فکر بودم که دلار چقدر بالا رفته است. ما در چنین شرایطی زندگی می نماییم. از جانب دیگر باید توجه داشته باشید که خیلی از رشته های صنایع دستی از بین رفته است. همینطور خیلی از شاهکارهای معماری توسط حکما و پادشاهان تولید شده یعنی بعد از دستور حاکمیتی بوده که مردم توانسته اند از آن بناها استفاده کنند. من پیشنهاد می کنم که اجازه ندهید هنر صنعتگران از بین برود. تحریک سلیقه هم باید صورت گیرد. این تحریک سلیقه بر عهده شما دولتی هاست. وظیفه دیگر برعهده طراحان و سازندگان است تا اگر ساختمانی ساخته می گردد از محصولات با کیفیت ایرانی استفاده نماییم. اگر این محصولات با کیفیت توسط تولید کننده ارائه شود حتما خریدار هم خواهد داشت.
طیار یکی دیگر از این سرمایه گذاران پیشنهاد داد که کارگروهی برای آشنایی بیشتر تولید کنندگان صنایع دستی و مراکز خرید تولید شود.
اسکندری از برج سازان دیگر تهران هم اظهار داشت: بهتر است در پروژه مسکن مهر استفاده از هنر ایرانی و صنایع دستی مد نظر قرار گیرد.
حیدری پور هم از یک هلدینگ ساختمان سازی در این برنامه پیشنهاد داد خانه ایرانی در همه مراکز استان ها راه اندازی شود و در کشور یک مسابقه برگزار گردد که برج سازان بهترین نمونه ها را در استفاده از هنر ایرانی و صنایع دستی به نمایش بگذارند و بهترین آثار انتخاب گردد.
اما در ادامه شفیعی از سرمایه گذاران این حوزه هم اظهار داشت: نمی توان در ساختمان کلاسیک از آثار صنایع دستی ایرانی استفاده نمود.