سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
آشنایی با ستون فقرات تهران

آشنایی با ستون فقرات تهران

به گزارش تور مسافرتی خاصیت سراب گونه کوهستان و خودنمایی قُبّه جانپناه قله توچال از «پیازچال» هم امیدبخش بود هم کِسل کننده؛ چراکه هرچه گام برمی داشتیم، گویا تغییری در وضعیت مکانی ما نسبت به قله مشاهده نمی شد. با این وجود همه می دانستیم اگر مقرر است قله توچال صعود شود، باید صبری به تشنگی کویر داشته باشیم.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، تهران یکی از کوهستانی ترین استان های کشورمان به شمار می آید که کوه هایش هم راستا با رشته های نور خورشید از شرق تا غرب این شهر امتداد یافته است و پیکره عظیم کوهستان تهران همچون ستون فقرات از زمین به آسمان قد کشیده است. هر یک از قله های این پیکره هم همچون مهره های ستون فقرات بر سر خط الرأس آن بر آمده اند.

قله دارآباد اولین مهره از این ستون فقرات است. دارآباد شرقی ترین قله از خط الرأس توچال در منطقه کوهستانی البرز مرکزی است. این قله در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق قله توچال واقع شده است. ازاین رو اگر بخواهیم مروری بر هر مهره از ستون فقرات تهران از شرق تا غرب آن داشته باشیم، باید خاطرنشان کرد که قله های «دارآباد» ۳۱۶۰ متر، «چپ دره» ۳۱۸۰ متر، «چمبره بند» ۳۱۶۰ متر، «شهربانو کوشک» ۳۲۸۰ متر، «سیاه بند» ۳۳۲۰ متر، «بند لارکرور» ۳۳۸۰ متر، «چال او» ۳۴۱۰ متر، «پیاز چال یا لِزُون شرقی» ۳۵۴۰ متر، «لزون غربی» ۳۵۸۵ متر، «برف چال» ۳۷۰۰ متر و «توچال» ۳۹۶۴ متر ارتفاع در این خط ارس قرار دارند.