سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
۹۶۰هزار یورو درآمد موزه هلند از نمایشگاه ایران

۹۶۰هزار یورو درآمد موزه هلند از نمایشگاه ایران

تور مسافرتی: موزه درنتس هلند از محل برپایی نمایشگاه آثار تاریخی ایران ۹۶۰ هزار یورو درآمد داشته است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نمایشگاهی از آثار دیرینه شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس از امروز دهم مهرماه افتتاح شده و تا ۱۷ فروردین سال ۹۸ در محل موزه ملی ایران برپا خواهد بود.
نشست خبری مربوط به این نمایشگاه قبل از ظهر روز سه شنبه با حضور رئیس موزه درنتس در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار گردید.
در این نشست خبری، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران اظهار داشت: این نمایشگاه به دنبال تفاهمی است که بین ایران و هلند درباره برپایی نمایشگاه های دوجانبه برگزار شده است. هم اکنون هم نمایشگاهی از آثار ایران در هلند برپا است.
نوکنده درباره بیمه آثار تاریخی هم اظهار داشت: اسنادی در مکاتبات بین دو موزه وجود دارد که محرمانه هستند. برای بیمه هر شیء یک عددی در نظر گرفته می گردد و همه مسائل و خطرات مربوط به برپایی نمایشگاه در تفاهم نامه بین دو موزه قید خواهد شد. شرکت بیمه ای هلندی هم توسط سفارت آن کشور و وزارت خارجه هم به تأیید می رسد و ما بعد از آن قبول می نماییم که این اشیاء بیمه شوند.
وی اضافه کرد: بعضی از هزینه ها برعهده موزه هلندی و برخی دیگر برعهده موزه ملی ایران است. انتقال اشیاء از فرودگاه امام خمینی (ره) تا موزه ملی ایران، معماری داخلی، ویترین اشیاء و اسکان میهمانان هلندی در ایران با موزه ملی بوده است. ما امسال نتوانسته ایم که اسپانسری برای موزه داشته باشیم و کاتالوگ این نمایشگاه را هم کانون اتومبیلرانی و جهانگردی تأمین کرد. درآمد حاصل از فروش بلیت هر دو نمایشگاه در ایران و هلند هم به خود آن موزه برمی گردد. ما شانس این را داشتیم که با همکاری یکی از بانک های خصوصی که اسپانسر نمایشگاه موزه لوور در ایران بود، یک و نیم میلیارد تومان به تجهیزات موزه ملی افزوده شد.
وی همینطور اظهار داشت: این نمایشگاه شامل سه بخش باستان شناسی، سفال، سرامیک و تابلوهای نقاشی است. قدیمی ترین آثار نمایشگاه متعلق به ۵۰ سال پیش است.در این نمایشگاه، هلندی ها آثار دیرینه شناسی و هنر خویش را به نمایش گذاشته اند که تا فروردین ماه ادامه خواهد داشت. همینطور در این نمایشگاه کاتالوگ دوزبانه فارسی و انگلیسی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد. ورودیه این نمایشگاه هم برای هر نفر ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده که بازدیدکنندگان از ۹ بامداد تا ۵ بعدازظهر هر روز به غیر از روزهای دوشنبه می توانند از آن بازدید کنند.
در ادامه این برنامه، Harold Roy Tupan رئیس موزه درنتس اظهار داشت: برگزاری نمایشگاهی از آثار فرهنگی ایران در هلند موفقیت آمیز بود. کاتالوگ مربوط به این نمایشگاه ۷ هزار نسخه بود که به فروش رفت و برای بار سوم هم چاپ شد. من عذرخواهی می کنم که کاتالوگ اول به زبان عربی چاپ شده بود. همینطور کلکسیونی که از هلند به ایران آمده جزو مهمترین آثار دیرینه شناسی هلند است.
وی خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد بازدیدکنندگان از موزه درنتس هلندی هستند. از نمایشگاه ایران هم هم هلندی ها و هم ایرانی هایی که در کشورهای اروپای غربی زندگی می کنند دیدن کرده اند. ما هر ساله ۲۰۰ هزار بازدیدکننده از موزه داریم که از نمایشگاه ایران ۸۰ هزار نفر بازدید کرده اند و پیش بینی می نماییم که این آمار تا آخر مدت نمایشگاه به ۱۰۰ هزار نفر برسد.
رئیس موزه درنتس اضافه کرد: ما در سال ۵ میلیون یورو از دولت برای مرمت و توسعه موزه کمک می گیریم. بخش دیگری از آن از محل درآمدهای موزه تامین می گردد.
وی همینطور در پاسخ به سؤالی درباره بیمه آثار هم اظهار داشت: از بیان این مورد معذور هستم. عدد و رقم بیمه آن را ندارم. هر بازدیدکننده ۱۲ یورو پول بلیت نمایشگاه ایران را می پرداخت.
این نمایشگاه در شرایط و زمانه ای که تنش های سیاسی به اوج خود رسیده می تواند بسیار مهم باشد. ما در کشورهای دیگری هم مانند چین این نمایشگاه را برپا کرده ایم. در بخش مربوط به نقاشی ها، مناظری از هلند به نمایشگاه گذاشته شده است و امیدواریم که این نمایشگاه دستاورد خوبی داشته باشد.
محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور هم اظهار داشت: این پیشنهاد از یک سال پیش از جانب موزه درنتس مطرح شده بود. هدف اول ما برگزاری نمایشگاه متقابل بود. ما معتقدیم دیپلماسی فرهنگی می تواند بر هر دیپلماسی دیگری مقدم باشد و تفاهم بین ملت ها را به ارمغان آورد.
طالبیان اضافه کرد: تابحال تقاضاهای زیادی از سنگاپور، ژاپن، کره و اسپانیا وجود داشته تا نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران و آن کشورها برپا شود.
نمایشگاه امروز از این جهت اهمیت دارد که بازدیدکنندگان می توانند با فرهنگ و تمدن اروپا بخصوص هلند آشنا گردند. مومیایی ۲۲۰۰ ساله این نمایشگاه هم از آثار مهمی است که به ایران آمده است. تابلوهای مربوط به سبک های مختلف و افراد مشهور هلندی هم به نمایش گذاشته است.
در ادامه، Cornelis bijlمعاون استاندار درنتس هم بیان کرد: وقتی این مورد عنوان شد که مقرر است در ایران نمایشگاهی برپا شود، بسیار از آن استقبال کردم. نقاشی های به نمایش گذاشته شده در ایران در تملک دولت هستند. این استان کوچک است و درگیر مسائل ژئوپلیتیکی نخواهد شد.
این نمایشگاه به مدت شش ماه در موزه ملی ایران برپا خواهد بود و امروز عصر مراسم افتتاحیه آن با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی برگزار می گردد. l