سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته سفر بالاترین مقام WTO به ایران، تخریب ابنیه غیر مجاز تخت جمشید

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته سفر بالاترین مقام WTO به ایران، تخریب ابنیه غیر مجاز تخت جمشید

تور مسافرتی: برگزاری نشست اعضای سازمان جهانی گردشگری، تعیین رئیس جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی، تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در تخت جمشید همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در این هفته رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی مشخص شد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حکمی بهروز عمرانی را بعنوان سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب نمود. قبل از این سید محمد بهشتی این مسئولیت را بر عهده داشت.
گزارش جنگل های هیرکانی به یونسکو می رود
ارزیابان یونسکو بعد از ۹ روز بازدید از مناطق مختلف جنگل های هیرکانی در ایران، گزارش خویش را درباره این پرونده میراث جهانی، سال آینده به یونسکو می دهند. فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی اظهار داشت: دو نفر از ارزیابان کمیته میراث جهانی یونسکو به مدت ۹ روز از ۱۵ محدوده مختلف جنگل های هیرکانی بازدید نمودند. در این بازدید کارشناسان و معاون میراث فرهنگی هم همراهشان بودند.
وی افزود: مقرر است پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی سال آینده در چهل و سومین دوره کمیته میراث جهانی یونسکو که شهر باکو کشور آذربایجان برگزار می شود، مورد بررسی قرار گیرد و کارشناسان یونسکو ارزیابی خویش را در آن کمیته پیرو بازدیدی که از جنگل های هیرکانی داشتند، ارائه نمایند.
ساخت و ساز غیرقانونی در حریم درجه ۲ تخت جمشید تخریب شد
۳۷ پلاک ویلا و ساخت و سازغیر مجاز واقع در حریم دو تخت جمشید امروز با حکم دادستانی و همراهی فرماندهی انتظامی مرو دشت تخریب شد. در این باره فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاههای میراث فرهنگی اظهار داشت: ساخت و سازهای یاد شده از سال ۹۱ باوجود ممنوعیت تغییر کاربری زمین های کشاورزی و تفکیک اراضی در مرز حریم درجه یک و دو تخت جمشید بوجود آمده بودند.
وی با اشاره به ساخت و سازهای صورت گرفته در اراضی کشاورزی واقع در حریم دو تخت جمشید اضافه کرد: از زمان تغییر کاربری های یاد شده طرح شکایت از این اقدامات غیر قانونی از جانب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و امور حقوقی استان فارس در مراجع قانونی در دستور کار قرار گرفت که سرانجام در سال ۹۴ حکم قطعی در خصوص تخریب پلاک های اعلامی از جانب دادستانی صادر شد.
ایران برای گردشگران امن است
این هفته پیرو سفر زوراب پلولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به ایران، وی در دیدار با علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: ایران پتانسیل های عظیمی برای گردشگری دارد و از مردمانی میهمان نواز برخوردار می باشد. تلاش می نماییم ظرفیت های تاریخی و گردشگری ایران به جهانیان معرفی شود.»
علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این دیدار با اشاره به مراحل پایانی تدوین برنامه جامع گردشگری ایران اظهار داشت: «سازمان جهانی گردشگری با عنایت به جایگاهی که دارد، به اجرا و عملیاتی شدن برنامه جامع گردشگری ایران کمک نماید.»
او همینطور اظهار داشت: «یکی از مهم ترین ظرفیت های ایران در کنار آثار فرهنگی تاریخی زیبا و ماندگار، اکوتوریسم و طبیعت زیبای این مرز و بوم است که خوشبختانه در سراسر کشور دیده می گردد.»
دستاورد مهم حضور دبیرکل سازمان UNWTO در ایران
برگزاری چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری UNWTO و دبیرکل این سازمان در ایران دارای ۵ دستاورد همچون بازبینی طرح جامع و تولید مرکز صنایع دستی و گردشگری بود. در این باره، ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در واقع یکی از اجلاس های مهم این سازمان بود که در شهر همدان برگزار گردید و درباره حضور بخش های خضوصضی وابسته به این سازمان بوده است. در کنارش به مناسبت این اجلاس، دبیرکل سازمان UNWTO و معاونان منطقه ای این سازمان هم حضور پیدا کردند و با افراد مختلفی در شهر همدان و تهران دیدار داشتند همچون رئیس سازمان میراث فرهنگی، استانداران و وزیرامور خارجه.
وی اضافه کرد: دستاورد دیگر این بود که حساب های اقماری گردشگری که مشکل زیربنایی صنعت گردشگری کشور بوده و هست، با کمک این سازمان به سرانجام برسد. چون همیشه نبود این حساب های اقماری و وجود آمارهای پراکنده باعث می شد که تاثیر گردشگری در ابعاد سیاسی و اقتصادی کشور مشخص نباشد و به صورت دقیق احصا نشود. ازاین رو توافق شد که با این سازمان جهانی بحث های مطالعاتی که در کشور انجام می شده را دوباره مرور نماییم. بحث مهمتر استقرار حساب های اقماری گردشگری بود که در این باره هم توافق شد و مقرر است علاوه بر آن ساز و کارهایی در کشور اتفاق بیفتند که با همکاری بانک ها، مرکز ملی آمار ایران و سازمان میراث فرهنگی این اقدامات صورت گیرد تا بتوان به شکل دقیق و روتین این تاثیرات را به دست آورد.
وی در ادامه بیان کرد: با عنایت به اولویت توسعه پایدار گردشگری در ایران صحبت شد تا روی مبحث مناطق روستایی و طبیعت گردی بیشتر کار شود بنابراین توافق شد که چهارچوب همکاری ها در این زمینه با کمک سازمان WTO و با مدیریت آنها آماده شود و حتی همایشی هم به میزبانی ایران در این باره در سال ۲۰۲۰ با مبحث گردشگری روستایی و توسعه پایدار برگزار گردد چون که به احتمال زیاد شعار گردشگری سال ۲۰۲۰ هم در ارتباط با اکوتوریست و گردشگری روستایی باشد.
ایجاد مرکز گردشگری و صنایع دستی
وی اضافه کرد: ما در نظر داریم تا واقعیت های گردشگری ایران به ۱۵۷ کشور عضو نشان داده شود و سفارش سازمان جهانی گردشگری هم سفر به ایران و معرفی ایران بعنوان مقصد جذاب و امن باشد. آن هم در مقابل فضاسازی هایی که از جانب بعضی از کشورها ضد ایران در جریان است.
معاون گردشگری اظهار داشت: نخستین اقدام تولید مرکز مشترک گردشگری و صنایع دستی زیر نظر سازمان جهانی است. در این مرکز ارتباطات بین گردشگری و صنایع دستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این مرکز در واقع نخستین مرکز زیر نظر سازمان جهانی گردشگری در ایران خواهد بود.