سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گفتگو با مهر مطرح شد؛ جذب توریست خارجی به سمنان نیازمند برنامه ریزی، رشد۱۰ درصدی توریست

در گفتگو با مهر مطرح شد؛ جذب توریست خارجی به سمنان نیازمند برنامه ریزی، رشد۱۰ درصدی توریست

تور مسافرتی: مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان بابیان اینکه تحریم ها اثر چندانی بر مقوله گردشگری در این استان نداشته است، اظهار داشت: برای جذب بیشتر توریستهای خارجی نیازمند برنامه ریزی مناسب هستیم.

محمد جهانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه گردشگری بزرگ ترین صنعت خدماتی دنیا با بیشتر از یک هزار و ۳۰۰ میلیون دلار گردش مالی است، اظهار داشت: صنعت گردشگری در مقابل فشارهای تحمیلی از بیرون به کشور خصوصاً در بحث تحریم توجه جدی تر را می طلبد تا از دل همین تهدید فرصت های جدید احداث شود.
وی افزود: هر گردشگری که وارد کشور میگردد بالغ بر یک هزار دلار هزینه می کند پس با عنایت به قیمت نوسانات نفت در هر شرایطی، می تواند در اقتصاد ما تاثیر گذار باشد که با عنایت به شرایط پیش رو در کوشش برای پیگیری گردشگری مذهبی زیارتی هستیم.

رشد ۱۰ درصدی توریست خارجی
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان بابیان اینکه ورود توریست کلاسیک اروپایی به ایران تحت تاثیر تحریم ها و قوانین مهاجرتی ترامپ قرارگرفته است، اظهار داشت: باوجود آنکه مشکلات مهاجرتی و قوانین وی برای ورود به آمریکا روی گردشگری کلاسیک ایران تاثیر گذاشت اما گردشگری مذهبی توانست به خوبی بخشی از این کاهش توریست اروپایی را جبران کند.
جهانشاهی با اشاره به اینکه می بایست از دل این چالش ها بتوانیم اقتصاد کشور را در ابعاد اجتماعی و فرهنگی بابیان پیام صلح و دوستی و میهمان نوازی ایرانیان گسترش دهیم، اشاره کرد: استان سمنان خیلی تحت تاثیر تحولات بین المللی در این خحصوص نبوده چونکه از قبل برنامه جدی پیرامون آن نداشته است و هر چه هست بیشتر بحث توریست داخلی و عبوری بود.
وی همین طور افزود: با نگاهی که در سطح استان سمنان وجود دارد توجه به گردشگری جدی تر شده است که با نشات گرفتن از منابع و ظرفیت های خوب توریست خارجی رشد ۱۰درصدی نسبت به پارسال را شاهد می باشیم.
مساجد موثر بر گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان بابیان اینکه در بحث گردشگری استان توجه به بازار و کلان شهر تهران مقصود است، اظهار داشت: در این راستا برنامه های متنوعی در برج میلاد تهران برگزار و برنامه های تلویزیونی اجرا شد و علاوه بر آن با احداث رویدادهایی نظیر رالی جاده ابریشم و اکو ماراتن جنگل ابر توانستیم یک تعداد توریست را به سبد استان اضافه نماییم و به جرئت می توان گفت شرایط رو بهبود بوده و استان سمنان خیلی تحت تاثیر شرایط تحریم قرار ندارد.
جهانشاهی در ادامه اشاره کرد: گردشگری مذهبی آیینی فرهنگی به هم نزدیک است پس بحث امامزادگان و مساجد سهمی را در برنامه های گردشگری دارند و باید گفت روی این موارد خیلی برنامه ریزی خاصی تا کنون نبود که باید با سایر بخش ها برنامه ریزی صورت گیرد تا شاهد توسعه گردشگری استان باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا مساجد تاریخی در فصل گردشگری تنها در ساعات نماز باز بوده و در مابقی اوقات بسته هستند، افزود: مساجد تاریخی مانند مسجد امام سمنان بعنوان اماکن گردشگری تعطیل نیستند پس با هماهنگی انجام شده کم رخ می دهد که مساجد تاریخی استان بسته باشند و اگر مسجدی بعنوان اماکن تاریخی صرفا ایام نماز باز هستند می بایست متولیان امر همکاری داشته و رویکردشان را عوض کنند.

ضرورت توسعه فرهنگ توریست پذیری در جوامع بومی منطقه
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان توسعه فرهنگ توریست پذیری جوامع بومی منطقه را بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: یکی از مسیرهایی که باید در گردشگری طی نماییم تا گرفتار لطمه های کمتری شویم بحث آموزش فرهنگی جامعه میزبان و توریست است.
جهانشاهی در ادامه اشاره کرد: برای جامعه میزبان بعنوان متولیان این بخش برنامه های آموزشی وجود دارد اما برای آموزش گردشگری که از خارج استان وارد بافت روستایی میگردد نیازمند همکاری ملی هستیم تا مردم نگاه بهتری را به مقاصد گردشگری داشه باشند و ضمن ارتقا درک زیست محیطی و فرهنگی خود به جامعه میزبان احترام بگذارند.
وی افزود: می توان از نیروهای انتظامی بعنوان اهرم تاثیر گذار برای تقویت امنیت در روستاهای هدف گردشگری بهره برد پس شاهدیم که در اقامتگاه های بومگردی کمتر اتفاقات ناخوشایند رخ می دهد چونکه آموزش های لازم را نمایش شده و معمولا فضای محترمانه ای بر آن حاکم است.