سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
تخریب بخشی از تاریخ جندق در نزدیکی شبستان یک مسجد

تخریب بخشی از تاریخ جندق در نزدیکی شبستان یک مسجد

به گزارش تور مسافرتی بخشی از بافت و محوطه تاریخی قلعه جندق همچون یک بنای قدیمی و یک ساباط به بهانه گسترش شبستان مسجد جامع تخریب شد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مسجد جامع جندق جزو بناهای تاریخی است که در سال ۹۱ توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است. در کنار آن یک خانه قدیمی قرار داشت که چند سال پیش توسط هیات امنای مسجد خریداری شد و زیلوهای دوره صفوی و قدیمی مسجد در آن نگهداری می شد گاهی هم هنگام مراسم مختلف زنان مسجد به این خانه می رفتند این خانه با یک گذر و ساباط به مسجد متصل بود حالا اما به بهانه گسترش شبستان زنانه مسجد جندق، ساباط و این خانه تخریب شده است تا شبستان جدید به شبستان قدیمی متصل شود. این تخریب ها با تراکتور انجام شده و مسئولان اداره میراث فرهنگی خور و بیابانک که شهرستان جندق هم تحت پوشش آنهاست، از این اقدامات بازدید کرده اند. در این باره، حسین رئیسی، مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خور و بیابانک به خبرنگار مهر توضیح داد: داخل قلعه تخریب هایی صورت گرفته است یک خانه و یک ساباط تخریب شده و با اینکه خانه تاریخی نبوده اما چون در محدوده قلعه ثبتی قرار داشته نباید این تخریب انجام می شد اما هیات امنا مبادرت به تخریب برای گسترش شبستان کرده اند ما زمانی که از این مورد آگاه شدیم دستور توقف را دادیم اما دوباره شبانه مبادرت به تخریب بخش های دیگر کردند حالا هم از هیات امنای مسجد جامع شکایت کرده ایم و در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده است. همینطور طرح آنها جهت بررسی به اداره میراث فرهنگی استان اصفهان رفته است اما این طرح را زمانی به ما عرضه کردند که کارها انجام شده بود. وی افزود: خانه ای که تخریب شده تاریخی نبوده است اما چون در محدوده ثبت ملی شده قلعه قرار داشته نباید تخریب می شد. این تخریب ها درحالی انجام شده که این بناها داخل قلعه قرار داشته و محوطه قلعه جندق هم با قدمت قرن هفتم هجری تا دوره قاجاریه سال ۹۳ به شماره ۳۱۰۹۴ ثبت ملی شده و هرگونه تغییری در آن تخلف است.
در همان سال ۹۳ که محوطه قلعه به ثبت رسید، محمد حسن طالبیان در نامه ای به زرگرپور استاندار اصفهان نوشت که این اثر تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و است و هرگونه دخل و تصرف و یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب با تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم به حساب می آید و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

او در این نامه خواست تا دستور داده شود مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان استان ابلاغ و از نتیجه اقدامات انجام شده این سازمان را آگاه کنند.
اکنون با وجود چنین اقدامی از جانب هیات امنای مسجد جامع جندق پرونده قضایی برای این مورد تشکیل شده و سازمان میراث فرهنگی قصد شکایت از آنها را به علت تخریب بخشی از تاریخ جندق کرده اند.