سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
کشف محوطه قلعه کتی در مازندران

کشف محوطه قلعه کتی در مازندران

به گزارش تور مسافرتی سرپرست برنامه بررسی نجات بخشی محدوده سد سجادرود بابل از کشف «قلعه کتی» در برنامه بررسی نجات بخشی محدوده «سد سجاد رود» بابل در استان مازندران اطلاع داد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، عبدالرضا مهاجری نژاد، اظهار داشت: سد مخزنی سجادرود با هدف جمع آوری و کنترل آبهای سطحی رودخانه سجادرود برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز زون چهار۴ آبرسانی طرح جامع آبرسانی شرب و صنعت مازندران در شهرستان های بابل، بابلسر و فریدونکنار و بهبود وضع موجود کشاورزی حق آبه بران رودخانه سجادرود راه اندازی می گردد.

به گفته این باستان شناس، با اینکه ضرورت انجام این پروژه ها امری مهم تلقی می شود، اما اهمیت حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، ازاین رو در همین راستا بررسی و شناسایی حوضه آبریز سجاد رود برای شناسایی و حفظ آثار این منطقه شروع شد.

وی از محوطه های کشف شده در این بررسی را محوطه باستانی قلعه کتی معرفی نمود که روی یک عارضه طبیعی قرار گرفته و به صورت یک تپه بزرگ در قسمت جنوب شرقی تاج سد قرار دارد و اضافه کرد: در بررسی های اولیه سطح تپه آثار پراکنده سفال به دست آمد که نشان از وجود یک سایت باستانی داشت.

او اظهار داشت: هر چند به دلیل پوشش جنگلی این محوطه و شیب نسبتا زیاد و شکل ظاهری سطح زمین که سبب تولید فرسایش شدید می گردد و از جانب دیگر وجود برگ و خاک برگ نرم که عامل فرسایش را تشدید می کند، جمع آوری داده را از سطح تپه با مشکل مواجه کرده است، ولی با بررسی های دقیق تر این داده ها جمع آوری و مورد طبقه بندی قرار گرفته اند.

وی با بیان این که حاصل بررسی های انجام شده، در محوطه ی قلعه «کتی» شناسایی سه محوطه باستانی بود، تصریح کرد: با نگاهی دقیقتر به داده های مکانی این محوطه ها نقش پر رنگ شکل زمین و عوامل مورفولوژیکی آشکار می گردد که دلایل شکل گیری این محوطه ها را باید در آن بررسی کرد.

مهاجری نژاد با تاکید بر این که سه محوطه به سه دوره متفاوت یعنی گورستان عصرآهن، قلعه ساسانی و یک محوطه با قدمت تاریخی و اسلامی که از دو سایت دیگر جدیدتر است، تعلق دارند، افزود: برپایه آنچه که پیش از آغاز بررسی میدانی به دست آمد و با نگاهی به نقشه های توپوگرافی و هوایی منطقه نخست به نظر می رسید از لحاظ موقعیت مکانی این منطقه مستعد تشکیل سکونتگاه ها و شکل گیری استقرارگاه های باستانی بوده است.

به گفته ی وی، همینطور به نظر وجود رودخانه سجاد رود بعنوان یک رود دائمی و مهمترین عامل شکل گیری استقرار نقش به سزایی در این رابطه ایفا کنند.

او با بیان این که نگاهی دقیقتر به محوطه های مورد شناسایی نشان داده است هر سه محوطه کشف شده در این ناحیه، در ارتفاع بالاتر از زمین های اطراف خود و بستر رودخانه قرار گرفته اند که پدیده های محیطی یاد شده کمترین تأثیر را در آنها داشته اند و اضافه کرد: وجود این محوطه ها در این منطقه به خصوص اینکه از لحاظ زمانی به دوران های مختلفی مربوط هستند مهم تلقی می گردد و لازم است برای حفظ و نگهداری از میراث باستانی این منطقه و بازسازی بخشی از فرهنگ گذشته آن مورد توجه قرار گیرند.

این دیرینه شناس بر ضرورت کاوش نجات بخشی و مستندسازی این محوطه پیش از هر گونه اقدامی که سبب تهدید و در معرض خطر قرار گرفتن آن شود تصریح کرد و اظهار داشت: بطور قطع چنین اقدامی نه در تعارض و مخالفت با انجام پروِژه های عمرانی کشور بلکه در تعامل با آن در جهت پیشرفت پروِژه و همچنین حفظ میراث گذشته است.

مهاجری نژاد با اشاره به این که اهمیت حفظ میراث معنوی، مبادرت به انجام بررسی های مردم نگاری، پژوهش های مردم شناسی و شناخت فرهنگِ بومی منطقه شد، افزود: در همین راستا بخشی از سنت معماری و خانه های مسکونی مورد توجه قرار گرفته و مستندسازی شدند.