سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معرفی کلاس های پروازی هواپیما! به نقل از ایرپلین تیکت

معرفی کلاس های پروازی هواپیما! به نقل از ایرپلین تیکت

تور مسافرتی: کلاس سفر (Travel Class) به کیفیت نشیمن و غذا در صنعت حمل و نقل عمومی گفته میگردد. نام کلاس های متفاوت اغلب در وسایل نقلیه ای چون قطار، کشتی و هواپیما یافت می شوند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در این مقاله از مجله ایرپلین تیکت کلاس های پروازی را بررسی می نماییم.
فرست کلاس (First Class)
در بعضی از ایرلاین ها کلاس پروازی وجود دارد که نسبت به کلاس بیزنس، پریمیوم اکونومی و اکونومی، لوکس‎تر، راحت تر و در نتیجه گران تر است. در هواپیماهای مسافربری، فرست کلاس معمولاً به تعداد محدودی صندلی و یا کابین که به ندرت فراتر از ۲۰ عدد می شود، در قسمت جلویی هواپیما اطلاق میگردد که به نسبت دیگر صندلی ها از فضای آزاد جلوی پا، راحتی و حریم شخصی بیشتر برخوردار می باشد. به صورت کلی، فرست کلاس بالاترین کلاس ممکن در مسافرت شمرده می شود.
در هواپیماهای ملخی، صندلی های فرست کلاس در قسمت عقب هواپیما به منظور اجتناب از شنیده شدن صدای ملخ آن قرار دارند. این در حالیست که در هواپیماهای جت این صندلی ها نزدیک به دماغه ی هواپیما و یا در بعضی از هواپیماها مانند ایرباس ای ۳۸۰ (Airbus A380) و یا بوئینگ ۷۴۷ (Boeing 747) در طبقه ی بالایی قرار گرفته اند. لازم به ذکر است هر دو هواپیمای نامبرده در زمره ی هواپیماهای بسیار بزرگ ساخته شده در جهان هستند. برای آشنایی با غول آساترین هواپیماهای جهان روی لینک کلیک کنید.
صندلی های فرست کلاس غالباً صندلی های نیم دایره ای که عرض بیشتر و فضای بیشتری دارند هستند. گاهی فرست کلاس به سوئیت های کوچک و مجزایی که مجهز به تلویزیون و پنل جدا کننده از فضاهای دیگر است اطلاق میگردد. صندلی های فرست کلاس در پروازهای بین المللی ۲۳۹-۱۴۷ سانتی متر فاصله ی بین دو صندلی۱ و ۸۹-۴۸ سانتی متر عرض دارند. در صورتی که در پروازهای داخلی فاصله ی بین دو صندلی ۱۷۳-۸۶ سانتی متر و عرض هر صندلی ۵۶-۴۶ سانتی متر است. افراد بلند قد طبیعتاً احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.
مسافران فرست کلاس حداقل یک سرویس بهداشتی جداگانه دارند. معمولاً ورود مسافران بیزنس و اکونومی به قسمت فرست کلاس هواپیما ممنوع می باشد. قسمت فرست کلاس هواپیما به امکانی به نام AVOD مجهز است که سیستمی است که به کاربران اجازه می دهد محتواهای صوتی یا تصویری را هرزمان بنا به میل خودشان تماشا یا گوش کنند. امکانات فرست کلاس پروازهای طولانی ایرلاین های بسیار لوکس با بعضی از امکانات یک هتل ۵ ستاره، مانند مینی بار، امکان دارد مطابقت داشته باشد.

سوئیت های فرست کلاس
با بهبود بخشی صندلی های بیزنس کلاس، بعضی از ایرلاین ها به ارتقاء و یا معرفی نوع جدیدی از صندلی های فرست کلاس که در واقع بیشتر به سوئیت نزدیک است تا به صندلی، اقدام نموده اند. اخیراً هواپیمایی سنگاپور (Singapore Airlines) لوکس ترین کلاس خود با شعار «کلاس A بالاتر از فرست» را برای هواپیماهای ایرباس سری ای ۳۸۰ به صنعت هواپیمایی معرفی کرده است. تخت تاشو ۲ متری که از صندلی کاملاً مجزاست به همراه چند جزء دیگر، سوئیت های این کلاس پروازی را می سازند. در این سوئیت ها حریم شخصی در هواپیما کاملاً مدلول پیدا می کند.
دیگر ایرلاین ها مانند هواپیمایی امارات (Emirates Airlines) که از ای ۳۸۰ ها استفاده می نماید، سوئیت هایی با امکانات نظیر آنچه در هواپیماهای ایرلاین سنگاپور دیده می شود، باز دارد. اما با این تفاوت که تخت و صندلی یکی هستند و فقط با فشار دادن یک دکمه به یکدیگر تبدیل می شوند.
هواپیمایی الاتحاد (Etihad Airways) در دسامبر سال ۲۰۱۴ زمانی که خانواده ی ای ۳۸۰ را به جمع هواپیماهایش اضافه کرد، سوئیت هایی دارای ۳ بخش به نام “اقامتگاه” (Residence) را به بازار معرفی نمود. این نوع سوئیت دارای اتاق خواب مجزا، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی کاملاً مجهز است.
مسافران فرست کلاس پیش از سوار شدن به هواپیما هم از امکانات ویژه ای برخوردار می شوند. در فرودگاه، قسمتی مجزا برای دریافت کارت پرواز مسافران فرست کلاس در نظر گرفته شده است. بعضی از ایرلاین ها ترمینال های جداگانه ای برای مسافران فرست کلاس مشخص کرده و برای پروازهای بین المللی، ترنسفر فرودگاهی که معمولاً لیموزین است، نمایش می دهند.
بدیهی است که مسافران فرست کلاس به سالن اختصاصی این کلاس پروازی که دارای امکاناتی لوکس است دسترسی دارند. آنها معمولاً زودتر از دیگر مسافران سوار هواپیما می شوند.
بیزنس کلاس (Business Class)
بیزنس در صنعت هواپیمایی به کلاس پروازی گفته میگردد که در آن سرویس هایی با کیفیتی درخلال کلاس پروازی فرست و اکونومی نمایش میگردد اما هم اینک خیلی از ایرلاین هایی که فرست کلاس را از فهرست خدمات خود حذف کرده اند، بیزنس کلاس را با بهترین کیفیت به مسافران نمایش می دهند.
کلاس پروازی بیزنس از راه نوع صندلی، غذا، نوشیدنی و دیگر امکانات از کلاس های دیگر جدا میگردد. در هوانوردی غیر نظامی، بیزنس کلاس با حروف J یا C نشان داده می شود. بااینکه لازم به ذکر است بنا به شرایط امکان دارد از حروف دیگر باز استفاده گردد.
در مقایسه با مسیرهای داخلی و کوتاه، برای مسیرهای طولانی کلاس پروازی بیزنس بسیار راحت تر و مناسب تر از کلاس اکونومی است. تفاوت عمده ی کلاس بیزنس با اکونومی در نوع صندلی هاست. نوآوری در صندلی های کلاس پروازی بیزنس به همراه خصوصیات تشکیل دهنده اش، پیش از آن فقط در فرست کلاس دیده شده بود. صندلی های بیزنس کلاس، فاصله ی بسیار زیاد در امکانات و راحتی صندلی های فرست و اکونومی را از بین بردند. از جانب دیگر قیمت پروازهای بیزنس کلاس هم به اندازه ی فرست کلاس بالا نبود. همین سوژه عاملی شد تا خیلی از ایرلاین ها بخشی از هواپیما را به فرست کلاس اختصاص ندهند و به جای آن صندلی های بیشتری برای کلاس پروازی بیزنس در نظر بگیرند.
مسافران کلاس پروازی اکونومی معمولاً اجازه ی رفت و آمد به کابین بیزنس کلاس را ندارند، در صورتیکه مسافران فرست کلاس بین کابین خودشان و کابین بیزنس رفت و آمد می کنند.
برای پروازهای طولانی به صورت معمول چند نوع صندلی وجود دارد:
صندلی های گهواره ای نیمه تخت خواب شو صندلی هایی هستند که تا ۱۶۰ درجه به عقب می روند و اساساً فضای بیشتری برای پا دارند. فاصله ی بین دو صندلی معمولاً ۱۶۰-۱۴۰ سانتی متر و اندازه ی صندلی ها ۵۶-۵۱ سانتی متر است.
صندلی های تمام تخت خواب شو به منظور فراهم کردن بیشترین میزان راحتی، به صورت کامل خوابیده می شوند و موازی سطح زمین قرار می گیرند. بعضی از ایرلاین ها این نوع صندلی ها را در پروازهای بین المللی خود نمایش می دهند و در عین حال کلاس پروازی بیزنس را با نوع دیگری از صندلی پوشش می دهند تا بتوانند بلیط هر دو نوع کلاس پروازی را به فروش برسانند. هواپیمایی بریتیش (British Airways) در زمره ی آغازین ایرلاین هایی بود که صندلی های تمام تخت خواب شو را به بازار صنعت هواپیمایی وارد کرد.
صندلی های کابینی برای احداث حداکثر حریم خصوصی طراحی شده اند. این نوع نشیمن معمولاً در هواپیماهای پهن پیکر یافت میگردد. هر طرف از صندلی با پنلی به ارتفاع حدودی ۱/۲ متر پوشیده شده است.

پریمیوم اکونومی کلاس (Premium Economy Class)
در سال های اخیر بعضی از ایرلاین ها کلاس جدیدی به نام پریمیوم اکونومی به هواپیماهای خود اضافه کرده اند. این کلاس پروازی امکاناتی بین اکونومی و بیزنس نمایش می دهد. کلاس پریمیوم اکونومی، راحتی بیشتر، صندلی های بزرگ تر، چک این آسان تر به همراه سرویس های بهتری برای غذا و نوشیدنی فراهم می آورد. در مقایسه با کلاس اکونومی استاندارد، صندلی های کلاس پریمیوم اکونومی از ۱۵-۱۰ سانتی متر فضای پای بیشتر، ۵-۲ سانتی متر عرض بیشتر و مانیتورهای شخصی بهره مند هستند.
عموماً اگر پرواز زودتر رزرو شود، نرخ بلیط کلاس پروازی پریمیوم اکونومی ۸۵ درصد و اگر نزدیک به تاریخ پرواز رزرو شود، این نرخ ۳۵ درصد بیشتر از بلیط های اکونومی محاسبه می گردد. اما به صورت کلی بلیط پرواز کلاس پریمیوم اکونومی ۶۵ درصد ارزان تر از بلیط های بیزنس کلاس هستند.
اکونومی کلاس (Economy Class)
کلاس اکونومی که گاهاً به نام کلاس استاندارد باز شناخته می شود، رایج ترین کلاس پروازی شمرده می شود. صندلی های کلاس پروازی اکونومی معمولاً کمی به عقب خم می شوند و دارای میزی جمع شو هستند. فاصله ی بین صندلی های این کلاس پروازی، ۸۱-۷۶ سانتی متر برای پروازهای داخلی و ۹۱-۷۶ سانتی متر برای پروازهای بین المللی است. عرض صندلی های اکونومی کلاس معمولاً بین ۴۸ تا ۴۴ سانتی متر می باشد. حرف Y نمایانگر کلاس پروازی اکونومی است. برمبنای ایرلاین انتخابی، امکانات این کلاس پروازی می تواند متفاوت باشد، پتو، مسواک و خمیر دندان، چشم بند، هدفون و… امکاناتیست که در اختیار مسافران قرار می گیرد.
در حال حاضر وعده های غذایی برای کلاس پروازی اکونومی بیشتر در پروازهای بین المللی سرو میگردد. بیشتر ایرلاین ها برای مسیرهای داخلی به میان وعده بسنده می کنند. به صورت کلی کلاس پروازی اکونومی در میان تمامی کلاس های پروازی از قیمت پایین تر و راحتی کمتری برخوردار می باشد.
امروزه ایرلاین های فعال در صنعت حمل و نقل هوایی، همواره اهتمام در بهبود کیفیت و خدمات خود دارند. آنها امکان دارد با تفاوت در نوع صندلی های کلاس های پروازی متفاوت، سرویس های متفاوت در هر کلاس پروازی و حتی قیمت بلیط هواپیما با یکدیگر به رقابت بپردازند. برای آگاهی از قیمت بلیط ایرلاین های متفاوت می توانید از ایرپلین تیکت که سامانه ای قابل اعتماد همراه با پشتیبانی شبانه روزی است دیدن کنید.
منبع خبر: https: //mag.airplaneticket.ir/flight-classes/ این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.