سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ غاز بودن سیمرغ همسایه، احیای نخستین آسیاب موزه تهران

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ غاز بودن سیمرغ همسایه، احیای نخستین آسیاب موزه تهران

تور مسافرتی: حاشیه های تندیس جشنواره فیلم فجر، احیای نخستین آسیاب موزه تهران و شروع به کار نمایشگاه گردشگری همچون خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در این هفته رئیس سازمان میراث فرهنگی پیرو حاشیه های ساخت تندیس جشنواره فیلم فجر در کشور امارات بیان کرد: مقرر است به بهترین فیلم این جشنواره امسال تندیس صنایع دستی باز اهدا کنند. اینکه تندیس مهمترین جشنواره فیلم در ایران توسط اماراتی ها ایجاد می شود جای تاسف دارد. ما هنرمندانی داریم که می توان از هنر آنها برای ساخت این تندیس بهره برد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی همین طور در گفتگویی با صدا و سیما در این هفته اعلام نمود بیشتر از شش میلیون توریست خارجی در ۹ ماهه امسال به ایران آمده اند اما چون حساب های اقماری در صنعت گردشگری وجود ندارد هنوز معین نمی باشد که آورده این تعداد توریست چقدر بوده است. ما در نظر داریم تا با همکاری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، کمیته ای برای این بخش تشکیل دهیم.
در این هفته همین طور خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از کاووش های دیرینه شناسی شهر ری دیدن کردند. چندی قبل خبر رسیده بود که کوزه هایی در قسمتی از شهر ری پیدا شده که درون آن سکه و طلا بوده است اما کاووش های باستانی شناسی نشان داد که در این دو کوزه که به صورت اتفاقی به دنبال عملیات ساخت این منزل مسکونی پیدا شده چیزی جز خاک و خرده شیشه نبوده است. خبرنگاران همین طور به نخستین آسیاب موزه تهران رفتند و از احیای این بنای تاریخی قاجاری دیدن کردند. مقرر است این آسیاب قدیمی که در محله یوسف آباد قرار گرفته و توسط مالکان آن احیا شده باکمک سازمان میراث فرهنگی در سال آینده به موزه تبدیل گردد. در کنار آن یک نانوایی متعلق به ۵۰ سال پیش هنوز در حال فعالیت است و مالکان در نظر دارند این آسیاب و نانوایی را برای همیشه حفظ نموده و روند تهیه نان را برای نسل آینده حفظ کنند و نشان دهند.
ابراهیم حقیقی طراح تندیس جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: هنر ریخته گری و شیشه گری یکپارچه در ایران وجود نداشته بنا بر این ما از هنرمندان کشورهای دیگر خواستیم که این تندیس را بسازند.
در همین هفته همین طور از سازمان میراث فرهنگی خبر رسید که مقرر است در ایام ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته برپا شود. در این نمایشگاه جاذبه های گردشگری و ظرفیت های استانها بیشتر از تهران نمایش داده خواهد شد. همین طور مردم می توانند در این نمایشگاه برای سفرهای نوروزی خود برنامه ریزی کنند.
این نمایشگاه گردشگری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران از بامداد تا بعدازظهر برپا خواهد بود. مراسم افتتاحیه آن باز ۲۳ بهمن ماه با حضور سفرای کشورهای خارجی و رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار می گردد.
در نشست خبری این نمایشگاه فرهاد امینیان مسئول نمایشگاههای تهران اظهار داشت: بعضی از شرکت های خارجی به جهت اینکه هزینه یورو برای حضورشان در این نمایشگاه نپردازند با پارتنتر ایرانی خود غرفه می زنند.
آرش نورآقایی کارشناس و پژوهشگر گردشگری این هفته در گفتگویی باخبرنگار مهر درباره صنعت گردشگری شهر تهران سخت گفت و بیان کرد: تهران شهر ضد توریست است چونکه برخی آلودگی های صوتی و رفتاری سبب می شود که این شهر در بین شهرهای گردشگری ایران قرار نگیرد. این در شرایطی است که پایتخت کشورها همیشه یکی از مقاصد مهم گردشگری آن کشور به حساب می آیند اما در ایران این اتفاق نیفتاده است و حتی در پیاده رو ها ما احترامی برای گردشگران قائل نیستیم چه برسد به آلودگی های رفتاری.