سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
آغاز مرمت پل تاریخی سیل زده کشکان در لرستان

آغاز مرمت پل تاریخی سیل زده کشکان در لرستان

به گزارش تور مسافرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار داشت: مرمت پل تاریخی کشکان که بر اثر سیلاب امسال صدمه دیده بود، شروع شد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، سیدامین قاسمی امروز در جمع خبرنگاران از آغاز مرمت پل تاریخی کشکان در شهرستان چگنی اطلاع داد و اظهار نمود: سیل فروردین ماه امسال سبب شد تا بخشی از پل تاریخی کشکان صدمه ببیند.
وی ادامه داد: جهت تثبیت وضعیت موجود این پل تاریخی مرمت آن شروع شده و در این بخش از مرمت نسبت به استقامت بخشی بستر و پی این پل تاریخی به منظور تثبیت پایه ها و پیشگیری از نشست آنها اقدام می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اعتبار این فصل از مرمت پل تاریخی کشکان را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برشمرد و عنوان کرد: این میزان اعتبار از محل اعتبارات ملی تامین شده است.
پل کشکان در بخش چگنی بر روی رودخانه ای به همین نام و در راه راه باستانی شاپور خواست به طرهان راه اندازی شده که در متون تاریخی از آن بعنوان گژکی یاد شده است.
پل تاریخی کشکان دارای پایه هایی به مساحت بیشتر از ۲۰۰ متری و همینطور ارتفاع بلندی به اندازه یک ساختمان ۱۲ طبقه است که مساحت پایه ها و ارتفاع پل کشکان در هیچ پلی در دنیا وجود ندارد.
پل تاریخی کشکان در لرستان به دستور«ابو نجم بدر ابن حسنویه» از سال ۳۸۹ تا ۳۹۹ ساخته شده و دارای قدمتی هزارساله است و جز سه پل تاریخی در ایران است که دارای کتیبه ای به اندازه ۱۰۶ در ۹۲ است و به خط «کوفی برگ دار» نوشته شده و مربوط به قرن چهارم هجری است، کتیبه پل کشکان با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع شده و در هفت سطر نوشته شده است.
متاسفانه امسال براثر بارش شدید و وقوع سیلاب ناشی از رودخانه کشکان، بخشی از پایه طاق الحاقی کشکان تخریب شد و علاوه بر این پل به آثار تاریخی دیگر این استان هم صدمه های جدی وارد شد.
فرماندار خرم آباد هم از اختصاص ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری خرم آباد برای بازسازی ۳ پل تخریب شده در جریان سیل اطلاع داد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، اسد عبدالهی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه یکی از عواملی که در سطح شهر خرم آباد منجر به ایجاد ترافیک شده این است که هرچه پاساژ و هتل ساخته شده و حتی بیمارستانها پارکینگ ندارند، اظهار نمود: ساختمان پزشکان برای پزشکان خود هم پارکینگ پیشبینی نکرده و یا اگر پیشبینی شده این پارکینگ ها را به آزمایشگاه و مرکز رادیولوژی تغییر کاربری داده اند.
وی بر لزوم استفاده از حمل و نقل عمومی و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری تصریح کرد و اظهار داشت: اگر حتی هزار نفر در شهر از دوچرخه استفاده کنند بخشی از ترافیک حل می شود.
فرماندار خرم آباد با اشاره به اینکه ۳ پل از خرم آباد در جریان سیل تخریب شده است، اظهار داشت: بازسازی این پل ها ترافیک و تردد سطح شهر را حل می کند. پول اختصاص یافته نقد است و بخشی از آن هم آمده است و تنها بازسازی پل ها و اجرای پروژه سرعت عمل می خواهد.