سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
کشف آثار مربوط به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد در سادات محمودی دنا

کشف آثار مربوط به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد در سادات محمودی دنا

به گزارش تور مسافرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: آثار مربوط به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد در گورستان منطقه سادات محمودی از توابع شهرستان دنا کشف شده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، محمود باقری در بازدید رئیس پژوهشکده دیرینه شناسی کشور از عملیات فصل سوم کاوش در سادات محمودی شهرستان دنا با اشاره به اینکه با هماهنگی لازم تیم کاوش نجات بخشی در این روستا مشغول فعالیت است، اضافه کرد: سومین فصل از پژوهش ها و مطالعات باستان شناختی در مجموعه باستانی گورستان سادات محمودی شهرستان دنا در بعد یک ماه تلاش کارشناسان دیرینه شناسی کشور روز گذشته ۱۶ شهریور ماه به پایان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه فصل دوم کاوش نجات بخشی گورستان”ده پائین”سادات محمودی پارسال انجام شده است، اظهارکرد: این پژوهش دیرینه شناسی پیش از آغاز به کار سد آبی “خرسان” و برای پیشگیری از نابودی آثار باستانی و تاریخی در این منطقه در چند فصل انجام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آثار کشف شده گورستان مربوط به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد بوده است، تصریح کرد: اشیایی که در این گورستان کشف شده ارتباط تجاری مردم این منطقه با شرق کشور را نشان داده است.
باقری خاطرنشان کرد: اشیای کشف شده از گورستان سادات محمودی به موزه دیرینه شناسی یاسوج، مرکز استان انتقال داده می شود.
وی با اشاره به اینکه اشیای کشف شده در فصل سوم یک دوره جدید از فرهنگ مردم را نشان داده است، بیان کرد: کاوش فصل سوم اطلاعات تاریخی جدیدی را در اختیار باستان شناسان کشور قرار داده است.
همینطور روح الله شیرازی، رئیس پژوهشکده دیرینه شناسی کشور در این بازدید با اشاره به اینکه این عملیات تا کنون در سه فصل در دهستان سادات محمودی صورت گرفته است، اظهار داشت: عملیات کاوش در محدوده تاریخی سادات محمودی به منظور نجات بخشی آثار تاریخی پیش از شروع به کار سد آبی “خرسان” است.
وی با اشاره به یافته های دیرینه شناسی در این منطقه اظهارکرد: در گورهای تاریخی این منطقه تعدادی اشیاء سفالی، ظروف مرمری کشف که به لحاظ تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
شیرازی اظهارکرد: با عنایت به وسعت گورستان و محوطه های تاریخی در دهستان سادات محمودی مطالعات دیرینه شناسی در فصل های بعدی انجام می شود.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، رئیس پژوهشکده دیرینه شناسی کشور به همراه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از عملیات فصل سوم کاوش در سادات محمودی شهرستان دنا بازدید کردند.