سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
ایران و اتریش سمپوزیوم گردشگری کوهستان برگزار می کنند

ایران و اتریش سمپوزیوم گردشگری کوهستان برگزار می کنند

به گزارش تور مسافرتی ایران و اتریش درباره برگزاری «سمپوزیوم گردشگری کوهستان و طبیعت گرد» و سومین «کارگروه فنی همکاریهای گردشگری ایران و اتریش» مذاکره کردند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ در نشست با اشتفان شولتس ـ سفیر اتریش در تهران ـ که در محل این معاونت برگزار شد، مقدمات برگزاری سمپوزیوم گردشگری کوهستان و طبیعت گردی در تاریخ سوم و چهارم مهرماه و برگزاری سومین کارگروه فنی همکارهای گردشگری ایران و اتریش در تاریخ دوم مهرماه امسال در تهران را بررسی کردند.
معاون گردشگری اظهار داشت: با عنایت به این که رویدادهای مهم پیش رو با محوریت طبیعت گردی و اکوتوریسم خواهد بود، آشنایی با اقدامات انجام شده در معاونت گردشگری در رابطه با این حوزه شامل به کارگیری توان فرابخشی دستگاه های ذینفع در کمیته ملی طبیعت گردی، به روزرسانی سند ملی طبیعت گردی و ابلاغ آن، همکاری با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) مطابق با شعار سال ۲۰۲۰ با عنوان اکوتوریسم و توسعه گردشگری روستایی و میزبانی از وزرای گردشگری کشورهای مختلف در اجلاسی جهانی با همین عنوان در استان های کرمانشاه و کردستان، نشان دهنده آن است که مبحث اکوتوریسم همواره در اولویت برنامه های ما قرار دارد و گام های برداشته شده می تواند در برگزاریسمپوزیوم گردشگری کوهستان و طبیعت گردی که مقرر است با همکاری معاونت گردشگری، سفارت اتریش و دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شود، اثرگذار باشد.
تیموری همینطور با بیان این که نگاه ما به حوزه گردشگری در کنار ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن یک نگاه غالب فرهنگی است، خاطرنشان کرد: گردشگری ابزاری مناسب برای تعامل و ارتباطات میان فرهنگی بین ملت ها است.
معاون گردشگری اظهار نمود: شاید یکی از علل این که جهان امروز درگیر چالش ها و تنش های روز افزون شده است این باشد که مسؤولان حوزه های فرهنگی به اندازه سیاسیون فعال نبوده اند تا با تقویت روابط میان ملت ها، دوستی ها و تعاملات مسالمت آمیز جایگزین چالش ها، خصومت ها و تنش ها شود.
تیموری از ایران بعنوان مقصدی فرهنگی برای گردشگران نام برد و اظهار داشت: وجود تفاوت نگاه گردشگران قبل و پس از ورود به کشور و تحسین از وجوه فرهنگی ایران نشان از این ادعا است که به تکرار در تورهای ورودی شاهد آن هستیم.
معاون گردشگری بهره مندی از گردشگری بعنوان محرک برای پویایی و نشاط، افزایش کیفیت زندگی اجتماعی در بین مردم ایران و کوشش برای توزیع سفر و انتقال ثروت به استان های محروم و کمتر شناخته شده را سیاست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عرصه گردشگری داخلی و یک مسؤولیت اجتماعی برای حوزه گردشگری دانست و اظهار داشت: سمپوزیوم گردشگری کوهستان و طبیعت گردی هم راستا با زوایای فرهنگی گفته شده، برگزار خواهد شد؛ چونکه اکوتوریسم در ایران یک ظرفیت است و با عنایت به این که این ظرفیت در شهرها و روستاهای کوچک متمرکز است؛ بنابراین فرآیند توزیع سفر و ثروت می تواند در شکوفایی استعدادهای بالقوه این بخش موثر واقع شود.
تیموری همینطور با اشاره به پیشینه همکاریهای گردشگری میان جمهوری اسلامی ایران و اتریش، اضافه کرد: سومین کارگروه فنی همکارهای گردشگری ایران و اتریش که مقرر است همزمان در مهرماه امسال در تهران برگزار شود، چندی قبل در خردادماه امسال با عنوان دومین نشست کارگروه مشترک گردشگری جمهوری اسلامی ایران و اتریش با مبحث آموزش برگزار گردید و بخش نخست این رویداد هم سال ۹۵ با هدف آشنایی ظرفیت های گردشگری طرفین در تهران برگزار شده بود.
او با بیان پشتیبانی از روند برگزاری این کارگروه، اظهار نمود: بخش نخست سومین کارگروه همکارهای ایران و اتریش با مبحث گردشگری کوهستان و بخش دوم این رویداد با محوریت طبیعت گردی برگزار می شود و فعالان بخش خصوصی و دولتی طرفین به تبادل اطلاعات و تقویت تعاملات در این عرصه خواهند پرداخت.
تیموری همچین برای برگزاری مراسم امضای پروتکل سومین کارگروه فنی همکارهای گردشگری ایران و اتریش به منظور ثبت تعهدات طرفین، در روز چهارشنبه، ۳ مهرماه در حاشیه سمپوزیوم گردشگری کوهستان و طبیعت گردی در دانشگاه علم و فرهنگ، اعلام آمادگی کرد.
اشتفان شولتس ـ سفیر اتریش در ایران ـ هم با بیان این که گردشگری یکی از کانال هایی است که به تعمیق روابط دولت ها و ملت ها می انجامد، اظهار داشت: می توانیم ادعا نماییم رابطه ایران و اتریش در زمینه گردشگری جزو ارتباطات ابرقدرت است؛ چون که این رابطه بیشتر از ۷۰۰ سال پیشینه دارد.
وی با بیان این که یکی از وجوه اصلی گردشگری یادگیری از یکدیگر است، اظهار نمود: جانمایی صحیح ساختار سمپوزیوم گردشگری کوهستان و طبیعت گردی باهدف آموزش می تواند در فرهنگسازی گردشگری داخلی، ارتباط با کشورهای همسایه و هم در سطح بین الملل اثرگذار باشد.
سفیر اتریش اضافه کرد: پیشنهاد می شود با دعوت از استان های فعال در حوزه طبیعت گردی در سمپوزیوم پیش رو زمینه ارتقای کیفی خدمات این حوزه را سبب شویم.
شولتس اظهار داشت: کشور اتریش با جمعیت ۸ میلیون نفر، شاهد ۱۵۰ میلیون نفر شب – اقامت و افزایش ۳۸ درصد رشد پارسال نسبت به سال قبل است. با عنایت به رشد حاصل شده، نکات منفی هم در زمینه مدیریت مقاصد، ازدحام گردشگران در بعضی نقاط خاص و عدم توزیع سفر در اتریش دیده می شود.
او همینطور نسبت به دستاوردهای سومین کارگروه فنی همکارهای گردشگری ایران و اتریش بیان کرد: امیدوارم با ترسیم نقشه راه در حوزه گردشگری کوهستان و طبیعت گردی، چشم اندازی روشن در زمینه همکاری دو کشور ترسیم شود.