سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون میراث فرهنگی خبر داد حمایت سفارت اتریش از کارگاه های پیشگیری بحران در موزه ها

معاون میراث فرهنگی خبر داد حمایت سفارت اتریش از کارگاه های پیشگیری بحران در موزه ها

به گزارش تور مسافرتی معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: سفارت اتریش برای پشتیبانی از کارگاه های جلوگیری از بحران در موزه ها اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، اولین جلسه تخصصی کمیته های مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه ها از بامداد روز چهارم دی ماه در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی در حال برگزاری است، در این برنامه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: سوانح گوناگونی همچون آتش سوزی میدان حسن آباد، مسجدجامع تهران و… نشان می دهند که باید با یکدیگر در حوزه جلوگیری از آتش سوزی همکاری نماییم. بطور قطع حفاظت پیشگیرانه به مرمت آثار تاریخی ارجحیت دارد و می تواند کمک نماید اتفاق ناگواری در آینده رخ ندهد.
وی اظهار داشت: ما کارهای مختلفی انجام دادیم، کلیاتی از مواردی حفاظتی و پیشگیرانه را در چارچوب آئین نامه ای برای موزه ها تهیه شده و به بقیه استان ها ابلاغ کرده ایم. کمیته بحران هم دراین زمینه شکل گرفته است.
وی اظهار داشت: ما عضو سازمان های بین المللی هستیم، سپر آبی یکی دیگر از نهادهای جهانی است که برای کم به آموزش پیشگیرانه به آن پیوسته ایم، ایران به کنوانسیون ها و نهادهایی که در این عرصه کار می کند، متصل شده است، چند روز پیش هم سفیر اتریش در کاخ نیاوران اعلام نمود آمادگی دارد برای پشتیبانی از کارگاه جلوگیری از بحران اقدامات لازم را انجام دهد.
وی اظهار داشت: ما تلاش می نماییم از ظرفیت داخلی خود پژوهشگاه میراث فرهنگی و ظرفیت بیرونی حداکثر بهره را ببریم، آتش نشانان تهران هم کمک کرده اند و خودشان متقاضی برگزاری کارگاه آموزشی بوده اند ما هم زمینه بازدید از موزه ها را در اختیارشان قرار داده ایم.
طالبیان افزود: بعضی از موزه ها به سیستم دستی اطفای حریق متصل هستند و یا در مقابل زلزله امکان دارد پناهی نداشته باشند لازم است در این جلسه به جمع بندی های مختلفی دراین زمینه برسیم.
در ادامه فاطیما محسنی دبیر کمیته مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه های کشور در این جلسه اظهار داشت: مخاطرات جوی زمین شناختی، بیولوژیک و توپولوژیک همچون مخاطراتی هستند که عوامل انسانی در ایجاد آنها دخالت مستقیمی ندارند. فرو ریختن بناها، انفجارهای، آتش سوزی، نشت مواد شیمیایی، ناآرامی ها، عملیات تروریستی، تصادفات، مخاطرات انسان ساخت هستند.
وی اظهار داشت: همچون وظایف این کمیته تشکیل مرکز مدیریت بحران، تشکیل کمیته های محلی، کارگروه های تخصصی بر مبنای نیازها، شناخت بحران و ریسک در موزه ها از راه بازرسی دوره ای، مدیریت کاهش یا رفع خطر با نظارت و کمک حوزه های تخصصی است.
محسنی اظهار داشت: پاکسازی و ساماندهی موزه، برآورد خرابی و خسارت به آثار، مستند نگاری از آثار، اطلاع رسانی به مردم، راه اندازی کارگاه و آزمایشگاه حفاظت، صدمه شناسی و بررسی ضعف ها و قوت های واکنش در مقابل بحران بخش هایی از دستورالعمل کمیته در فاز بازسازی پس از بحران است.