سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گزارش تور مسافرتی مطرح شد؛ احتمال اجرایی شدن مصوبه مالیات سفر

در گزارش تور مسافرتی مطرح شد؛ احتمال اجرایی شدن مصوبه مالیات سفر

تور مسافرتی: یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: ممکنست استفاده از مصوبه مالیات سفر در آینده اجرایی شود.

وحید عزیزی کارشناس امور اقتصادی در گفتگو با خبرنگارمهر، درباره مالیات بر سفرهای خروجی که توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسیده و بگفته سازمان امور مالیاتی همان عوارضی است که از مسافران هنگام خروج از کشور دریافت می شود، اظهار داشت: بنظر می رسد اصل موضوع مصوبه چیز جدیدی نبوده است. اما بستگی به این دارد که سازمان امور مالیاتی و مجلس در سال های آینده چه طور از این لایحه ای که تصویب شده استفاده کنند.
وی اضافه کرد: آنچه تصویب شده در چارچوب مالیات بر ارزش افزوده است که در آن آمده دولت می تواند مالیات برای سفر وضع کند و یا اینکه چه کسانی از مالیات معاف خواهند شد. این مالیات باید در بودجه سالانه مشخص شود. به این صورت، دست مجلس و سازمان امور مالیاتی باز شده تا مالیات وضع کنند. حالا دیگر خودشان می دانند که همان نرخ و همان روش باشد یا اینکه نرخ سازوکار جدیدی برای آن وضع کنند. البته معاون سازمان امور مالیاتی اعلام نموده این مالیات سفر، همان عوارض خروج از کشور است. منتها مواد قانونی کمک می نماید که زیرساخت های قانونی این تغییرات آماده باشد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: بعید است مالیات به شکل دیگری باشد. حالا روی بلیت هواپیما و سیستم حمل و نقل هم ۵ درصد گرفته می شود. پس اتفاق جدیدی نیست. مگر اینکه اعلام کنند بلیت های لوکس هزینه ای اضافه تر بپردازند. ولی باتوجه به شرایط عمومی و اعلام سازمان امور مالیاتی، بعید است الان چیزی به نام مالیات از سفرهای خروجی، به غیر از همان عوارض گرفته شود. مالیات از جهاتی با عوارض متفاوت می باشد. مالیات به خزانه می رود و محل مصرف عوارض شهرداری و یا دستگاه های دیگر است. بنا بر این ممکنست تغییری که شاهد آن باشیم، این باشد که نام عوارض به مالیات تغییر کند و به خزانه دولت واریز شود.
عزیزی اظهار داشت: ممکنست تصویب این مصوبه نیز از روی هوشمندی باشد و این احتمال هم وجود داشته باشد که در آینده از آن استفاده گردد. یا اینکه ممکنست قسمتی از همان مبلغ را بعنوان مالیات و بخشی هم بعنوان عوارض در نظر بگیرند. جالب اینجاست که ما بعضی از هزینه ها را بعنوان عوارض پرداخت می نماییم اما از آن طرف می گوییم درآمد مالیاتی کشور کم است. با این وجود هنوز معین نمی باشد جنس مالیات ذکر شده چیست. آیا مالیات بر مصرف است. مالیات بر درآمد و یا مالیات دارایی؟

منبع: