سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
حیدروند خبر داد؛ هتل کپری نماد آبادانی شهرستان قلعه گنج شده است

حیدروند خبر داد؛ هتل کپری نماد آبادانی شهرستان قلعه گنج شده است

به گزارش تور مسافرتی مدیر طرح ملی آبادانی قلعه گنج اظهار داشت: نخستین هتل کپری ایران که در شهرستان قلعه گنج بعنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی ساخته شد، حالا نماد آبادانی قلعه گنج شده و شهرستان را با این هتل می شناسند.

مسعود حیدروند مدیر طرح ملی آبادانی شهرستان قلعه گنج در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ۱۲۶ برنامه برای پیشرفت شهرستان قلعه گنج در نظر گرفته که از این تعداد، برخی طرح ها توسط بنیاد علوی و برخی دیگر بر عهده جوامع محلی است که باید برای آنها بسترسازی می کردیم. دستگاه های اجرایی هم به کمک می آمدند که کار هر کدام از آنها هم مشخص شده است. این پروژه ها باید به سرانجام می رسید تا این منطقه از محرومیت فاصله بگیرد.
وی اضافه کرد: در این حوزه معتقد بودیم هیچ کاری را جز با کمک مردم نمی توانیم انجام دهیم. چون یا دستگاه های دیگر می خواهند کار کنند و می بینند آن قدر مشکلات وجود دارد که ناامید می شوند؛ یا برنامه درستی برای پیشرفت نداشتند. ما برنامه هایمان را برای توسعه و آبادانی شهرستان قلعه گنج از سال ۹۴ آغاز کردیم تا جایی که بتوانیم بنا به فرمایشات رهبر انقلاب، اینجا را بعنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی نماییم و سپس، سراغ ۱۲ منطقه دیگری برویم که مقرر است محرومیت زدایی شوند؛ مانند لنده، چالدران، سروآباد، لارک، زهک، قصرقند، مراوه تپه، گرمی، ملک شاهی، سرپل ذهاب، حاجی آباد هرمزگان، مانه و سملقان. چند منطقه هم تا آخر سال به این لیست اضافه می شوند. دلیل انتخابمان هم عمق محرومیت در این مناطق بود.
مدیر طرح ملی آبادانی شهرستان قلعه گنج در ادامه اظهار داشت: اینجا منطقه ای پهناور بود که هرکسی می خواست وارد آن شود، امکانات اولیه ای مثل محل اقامت نداشت. درحالی که رجوع کنندگان متفاوتی داشته اما همیشه از قلعه گنج عبور می کردند و در این منطقه نمی ماندند. یکی از شاخصهای محرومیت، همین نبود مراکز اقامتی است. اما وقتی هتل کپری ساخته شد، در واقع نخستین هتل منحصر به فردی بود که با مصالح بومی اینجا ساخته شد؛ نه با درب های شیشه ای، ساختمان بلند و ظاهری که هیچ تناسبی با این منطقه ندارد. این هتل را با همان استانداردهای یک هتل ولی با استفاده از متریال ساخته شده در همین منطقه افتتاح کردیم. حتی با الگو و نقشه همین هتل در روستاهای دیگر هم کپر ساختیم. ۲۵ کپر در بنگرون و ۴۰ کپر هم در جهلدر که هر دو زیر دامنه های مارز هستند.
حیدروند اظهار داشت: کپر همیشه برای این مردم، نماد دل زدگی و فقر بوده است. اما الان دید مردم نسبت به کپر عوض شده و حالا به داشتن چنین کپری افتخار می کنند. مردم قلعه گنج دیدند که در همان کپرهایی که آنها سال ها می ساخته اند و توجهی به آن نداشتند، مردم شهرهای مختلف می آیند و اقامت می کنند. حتی رفت و آمد مدیران و مسؤلان به آن زیاد شده است. حالا علیرغم این مرکز اقامتی، هر کسی که برای هر مأموریتی یا هر موضوعی به قلعه گنج می آید مدت بیشتری را اینجا می گذراند.

وی در پاسخ به این سؤال که حالا مردم، قلعه گنج را بیشتر با کدام پروژه می شناسند، اظهار داشت: با توانمندی مردم اینجا می شناسند ولی شاید بشود اظهار داشت که حالا نماد قلعه گنج هتل کپری شده است.
این مدیر فرهنگی درباره وجود هتلی با ۴ ستاره و مهمانانی از فرهنگ های متفاوت در یک منطقه محروم که مردمش حتی قدرت مرتفع ساختن نیازهای اولیه را ندارند، اظهار داشت: هراندازه از شهر فاصله می گیریم میزان محرومیت ها هم بیشتر می شود. اینجا همیشه محل عبور بوده ولی با ایجاد اقامتگاه، می توان افراد بیشتری را نگه داشت تا تعاملی بین جامعه و آنها ایجاد شود. میهمانان این هتل تنها با هدف تفریح به این جا نمی آیند. بلکه پروژه های علمی و مطالعاتی هم بخشی از اهداف مسافران است. بعضی از افراد هم هستند که تنها برای تجربه یک شب اقامت در چنین مکان هایی به اینجا می آیند. هتل بخشی از زیرساخت های گردشگری می باشد. باید بتوانیم خانه های بومی و گردشگری ارگانیک را هم به آن اضافه نماییم تا توریست در یک مسیر هدایت شود.
حیدروند درباره استفاده مردم قلعه گنج از این هتل کپری اظهار داشت: مردم اینجا را دوست دارند و هر کسی بخواهد می تواند از اینجا استفاده نماید. معمولاً جشن های مردم اینجا برگزار می گردد و یا اگر بخواهند می توانند از فضای محیط جلوی هتل تا قبل از اتاق ها به صورت مجانی استفاده کنند؛ رستوران هم همین طور است. البته که در شهرهایی مثل تهران هم رستوران هایی هست که همه مردم نمی توانند از آن استفاده کنند. اما اینجا حتی یک رستوران هم نداشت که اهالی شهر از آن استفاده کنند. این سبب شد تا عرضه خدمات در شهر بیشتر شود.
حیدروند درباره این که چه طور به این هتل ۴ ستاره داده می شود، اظهار داشت: اگر استخر نیمه کاره ای را هم که وجود دارد به این مجموعه اضافه نماییم، خصوصیت های هتل ۴ ستاره را دارد. حالا این هتل می تواند به شبکه مراکز اقامتی دیگر که بوم گردی در روستاها هستند، متصل شود و مسافران علاوه بر خدمات گردشگری خدمات صنایع دستی هم بگیرند.
وی درباره اینکه مقرر است این طرح ها تا چه زمانی در قلعه گنج با پشتیبانی بنیاد مستضعفان ادامه پیدا کنند، اظهار داشت: پروژه های قلعه گنج مانند کارگاه های آموزشی و کارگاه های تولیدی و هرآنچه در طرح توسعه قلعه گنج بوده، قرار بود تا ۱۴۰۳ ادامه داشته باشد. برخی طرح های دیگر مثل هتل خودگردان شده اند. هر پروژه ای زمانی دارد تا خودگردان شود. تدابیری هم در نظر گرفته شده که به چه نحوی نتیجه پروژه ها را به مردم تحویل دهیم.