سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
چه کسی جریمه لغو سفرها را بعد از تاریخ های اعلام شده بدهد؟

چه کسی جریمه لغو سفرها را بعد از تاریخ های اعلام شده بدهد؟

به گزارش تور مسافرتی یک فعال گردشگری اظهار داشت: پرداخت کامل جریمه کنسلی پروازها تنها تا زمانی است که ایرلاین خارجی اعلام نموده ولی توریست سفرش را برای پس از آن تاریخ لغو می کند و درخواست برگشت کامل پولش را دارد.

آزاد احمدی مدیرعامل یکی از دفاتر خدمات مسافرتی که در حوزه ورودی و خروجی فعالیت می کند به خبرنگار مهر اظهار داشت: مشکلی که با ایرلاین ها داریم این است که هر کدام از آنها زمانی را برای لغو پروازها تعیین کرده اند که تنها در آن زمان بابت کنسلی جریمه ای دریافت نمی کنند. بعنوان مثال امارات تا ۱۴ اسفند جریمه نمی گیرد و یا ترکیش یا قطر که تا ۱۰ مارچ فرصت داده اند ولی اعلام نموده اند که برای پس از آن تاریخ تصمیم گیری و در نهایت اعلام خواهد شد اما مسافر الان می خواهد برای ۲۱ مارچ پرواز و تورش را کنسل کند. با ایرلاین که صحبت می نماییم می گویند که زمان را مشخص کرده ایم اگر برای پس از این تاریخ کنسلی صورت گیرد باید جریمه اش را بپردازید. مسافر هم بخش نامه های وزارت راه و میراث فرهنگی را به ما نشان میدهد که گفته شده باید جریمه کنسلی از مسافر گرفته نشود.
احمدی بیان کرد: ما هم معتقدیم که باید به همدیگر در این شرایط کمک نماییم اما یک دفعه اطلاع داده اند که باید جریمه ای از مردم گرفته نشود ولی نگفتند که ما از کجا هزینه کنسلی را که به مردم می دهیم؛ جبران نماییم. آیا مسئولان ایران قدرت دارند که به ایرلاین و یا هتل خارجی بگویند پیش پرداختی که ما مدتها قبل به آنها داده ایم را برگردانند؟
این فعال گردشگری اظهار داشت: ما باید طبق جریمه ای که در قراردادهاست هزینه لغو تور و پرواز را از مسافر بگیریم چون ایرلاین جریمه کنسلی تا یک تاریخ مشخصی از مسافر نمی گیرد برای پس از آن که تکلیفی مشخص نکرده است. ما از وزارت میراث فرهنگی و وزارت راه می خواهیم تا کمک کنند نه به ما فشار بیاید و نه به مردم. قسمتی از این جریمه کنسلی را هم مسافر بپردازد قسمتی از این هزینه ها از عهده ما خارج است. مانند هزینه ویزا که دیگر برنمی گردد. برای مسافری از رم به بارسلون پرواز گرفته ایم اگر الان کنسل نماییم برای آن ایرلاین توجیهی ندارد چون می گوید ما مشکلی نداریم مسافر بیاید و از پرواز استفاده نماید. پس باید جریمه کنسلی را پرداخت نماییم اما مسافر حاضر نیست این جریمه را بپردازد.
وی اضافه کرد: حاضریم برای همکاری را ملت ایران قسمتی از هزینه ها را نگیریم ولی الان همه بار به دوش بخش خصوصی و آژانس داران افتاده است. شاید بهتر باشد که یا جریمه های کنسلی را کمتر کنند و یا اینکه اعلام کنند از این تورها برای زمان دیگری استفاده گردد تا بتوانیم قسمتی از این خسارت ها را جبران نماییم.
احمدی بیان کرد: از ماه آبان تورهای ورودی نیز لغو شده اند حتی تورهای گردشگری ورودی که تا اپریل ۲۰۲۱ رزرو کرده بودند نیز سفرشان را به ایران لغو کردند و یا در تعلیق نگه داشته اند.

منبع: