سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
چگونه شکایت های سفر را پیگیری کنید

چگونه شکایت های سفر را پیگیری کنید

به گزارش تور مسافرتی به رغم تاکید وزارتخانه های گردشگری و راه برای استرداد وجوه کنسلی سفرها، همچنان برخی شرکت های هواپیمایی و ریلی، هتل ها و آژانس های هوایی و مسافرتی، متعهدانه نسبت به این دستورالعمل ها رفتار نکرده و این مبالغ را یا برنگردانده اند و یا از مردم بابت کنسلی سفر در دوران کرونا جریمه گرفته اند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش های کمیته های رسیدگی به شکایت های گردشگری، بیشترین موارد شکایتی مربوط به ایرلاین ها بوده که یا تا کنون هزینه ای را عودت نداده و یا بازپرداخت کنسلی ها را به پس از تعطیلات نوروز موکول کرده اند. همینطور برخی دفاتر خدمات مسافرتی و هتل ها با وجود بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبادرت به کسر جریمه از مسافر کرده اند. در بخش فروش آنلاین و پاسخگو نبودن این شرکت ها در مقابل استرداد بلیت و خدمات سفر هم شکایت های زیادی ثبت شده است.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که پیشتر بخشنامه ای در مورد لغو سفرها صادر کرده و از تاسیسات گردشگری (دفاتر خدمات مسافرتی، هتل ها و… ) خواسته که بدون کسر جریمه، این هزینه ها را به مردم بازگردانند، از راه شماره تماس ۰۹۶۲۹ برای پیگیری شکایت های مربوط به بدتعهدی تاسیسات گردشگری در دسترس می باشد.
برای پیگیر تخلفات شرکت های هواپیمایی و آژانس های هوایی هم می توان به سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی به آدرس https: //www.cao.ir/web/suggestions/passenger-rights مراجعه نمود.
شرکت قطارهای مسافری رجا هم در اطلاعیه ای اعلام نموده که مسافران از راه شماره تلفن های ۱۵۳۹ و ۵۱۴۹- ۰۲۱ می توانند نسبت به استرداد اقدام نموده و وجه بلیت خویش را حداکثر ظرف ۴۸ ساعت دریافت نمایند.
متقاضیان استرداد بلیت قطار باید «شماره سریال بلیت صادره»، «شماره تلفن همراه» (موبایلی) که هنگام خرید بلیت ثبت کرده اند همینطور «شماره کارت بانکی» یکی از افرادی را که بلیت به نام ایشان صادر گردیده است برای تطبیق و استرداد وجه اعلام کنند.
شکایت های مربوط به اتوبوس های بین شهری و تخلفات راننده ها هم از راه سامانه راهداری و حمل و نقل جاده ای http: //rmto.ir/Pages/inspection.aspx، قابل ثبت و پیگیری است.
همچنین شماره تماس تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به تخلفات اقتصادی افراد و واحدهای غیرصنفی شامل شرکت های تولیدی و خدماتی (دولتی و غیردولتی)، ۱۳۸ است.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز از طریق شماره تلفن ۱۲۴ به مبحث تخلفات این تاسیسات رسیدگی می کند.