سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
انتقاد به فعالان گردشگری اخطار جدی درباره تصویر گردشگری ایران در دوران پساکرونا

انتقاد به فعالان گردشگری اخطار جدی درباره تصویر گردشگری ایران در دوران پساکرونا

به گزارش تور مسافرتی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری اظهار داشت: با تبلیغات منفی درباره کرونا چطور در دوران پساکرونا باز هم ایران را بعنوان مقصد گردشگری در بازارهای خارجی تبلیغ کرده و اعتماد گردشگران را جذب کنیم؟

محمدابراهیم لاریجانی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری درباره چالش تاثیر منفی انتشار اخبار ناگوار کرونایی روی صنعت توریسم به خبرنگار مهر اظهار داشت: حالا ویروس کرونا وارد ایران شده و افراد زیادی یا از روی ترس یا دلسوزی و یا جو روانی رسانه های خارجی و یا حتی از روی اطلاعات غلط مشغول مخدوش کردن نام ایران هستند و مدام درباره اینکه چه کمبودهایی در ایران وجود دارد و یا اینکه در کجا چه اتفاق ناگواری افتاده است و یا اینکه بیمارستان های ما با کمبود امکانات گرفتار هستند و … صحبت می شود. غافل از اینکه چند ماه دیگر کرونا از بین می رود و ایران باردیگر می خواهد در بازارهای بین المللی حضور پیدا کند.
وی اظهار داشت: ما باید به این مورد فکر نماییم که پس از کرونا چطور می خواهیم توریست جذب نماییم آیا با این جوسازی ها، دنیا حرف ما را می شنود؟ زمانی که می گوئیم ایرلاین ها آلوده به ویروس هستند و یا هتل های ما استانداردهای بهداشتی را رعایت نمی کنند یا سیستم های نظامی و مترو و بهداشت و امکانات بیمارستانی خویش را زیر سوال می بریم آیا به این فکر نمی نماییم که توریست بعد از این دوره چطور اعتماد کرده و به ایران بیاید؟
لاریجانی در ادامه اظهار داشت: از مردم در این حوزه توقعی نیست چون شاید آگاهی لازم را ندارند اما چرا فعالان گردشگری که بر روی تاثیر این اخبار واقف هستند، به آن دامن می زنند آیا آنها نمی دانند که در پساکرونا ما باید به نمایشگاه های خارجی برویم و درباره جذب توریست تبلیغ نماییم آن زمان چطور باردیگر برای توریستهای خارجی تصویر سازی کنیم؟ با این اقدامات ما در حال تخریب ایران بعنوان مقصد گردشگری هستیم.
لاریجانی با تاکید بر اینکه در حال تخریب برند مقصد هستیم اظهار داشت: بهداشت، امنیت و هتل و … برند مقصد را در ذهن توریست شکل می دهد، ما چه بلایی سر این برند گردشگری می آوریم. فعالان گردشگری بگونه ای صحبت می کنند که انگار قرار نیست تا دو ماه دیگر وارد چرخه گردشگری شوند. ما می خواهیم توراپراتورها و اساتید دانشگاهی و اندیشمندان به کمک بیایند و درباره ضرورت حفظ برند مقصد بگویند که از الان باید چه کار کرد.
وی اضافه کرد: زمانیکه در چین کرونا شیوع پیدا کرد، آن چیزی که چینی ها به دنیا مخابره کردند ساخت بیمارستان در ده روز بود. این همان چیزی است که در ذهن مردم شکل گرفته است. باید بررسی کرد که آنها در اوج ضعف و بحران چه چیزی را به دنیا مخابره می کنند ما چرا این کار را انجام ندهیم؟ چرا هیچ کسی نگفت که ایران در ۲۰ روز چند هزار ایرانی را پایش کرد و یا چه امکاناتی را به کار گرفت تا افراد بتوانند یک تست اولیه از وضعیت خود بگیرند و یا اینکه چه نرم افزارهایی به وجود آمد تا بررسی شود آیا کسی نیاز دارد به بیمارستان برود یا نه. ما چرا اخبار و اتفاقات خوب را به دنیا مخابره نکنیم؟
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری افزود: کشورهای دیگر باآنکه با کرونا درگیر هستند اما روی این مورد تاکید و تبلیغ می کنند که در حال ضدعفونی کردن مراکز هستند و یا چه آموزش هایی را می دهند و یا اینکه هواپیماها چطور ضدعفونی می شوند. آنها حتی اگر کاری را انجام هم ندهند به خوبی می توانند آنرا به دنیا مخابره کنند تا تصویر آن مقصد از ذهن گردشگران پس از کرونا مخدوش نشود. چون برای آنها حفظ برند مهم می باشد ما چرا این کار را انجام ندهیم؟ آیا ما به برند مقصد در دوران پساکرونا فکر کرده ایم؟
وی خاطرنشان کرد: اگر فعالان گردشگری از همین الان به انتشار عکس ها و معرفی ایران واقعی و قدرت ایران در مبارزه با کرونا نپردازند، سال ها باید وقت و هزینه بگذاریم تا این تصویر را از ذهن گردشگران پاک نماییم و بعد برای جذب آنها اقدام گردد. باید از الان به فکر صنعت توریسم پس از کرونا باشیم. الان هتلداران و یا آژانسداران فکر می کنند که همه چیز تمام شده است. از الان باید درباره نمایشگاه ها و بازاریابی ها برنامه ریزی نماییم. چرا فکر نمی نماییم سه ماه دیگر باردیگر باید روی این صنعت کار کنیم؟
لاریجانی اظهار داشت: هتل های بلژیک اعلام نموده اند که از دوران کرونا برای ارتقای کیفیت اتاق های خود استفاده می نماییم یا ترکیه اعلام نمود که از این فرصت درباره رفع نقصها گردشگری بهره می بریم حتی اگر این کارها را انجام ندهند اما به دنیا آنرا اعلام می کنند ولی ما داریم در این مدت چه کار می کنیم؟ باید از الان برنامه ریزی کرد که در چه نمایشگاه هایی و چطور شرکت نماییم و یا اینکه رایزنان ایران باید چه کار کنند. از ۵ فروردین در صورتیکه ادارات باز شود؛ آمادگی کامل داریم درباره پساکرونا برنامه ریزی نماییم. الان همان تصویر منفی که از ایران بابت ویروس کرونا وجود دارد و آنرا به دنیا مخابره می نماییم بعد از کرونا بعنوان یک بحران به حساب می آید و تازه باید جواب گردشگران را بدهیم که آیا مشکل هواپیماها یا هتل ها و… حل شده است یا نه.