سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سلمان رستمی خبر داد: درآمدزایی زنان اتیوپیایی از بافت فرش ایرانی

سلمان رستمی خبر داد: درآمدزایی زنان اتیوپیایی از بافت فرش ایرانی

به گزارش تور مسافرتی رایزن فرهنگی ایران در اتیوپی اظهار داشت: صد زن اتیوپیایی با یادگرفتن بافت فرش ایرانی در کارگاه های آموزشی رایزنی فرهنگی ایران در این کشور توانسته اند برای خود درآمدزایی کنند.

سلمان رستمی رایزن فرهنگی ایران در کشور اتیوپی درباره تفاهم نامه هایی که در دهه هشتاد به امضای متولیان فرهنگ دو کشور ایران و اتیوپی به امضا رسیده در گفتگویی با خبرنگار مهر بیان کرد: در سال ۸۳ موافقتنامه فرهنگی وجود داشت که یکی از معتبرترین سندهای امضا شده بین دو کشور شمرده می شود و این موافقت نامه فرهنگی بعد از تأیید مجلس شورای اسلامی در کشورمان تبدیل به قانون شده است. این تفاهمنامه آنقدر کلان است که کارشناسان آنرا به بخش های کوچک تری که حالت عملیاتی داشته باشد تبدیل نموده و به آن برنامه مبادلات فرهنگی می گویند که معمولاً در سطوح وزرای دو کشور امضا می شود. بعد از حضور وزیر فرهنگ و توریسم کشور اتیوپی در رایزنی فرهنگی کشورمان مقرر شد که برنامه مبادلات میان دو کشور در اسرع وقت تهیه و تنظیم شده و به امضای طرفین برسد و در آن دقیقاً سهم هر کشور و میزان آن مشخص شود تا هر کشوری بداند چطور و چقدر سهم در همکاری دارد.
این موضوع بسیار مهم هست و این برنامه مبادلات فرهنگی نیز با ایران به زودی امضا خواهد شد و ۱۶ نهاد مختلف همچون وزارت میراث فرهنگی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت ورزش، کتابخانه ملی، معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و … باید درباره آن نظر بدهند. سازمان فرهنگ و ارتباطات هم هماهنگ کننده و مسئول قانونی آن است. بخش بزرگی از این سند مربوط به میراث فرهنگی است. در این سند درباره نحوه تعامل دو ملت و اینکه بعنوان مثال درباره مرمت آثار تاریخی چه کاری انجام باید داد، صحبت می شود.
رستمی همین طور درباره رایزنی با مقامات این کشور درباره برقراری روابط گردشگری نیز اظهار داشت: پرواز بین ایران و اتیوپی بسیار طولانی و گران است ضمن اینکه پرواز مستقیمی نیز بین دو کشور وجود ندارد. با وزیر فرهنگ و توریسم اتیوپی درباره ایجاد پرواز مستقیم میان دو کشور صحبت شده است او گفته که در این خصوص با مدیران خط هوایی اتیوپی که برترین خط هوایی آفریقاست مذاکراتی انجام خواهد داد. بطور قطع او نفوذ بیشتری دراین زمینه دارد و اتفاق بهتری است.
برگزاری نمایشگاه عکس میراث جهانی ایران در اتیوپی
وی اظهار داشت: بعد از خبطی که اخیرا آقای ترامپ درباره تهدید اماکن تاریخی ایران کرده است، نمایشگاهی از ۲۴ مرکز ثبت شده ایران در لیست یونسکو و دیگر اماکن فرهنگی برگزار کردم و در سخنرانی که داشتم گفتم اینها همان میراثی است که ترامپ اخیرا تهدید به تخریب آن کرده است.
وی درباره اقلام تبلیغاتی که وزارت میراث فرهنگی به رایزنان فرهنگی برای تبلیغ ایران در کشورهای خارجی داده اظهار داشت: این پکیج را دریافت کرده ام و از آن استفاده می کنم. ما یک پکیج کامل از صنایع دستی ایران نیز داشته ایم که اداره همکاریهای فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به صورت مرتب آنرا برای نمایندگی های خارج از کشور ارسال می کند. در رایزنی فرهنگی ایران ۱۰ ویترین صنایع دستی با محصولاتی مانند سماور، ترمه، خاتم، استکان های شاه عباسی و… داریم. از این وسایل برای نمایشگاه ها استفاده خواهیم کرد. همه رایزنی های ایران در خارج از کشور به قدر لازم از این محصولات کم و بیش دارند ولی باید یادمان باشد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طبق اساسنامه خود مسئول مدیریت روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهاست و نه تولید کننده محصولات و خدمات فرهنگی، پس باید سایر نهادهای فرهنگی کشورمان، کارهای خودرا در خارج از کشور با این نهاد هماهنگ کنند.
رستمی درباره فروش محصولات صنایع دستی نیز اظهار داشت: ما این محصولات را نمی فروشیم چون ابزار کار ما هستند ممکنست در بعضی نمایشگاه ها همه آنها را و یا برخی از آنرا به نمایش بگذاریم. من حتی این محصولات را در بار شخصی با خودم به اتیوپی آورده ام تا بتوانم پکیج کاملی از صنایع دستی ایران داشته باشم و آنرا معرفی کنم.
فرصتی برای جذب گردشگران سلامت از اتیوپی
رستمی درباره جاذبه های ایران برای مردم کشور اتیوپی نیز اظهار داشت: ایران می تواند در زمینه گردشگر پزشکی برای اتیوپی جذاب باشد چون بیشتر مردم این کشور برای درمان به کشورهای امارات و ترکیه سفر می کنند درحالی که ایران در زمینه تشخیص بیماری بسیار پیشرفته است. همین طور تا جایی که بتوانم ایران را بعنوان سرزمین چهار فصل معرفی می کنم چون اتیوپی کشوری تک فصل بوده و آب و هوای لطیفی دارد شبیه بهار ایران. آدیس آبابا پایتخت این کشور نیز به مدلول گل همیشه بهار است منتها چون زیرساختهای این کشور بسیار ضعیف است؛ مردم در محرومیت زندگی می کنند. در واقع اتیوپی یک روستای زیباست که خیلی از مناطق آن آب و برق و جاده خوبی ندارد و علت آن هم این مورد است که این کشور، هیچ وقت مستعمره نبوده و همیشه کشوری مستقل بوده است.

وی با تاکید بر جذب گردشگر درمانی از اتیوپی اظهار داشت: مردم زیادی در اتیوپی مشکلات بینایی دارند و کشورمان می تواند در حوزه تخصص های در رابطه با چشم پزشکی و یا تخصص در امور زنان سهم مناسبی از توریسم درمانی را به خود اختصاص دهد. نکته مهم این است که سهم جمعیتی مسلمانان در اتیوپی در حدود ۴۵ میلیون نفر است و در حدود ۲۲ میلیون زن مسلمان وجود دارد و طبیعتاً می توان از ظرفیت پزشکان زن ایران و تبحر آنها برای این جامعه گسترده نیز بهره برد.
رستمی از برگزاری نمایشگاه عکس درباره آفریقایی تبارهای ایران آگاهی داد و اظهار داشت: چند وقت پیش به معاون وزیر فرهنگ و توریسم تعدادی عکس درباره آفریقایی تبارهای ایران نشان دادم و گفتم که می خواهم نمایشگاه برگزار کنم او که بسیار شگفت زده و ذوق زده شده بود با اصرارهای من پذیرفت که همه آنها ایرانی هستند و عمدتاً در جنوب ایران زندگی می کنند، ضمناً با خوشی زیاد اظهار داشت که همه ما یک ملت هستیم و فرهنگ مشترک داریم. می توان این نمایشگاه را در تئاتر ملی برپا کرد.
پخش مستند معرفی جاذبه های ایران در کانال های تلویزیونی
رستمی درباره اقداماتی که می توان در جهت معرفی ایران در رسانه های این کشور انجام داد نیز اشاره کرد: معرفی ایران در این کشور اقدامی طولانی مدت است. یکی از اقداماتی که می توانیم انجام دهیم اعطای بورس تحصیلی به آنهاست وقتی یکی اتیوپیایی برای تحصیل به ایران بیاید به اندازه یک بمب تبلیغاتی برای ما عمل می کند. کار دیگری که می توان انجام داد برگزاری کلاس ها و دورهای زبان فارسی و ایرانشناسی در رایزنی فرهنگی و بعضی دانشگاه های کشور اتیوپی است که کلاسهای زبان فارسی و ایرانشناسی ما حالا فعال بوده و در حدود ۱۰۰ دانشجوی اتیوپیایی در هر دوره در آن شرکت می کنند. برای معرفی فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران نیز با کانالهای تلویزیونی اتیوپی همچون آشام و آرتز که روی ماهواره نیلست پخش دارند و تقریباً در تمامی آفریقا می توان آنها را دریافت نمود مذاکراتی داشتم که خوشبختانه در روزهای دهه فجر سه مستند شکوه تخت جمشید و هفت رخ فرخ و باد بهاری رأس ساعت ۲۱ به وقت محلی و ۲۰: ۳۰ به وقت ایران در آنها پخش گردید.
رستمی اشاره کرد: در سال ها قبل در رایزنی ایران در اتیوپی کلاس خیاطی، کوبلن دوزی و صنایع دستی برای زنان برگزار می شد اما حالا آموزش قالیبافی داریم که روزی صد زن به آنجا مراجعه می کنند و نقش های ایرانی را آموزش می بینند. این آموزش ها دارای مراحل مقدماتی متوسطه و پیشرفته است. این زنان بعد از آن که قالی ها را بافتند در بازارچه خیریه ای به دیپلمات های کشورهای دیگر می فروشند. مواد مصرفی آن هم از ایران وارد اتیوپی می شود. آفریقایی ها فرش دارند اما تنوع رنگی ندارد و بسیار بافت ضخیم دارد، درحالی که نقشه فرش ایران بسیار ظریف و دارای رنگ های متنوع است. باید بتوانیم چرخه تولید نخ یا رنگ آمیزی که در ایران چند صد سال قدمت دارد را برای آنها بومی نماییم.
رستمی درباره نحوه گرفتن ویزای اتیوپی بیان کرد: ویزای الکترونیکی اتیوپی ۲۴ ساعته برای یک ماه صادر می شود که هزینه ای تقریباً ۷۰ دلاری دارد اما چون سفارت در ایران ندارد باید به یکی از آژانس های مسافرتی ایرانی رجوع کرد.
وی همین طور درباره جاذبه های کشور اتیوپی و ظرفیت های گردشگری که این کشور دارد اظهار داشت: اسکلت لوسی، دختری که متعلق به سه و نیم میلیون سال پیش هست در اتیوپی پیدا شده و کشورهای اسکاندیناوی تحقیقات بسیاری بر روی آن انجام داده و متوجه شده اند که دستان درازی داشته است با این احتمال که درختان زیاد بالا می رفته است. از آنجائیکه این کشور مستعمره نبوده، هنوز آداب و رسوم شأن بکر و دست نخورده باقی مانده است بدین سبب مکان هایی دارد که پای هیچ توریستی به آنجا نرسیده است.
وی همین طور از تلاش این کشور برای رونق گردشگری آگاهی داد و اظهار داشت: اتیوپی تلاش می کند درآمد ویژه ای از بخش گردشگری داشته باشد و برای آن سند ملی گردشگری در مجلس تصویب کرده است. شعار گردشگری آنها به مدلول سرزمین بکر است.
کشوری که زمستان ندارد
رستمی اظهار داشت: مردم آن کشور برف و زمستان ندارند بدین سبب برف برای آنها جذابیت زیادی دارد. در اتیوپی همیشه بهار است کشور فقیر از لحاظ اقتصادی و بسیار ثروتمند از لحاظ تاریخی و فرهنگی است بدین سبب مردمش زیاد به سفر نمی روند مگر قشر ثروتمند آنکه تعدادشان زیاد نیست و بیشتر به کشورهای اسکاندیناوی و انگلستان سفر می کنند. در عین حال کشوری بسیار امن است و ادزدی و کیف قاپی در آن خیلی کم است، علتش هم این است که اختلاف طبقاتی در این کشور وجود ندارد. همه مردم در یک سطح زندگی می کنند بعنوان مثال یک استاد دانشگاه در آنجا چیزی در حدود ۵۰۰ یورو در ماه حقوق می گیرد. البته بخاطر همین مشکل، فرار مغزها در این کشور عدد بالایی است و عمده پزشکان و متخصصان این کشور مهاجرت می کنند.
وی اضافه کرد: از آنجائیکه اتیوپی حیات وحش بسیار زیبایی دارد بیشتر گردشگران برای سافاری به آنجا می روند سرچشمه رود نیل هم از این کشور است همین طور دریاچه های آب شیرین بسیاری دارد ماهی های عجیب و غریب، فیل، گرگ، تمساح و شیر و شامپانزه بومی دارد که در هیچ جای دنیا نیست. یک کلیسا سنگی به نام لالی بلا دارند که از یک سنگ یکپارچه تراشیده شده است اینها دلایلی است که گردشگران از اروپا و آمریکا به دیدن آن می روند نکته دیگر ارزش پول کشور آنهاست که برای اروپایی و آمریکایی سالمند، سفر ارزانی تمام می شود تابلوهای این کشور به زبان انگلیسی و امهری و چینی است. این کشور در حوزه کشاورزی بسیار غنی است ولی صنعت ندارد حتی بیسکویت را هم از آلمان و ایتالیا و اسپانیا وارد می کنند. آسیایی ها از این فرصت در بخش ساخت و ساز بهره برده و سرمایه گذاری می کنند. بعنوان مثال چین و ترکیه هتل های ۵ ستاره خوبی در این کشور ساخته اند. اتیوپی دومین کشور تولید کننده دام پس از سودان است و به همین خاطر پشم فراوان و ارزان است و بیشتر دام های حج عربستان برای قربانی توسط این کشور تامین می کند.
اتیوپی آدمخوار ندارد!
وی که تنها چهار ماه است به این کشور اعزام شده توانسته شناخت خوبی از این کشور داشته باشد او درباره قبایل بدوی این کشور نیز که جاذبه آن به شمار می آیند هم اظهار داشت: در جنوب کشور اتیوپی قبایل بدوی زندگی می کنند مانند بانوانی که گردن های درازی دارند و یا لب بشقابی هستند هیچکدام از آنها هم آدم خوار نیستند اینها افسانه است. قبیله ای وجود دارد که نداشتن دندان را زیبایی می دانند اینها برای مردم قبایل دارای مدلول و مفهوم است.

منبع: